Assassin's Creed: Utopia Preview

Preview
zondag, 07 oktober 2012 om 14:00
xgn google image
Later deze maand komt er niet alleen een nieuwe Assassin's Creed game uit, ook komt er een nieuwe Assassin's Creed naar de smartphones en tablets. Onlangs was XGN aanwezig bij een presentatie van Assassin's Creed: Utopia.
Assassin's Creed: Utopia neemt je mee naar de zeventiende eeuw. Het is het begin van de kolonisatie in Amerika. Het verhaal heeft een tijdspanne van heel wat jaren en gaat door tot en met de Amerikaanse Revolutie. De kenner weet het al: dan start Assassin's Creed III.
In aanloop naar Assassin's Creed III
Utopia is een hele andere game dan Assassin's Creed III en ook dan alle andere Assassin's Creed delen die eerder op de consoles verschenen zijn. Het is namelijk een free-to-play game waarin eigenlijk drie elementen centraal staan. Je zult namelijk een kolonie moeten bouwen een gilde moet ontwikkelen en ook moet er gevochten worden.
Hoe die eerste twee aspecten precies uitgewerkt worden, daar werd in de presentatie niet zoveel over gezegd. Over het vechtsysteem is iets meer bekend. Utopia wordt voorzien van een turn-based vechtsysteem zoals we dat kennen uit bijvoorbeeld de Final Fantasy games. Hoewel we tijdens de presentatie te maken hadden met een pre-alpha versie moet wel gezegd worden dat het er in deze fase toch wel foeilelijk uitzag. Zeker de gevechten waren alles behalve overtuigend.
Maar niet alleen gold dat voor de gevechten, ook het spel zelf, de omgevingen en het bouwen van een kolonie zag er niet heel bijzonder uit. Het was allemaal wat meer van hetzelfde, een been there, done that gevoel. Nergens was een typisch Assassin's Creed sfeertje te bekennen. En zeg nou zelf, in de verste verte lijkt het ook niet op eerdere Assassin's Creed games.
Wat wel leuk is, is dat Utopia gebaseerd is op historische gebeurtenissen. Dus qua setting, achtergrond en verhaal is er moeite in de game gestopt. Zo kent het spel bijvoorbeeld het zogeheten Utopia Simulator, een soort versie van de Animus, maar dan anders. Dit keer is het geen DNA, maar wordt een hypothetische wereld geschept door te baseren op verzamelde data. Toegegeven, dat is leuk gedaan.
Maar voor de rest heb je het idee met een Farmville game te maken te hebben, waarbij game-elementen alles behalve vernieuwend zijn. Zo zie je bijvoorbeeld zakken goud boven gebouwen verschijnen. Het zijn van die typische elementen die je kent uit zoveel andere games.
Verder kun je in Utopia XP verdienen om te levelen. Dat is zeker leuk, want daardoor bevat de game uitdaging. Maar hoe dit alles vorm krijgt en hoe je precies in levels omhoog gaat, dat is niet geheel duidelijk. Dus of het echt diep gaat, valt te betwijfelen.
Lijkt nergens op
En twijfels is eigenlijk wat de hele game schept. Na één presentatie zijn we niet laaiend enthousiast. Utopia gaf in eerste instantie de indruk mee te willen liften op een grote naam, op het succes dat de gehele Assassin's Creed serie al kent. Het hoeft niet per se een slechte game te worden, maar het staat nu zo ver van de basis van de reeks zelf, dat het net zo goed een hele andere game had kunnen zijn. Tel daarbij op dat het spel, ook al was het niet af, er foeilelijk uitziet en het pessimisme voert de boventoon. Maar goed, het is een free-to-play game. Dus geen reden om de game niet even te testen als die eenmaal in de winkels ligt. Wie weet kan het spel ons nog verbazen en geldt de uitspraak dat een eerste indruk niet altijd kloppend is.

Populair Nieuws