Heavenly Sword Review

dinsdag, 18 september 2007 om 20:00
Heavenly Sword was tijdens de game beurzen altijd wel een veel bekeken game. Of de game ook echt goed zou zijn, viel nog te betwisten. De demo die we tijdens de zomer konden downloaden was erg kort maar wel krachtig. Ik heb eindelijk de volledige game kunnen spelen en ben er in het algemeen erg positief over. De graphics, gameplay en controls zijn alle drie stuk voor stuk erg goed. Wanneer je de game opstart, krijg je de controle over een roodharige ninja genaamd Nariko. Zij is, net zoals haar familie en vrienden, een ware vechtersbaas. Nariko heeft het perfecte zwaard in haar bezit waarmee ze iedereen van het slachtveld afmaait. Of nou ja, perfect... het zwaard zal er wel voor zorgen dat de drager ervan sowieso na een tijdje dood zal gaan. De vijand van Nariko, koning Bohan, heeft zoveel interesse in het zwaard dat hij zijn hele leger op Nariko afstuurt. Wanneer dit later in het verhaal niks uithaalt, omdat Nariko simpel weg gewoon te sterk is, gaat de koning er met de vader en de clan van Nariko vandoor. Aan jou de taak om met Nariko het hele leger van Bohan af te slachten.

Schiet maar raak
Werkelijk duizenden vijanden en enkele rijdende torens bewegen zich voort op je scherm. Jij moet in deze missie met een kanon de hoge torens tegen houden die jouw kant op komen en tegelijk ook nog eens met kanonnen terug schieten. In deze missie vind je meteen de besturing erg sterk terug. Wanneer jij namelijk een kanon afschiet, zul je deze voort kunnen bewegen in de lucht door middel van de tilt functie in de PlayStation 3 controller, de Sixaxis. Dit is een erg leuke toevoeging en werkt gewoon perfect. Heb je het gevoel dat je het doelwit mist? Dan hoef je maar iets met de Sixaxis naar links of rechts te bewegen om recht op je doelwit af te gaan. Het doelwit zijn ronde glinsterende panelen op de rijdende torens. Wanneer je er totaal naast zit hoef je je geen zorgen te maken, je zult namelijk altijd wel tientallen soldaten raken. Na een aantal keer geprobeerd te hebben om het kanon via de Sixaxis te besturen, zul je merken dat het dan al een stuk makkelijk gaat. Vergeet echter niet de duizenden soldaten ook op te ruimen, deze zullen, nadat de torens ingestort zijn, je clan aanvallen. In deze missie vind je dus al twee sterke dingen terug: de controls en de graphics.
Hoe ga je te werk in Heavenly Sword?
In een volgende missie zul je te maken hebben met tientallen soldaten. Nu komt het erop aan dat je mensen van dichtbij een kopje kleiner moet maken. Dit doe je met de knoppen vierkantje en driehoekje. Wanneer je de knop L1 of R1 indrukt, zal Nariko óf een sterke aanval voor dichtbij óf een minder sterke aanval uit gaan voeren. Met die laatste aanval zal ze niet snel winnen, maar je raakt dan wel de soldaten die verder weg staan. Aan jou natuurlijk de keus. Wanneer je genoeg hebt van de basisaanvallen kun je aan de slag met combo's. Hier heb je er genoeg van, je zult je dus niet vervelen qua aanval opties. Naast de vette combo's heb je ook nog de speciale aanval. Deze kun je doen wanneer je een soort van meter hebt gevuld met punten die je verdient bij het aanvallen. Wanneer je zo'n speciale aanval kan uitvoeren, zal er links bovenin een lichtje knipperen. De speciale aanval wordt geactiveerd wanneer je op het rondje drukt. Deze actie kan pijnlijke momenten opleveren voor de ongelukkige vijand. Zo zit het slaan met een zwaard in het kruis van een soldaat ook bij de mogelijkheden. Personage Kai, een vriendin van Nariko, valt ook te bespelen in het verhaal. Vaak zul je pijl en boog moeten schieten met haar. Dit gaat precies hetzelfde als wanneer je met kanonnen schiet. Door de het vierkantje ingedrukt te houden, kun je door middel van de Sixaxis de pijl sturen naar je doelwit.
Het hele verhaal wordt in een next-gen jasje getoond. Het ziet er allemaal heel sfeervol uit. De vele vijanden maken het allemaal nog indrukwekkender. Ik heb wat dat betreft geen fout kunnen ontdekken. Ook met de muziek en de stemmen is niks mis, selecteer echter niet de Nederlandse taal, je moet gewoon geen Nederlandse stem horen in zo'n actievolle game. Helaas is de game, net zoals de demo, niet echt lang. Wat dit minpunt dan weer wegwerpt, is het hele verhaal. Van het begin tot het eind is het verhaal erg indrukwekkend. Je zult er echter wel van moeten houden, het is voornamelijk heel vaak op een knop drukken totdat er weer een tegenstander minder is, en zo ga je door totdat je naar de volgende missie kan.