How to Train Your Dragon 3 Review (4K Blu-ray) - Een mooi avontuur

dinsdag, 04 juni 2019 om 8:30
Draken herinneren ons aan onze kindertijd en zeg eens eerlijk: stiekem worden we nooit helemaal volwassen, niet waar? Denk alleen al aan het succes van Game of Thrones en hoe tof veel mensen de draken daarin vinden. De How to Train Your Dragon 3 review laat je een andere film zien waarin schattige draken de hoofdrol vertolken, dit keer in 4K!

Een avontuur vol Vikingen en draken

De geliefde animatiereeks draait om de ondeugende helden Hiccup (Jay Baruchel) en Toothless. Hiccup is een jonge Viking die voor de taak staat zijn volk te leiden. Hij is inmiddels niet meer het broekie uit de eerdere delen en zal moeten uitvogelen hoe hij verder moet in het leven. Daar worstelt de jongeman wat mee. Een dikke duim omhoog trouwens voor Baruchel, die ervoor zorgt dat Hiccup tot leven komt. Nooit heb je het gevoel dat je kijkt naar een poppetje dat niet bestaat. Het is de verdienste van Baruchel dat je continu meeleeft met Hiccup.
In het begin van de film is alles rozengeur en maneschijn, maar een film kan nooit ‘episch’ worden zonder wat spanning, moeten de makers gedacht hebben. Vijanden hebben het namelijk gemunt op de draken en daardoor moet er tóch oorlog gevoerd worden. Het verhaal is, zoals je wellicht merkt, niet zo heel sterk. Deze film is vooral een afronding van een trilogie, maar niet het deel dat het moet hebben van een goede verhaallijn. Daar brachten de eerste twee films het duidelijk beter van af.
how to train your dragon 3 review

Humor en liefde vullen elkaar mooi aan

Waar de film het van moet hebben, is een stuk herkenning en een combinatie van romantiek en humor. Klunzige romantiek dus. Niet alleen gebeurt er het een en ander met het liefdesleven van Hiccup, dit geldt ook voor ‘zijn’ draak Toothless. Hij staat op een gegeven moment oog in oog met een witte draak, een Helleveeg. Hij wil duidelijk indruk op haar maken. De één zal het cliché vinden wat volgt, de ander zal er van smullen. Ondergetekende vond het in ieder geval erg grappig wat er gebeurde. Met onhandige dansjes probeert Toothless het een en ander, maar hij is alles behalve een geboren womaniser. Het levert hilarische taferelen op.
Met de humor in de film zit het wel goed en wat dat betreft zul je geregeld met een glimlach kijken. Daarnaast moet de film het hebben van actievolle scenes, iets wat in 4K goed tot zijn recht komt. De film is prachtig gemaakt en het is een genot om naar te kijken als er draken door de lucht vliegen of er gevochten wordt. Sowieso is de 4K-versie het waard vanwege de vele extra’s die op het schijfje staan. Soms koop je een 4K-versie waar niet zoveel extra bij zit, dat is duidelijk niet het geval bij deze film. Gelukkig maar.
how to train your dragon 3 review

How to Train Your Dragon 3 Review - Een vermakelijk slotstuk

Er zijn bijvoorbeeld interviews met de stemacteurs. Wist je dat Kit Harrington bijvoorbeeld een rol in de film heeft? Komisch. Jon Snow is niet vies van draken weten we inmiddels. Ook wordt er ingegaan op wat draken betekenen voor mensen, zijn de filmmakers aan het woord, kun je genieten van verwijderde scenes en nog veel meer. Ga er even voor zitten, want de extra’s zijn leuk om te kijken.
Hoewel de film niet het beste deel is uit de reeks, wordt de trilogie wel waardig afgerond. Niet veel mensen zullen het droog houden op het einde. Waar ligt Toothless zijn toewijding op een gegeven moment? Bij mens of dier? Het einde van de film is in ieder geval mooi om naar te kijken. In het middenstuk van de film krab je jezelf soms achter de oren, maar aan het einde van de streep blijft een prima film over die een overtuigend einde neerzet. Jammer eigenlijk om te beseffen dat het nu afgelopen is. Gelukkig kunnen we de avonturen zo vaak we willen terugkijken!