Boogie Review

woensdag, 19 september 2007 om 20:21
Met bovenstaande woorden wek ik misschien de indruk dat EA een hoogwaardige titel neerzet met Boogie maar dat is niet helemaal juist, de game is namelijk alles behalve ‘hoogwaardig’. Waarom? Dat zal ik je uitleggen in mijn review.
Toch wil ik wel even mijn gratitude uitspreken naar EA Games. Ze brengen namelijk, zoals ik al zei, veel titels uit voor de Nintendo Wii. De consument heeft op het moment nog weinig keuze en kan, mede dankzij EA, steeds meer verschillende games, uit verschillende genres, spelen. De kwaliteit in de games ontbreekt echter hier en daar wel eens, maar dat terzijde.
Genoeg over EA, ik meer zeggen over Boogie! Zingen, dansen en een vleugje humor, je zou toch zeggen dat het een ideale manier is om de doelstellingen van de Wii, namelijk bewegen tijdens het spelen, na te streven. Maar heeft Boogie de ‘X-factor’ om de woonkamer in een swingende boel te veranderen?
Ontwerp
Als je eenmaal op de dansvloer bent is het voornamelijk de soundtrack waar het om gaat. Er zitten vooral zogenoemde ‘old-skool klassieke feel good’ hits in het spel, zoals Y.M.C.A., ABC, Groove is in the Heart en nummers van de Jackson 5. Uiteraard hebben ze ook wat recentere ‘hits’ zoals Toxic van Britney Spears in de game opgenomen, maar deze komen in vergelijking maar weinig voor. Je kunt het spel spelen met vijf verschillende karakters die ‘boogs’ genoemd worden. Deze karakters kun je aanpassen op het gebied van kleur, kleding en haar stijl. Je hebt dus een kleine mate van controle over je verschijning op het podium, het systeem dat gebruikt wordt om je karakter aan te passen is overzichtelijk en werkt simpel. Je kunt in boogie kiezen uit drie verschillende gamemodes: Zingen, Dansen en Party. In deze laatste mode kun je het dansend opnemen tegen een vriend en is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten behaalt. Je kunt je optredens, die gefilmd worden, opslaan en aanpassen met verschillende effecten of stukjes eruit knippen. Het is een leuke extra maar het voegt weinig toe aan de spelervaring.
Gameplay
Het dansen komt er simpelweg op neer dat je de wii-controllers heen en weer beweegt en zo nu en dan eens rond draait. Je wordt volledig vrijgelaten in de moves die je wilt uitvoeren. Zodra je genoeg ‘boogie power’ hebt opgebouwd met je bewegingen kun je een combo uitproberen. Deze kun je met een knop activeren, vervolgens zal er onderin een pijltjes schema verschijnen, die je zult moeten opvolgen om ‘super vette’ move uit te voeren. Dit alles kun je staand doen (zodat de rest van het huis je kan uitlachen), maar vanaf een luie sofa gaat het bijna net zo goed.
De game is gericht op een vrije-vorm van dansen. Er zijn zeer weinig instructies, er wordt alleen wel aangegeven of je wel/niet op de ‘beat’ beweegt. Bewegen op de beat is belangrijk om hogere scores te krijgen. Er staat onderin een beat meter die aangeeft hoe de beat gaat, uiteraard kun je dat zelf ook horen aan de muziek. Tevens komt de beat uit de speaker van je wii-mote zodat het nog iets makkelijker te volgen zou moeten zijn. Helaas is de nunchuk niet helemaal accuraat en zal het vaak gebeuren dat, ondanks dat je weet hoe de beat gaat, je hem bijna niet zult kunnen volgen.
Ik heb het nu al een tijdje over het dansgedeelte van de game en dat is niet zonder rede. Het zinggedeelte is namelijk een complete mislukking. Het gaat namelijk niet om hoe je zingt maar om hoe hard je in de microfoon schreeuwt. Moet je hoger zingen dan komt het er dus op neer dat je gewoon harder moet zingen. Je kunt zomaar wat schreeuwen, geen enkel woord van het liedje uitspreken en toch nog een gouden medaille behalen. Daarbij zit er geen multiplayer mogelijkheid in, je kunt een dubbelstemmig nummer dus niet samen zingen, en zijn er maar ongeveer veertig liedjes beschikbaar. Er zit ook geen online feature in de game zodat je in een online shop liedjes zou kunnen kopen. Het karaoke gedeelte van Boogie is dus dramatisch, je kunt er eigenlijk alleen plezier mee hebben als je een avondje bezopen op de bank zit met een aantal vrienden.
Sfeer
Boogie’s misschien wel enige pluspunt is de sfeer die gecreëerd wordt. De karakters ogen leuk en vrolijk, en er is wel duidelijk een humoristisch gehalte te bespeuren. De omgevingen zijn sprankelend en ogen, zowel binnen als buiten, altijd kleurrijk. Tevens zit er bijna altijd een stevige beat onder de nummers, zodat het gevoel met de muziek iets wordt versterkt. Daarbij zijn de (slechts) veertig nummers allemaal wel goede/leuke nummers, maar om nou een game aan te schaffen voor veertig klassiekers, gaat misschien wel te ver.
Boogie is een matige game die je vrijwel geen uitdaging gaat bieden. Natuurlijk is het leuk, voornamelijk voor kinderen, om karaoke te kunnen spelen en veel te winnen. Maar echt veel tijd zullen de meeste mensen met deze game niet kunnen doorbrengen. Het ergste van alles is misschien nog wel dat als je wel goed mee zingt met de liedjes je vaak een slechte rating zult behalen, waardoor je dubbel voor gek staat. Boogie is wel uitermate geschikt om eens per week/maand een gekke avond te hebben waarin iedereen helemaal los gaat. Want als je Boogie eenmaal aan staat wil iedereen wel eventjes laten zien wat hij/zij in huist heeft!
Cijfer: 5