HBO Max Review - HBO is hier!

zondag, 13 maart 2022 om 10:00
hbo max 1 scaledf1702049380
Met HBO Max is het Nederlandse streaminglandschap weer een grote naam rijker. Maar is HBO Max een welkome toevoeging naast alle al bestaande diensten? Je leest het in onze review.
Met veel trommelgeroffel werd vorig jaar HBO Max aangekondigd: de streamingdienst zou in 2022 naar Nederland komen. Vooruitlopend daarop haalde HBO alle eigen content al van Ziggo Films & Series af, wat na het verlies van F1 een flinke aderlating betekende voor Ziggo. Nu is HBO Max in Nederland gearriveerd met een eigen app, de bekende HBO content, Warner Bros films en series, DC superhelden en cartoons van Cartoon Network.
Hoog tijd dus om HBO Max eens tegen het licht te houden. Kan HBO Max zich staande houden tussen het grote streaminggeweld van oudgedienden als Netflix, Disney+ en Amazon Prime, en kan het zich onderscheiden van de andere nieuwe toetreders als Viaplay en - binnenkort - SkyShowtime? Wij hebben gekeken naar het startaanbod van HBO Max, de app en features die HBO Max levert.
cq5damweb12006751f1642689187

De app: op TV, PC, tablet en mobiele telefoon

HBO Max kan je op veel diverse manieren kijken. Je kan op de webpagina inloggen en kijken, een app downloaden op een groot aantal smart-TVs of de app installeren op je mobiele telefoon. Welke optie je ook kiest, overal kan je inloggen met je accountgegevens, een profiel kiezen, een nieuw profiel aanmaken (bijvoorbeeld voor overige familieleden) en je profielen aanpassen.
Vreemd genoeg zijn daarbij sommige opties niet overal beschikbaar. Zo kan je alleen een foto van jezelf uploaden in de mobiele app. Op zich te begrijpen, aangezien je daar een camera beschikbaar hebt, maar als je al een geschikte foto tot je beschikking hebt op je PC kan je die dus niet gebruiken. Ook het kiezen van een personage is alleen beschikbaar in de mobiele app en dat is helemaal niet nodig. Mogelijk komt deze optie later nog want dit is wel een bijzondere beperking.
Eenmaal in de app zal je veel overeenkomsten zien met andere streamingdiensten. De app opent met een spotlight voor een film of serie. Dat kan bijvoorbeeld de nieuwe film Dune of The Sopranos zijn. Daaronder zie je eventuele series en films die je nog niet afgekeken hebt, je lijst met films en series die je gepland hebt staan, populaire items, speciale focus highlights en de HBO Max hubs.
De app biedt zo veel diverse ingangen als je op zoek bent naar iets nieuws. De navigatie biedt daarnaast nog een uitgebreide lijst met opties, waaronder Films, Series, Originals, Trending, Onlangs toegevoegd en een grote lijst thema's. Leuk is dat daarbij ook het thema Nederlandse producties is opgenomen. De selectie aan Nederlandse producties is overigens nog niet erg groot.
the sopranosf1641225689

Content: Bekende HBO series, Warner Bros films en meer

Het succes van een streamingdienst valt of staat natuurlijk met de content. Wat de content van HBO Max betreft is eigenlijk vrij duidelijk wat er te verwachten is. De bulk van de content bestaat uit de grote historie aan HBO films en series. Hier zitten veel bekende namen tussen, waaronder Game of Thrones, Curb your Enthousiasm, True Blood, The Wire, Euphoria en veel meer. Kijk hier voor een uitgebreider overzicht van de beste HBO series op HBO Max.
Naast de HBO series heeft HBO Max ook eigen content die alleen op Max te zien zijn. Deze zijn opgenomen onder de naam Max Originals. Hierin zien we series als Raised by Wolves, Friends the Reunion, Zack Snyder's Justice League, Gossip Girl en de Harry Potter reunie.
Ook heeft HBO zijn eigen superhelden universum, namelijk alles rond de DC helden: Batman, Superman, Suïcide Squad, Wonder Woman en de nieuwste superheld, Peacemaker. Ook hierbij geldt dat de content beduidend kleiner is dan dat wat bijvoorbeeld Disney+ biedt in haar Marvel universum. Hier hadden we vooral ook de oudere Batman animaties en tv-serie wel verwacht. Wel grappig is de cross-over tussen Scooby Doo en Batman.
Wat films betreft biedt Warner Bros. de bulk van de content aan. Bijzonder is dat ook hierbij vreemde omissies te zien zijn. Zo zijn de Austin Powers films aanwezig maar mist de eerste film uit de trilogie. Ook diverse (bekende) series zien we hier terug. The Fresh Prince, The Vampire Diaries, Young Sheldon, Superman & Lois en Pretty Little Liars zijn zo wat namen die daar langskomen.
De laatste Hub heeft Cartoon Network content. Deze hub is misschien de minst complete hub. Hier vinden we bekende series als Adventure Time, Ben 10, Ninjago, Teen Titans, Powerpuff Girls en Looney Tunes. We missen veel content uit het rijke verleden van Cartoon Network. Zo missen hier Courage the Cowardly Dog, Johnny Bravo, Dexter's Laboratory, Peppa Pig en Star Wars: The Clone Wars. Die laatste is niet zo heel gek, aangezien alle Star Wars op Disney+ staat.
Vervelender is dat sommige content zonder Nederlandse ondertiteling geleverd wordt, terwijl die - bijvoorbeeld bij de Looney Tunes - wel degelijk beschikbaar zijn. Wel kan de serie in het Nederlands gekeken kan worden. Daarnaast kent de Amerikaanse versie van HBO meer content dan die nu in Nederland beschikbaar is. Zo mist BBC (Top Gear, Dr Who, Luther), Comedy Central, veel Hanna-Barbera series (Tex Avery, Flintstones) en CrunchyRoll.
Wat content betreft is HBO Max goed gestart, maar kent de dienst ook wel flinke omissies. Vreemd is dat soms ondertiteling mist van series die al lang en breed eerder mét ondertiteling te zien geweest zijn op de Nederlandse TV en veel oudere content mist volledig.
schermafbeelding 2021 09 09 om 161044f1631197683

Beeldkwaliteit

HBO Max is verkrijgbaar in twee beeldkwaliteiten: redelijke kwaliteit (720p) en beste kwaliteit (1080p en 4k UHD waar beschikbaar). Helaas is veel materiaal nog niet in 4K beschikbaar, maar voor de nieuwste films geldt dat wel. Dune, Matrix Resurrections, en Reminiscence zijn allen in 4K UHD te streamen. Helaas geldt dat niet voor heel veel andere films, waaronder de Lord of the Rings en Harry Potter films. Voorlopig is het 4K aanbod dus erg beperkt.
Bij de lancering was er meteen een hoop heibel over de framerate. Veel oudere content wordt afgespeeld op 24 fps (frames per second) in plaats van de in Europa standaard 25 fps. Daardoor loopt de content dus net even te snel. Oorzaak hiervan ligt in verschillende standaarden die vroeger gebruikt werden tussen TV en filmopnames, met als resultaat een sneller beeld en hogere stemmen. Gelukkig heeft HBO inmiddels aangekondigd dat al het materiaal binnenkort gewoon op 25 fps beschikbaar zou moeten zijn.
curb your enthousiasmf1641110721

HBO Max Review - Goede start maar met omissies en verbeterpunten

Het is nog vroeg dag voor HBO Max, de dienst is hier nog maar net beschikbaar. Direct vergelijken met oudgedienden als Netflix is dan misschien niet helemaal eerlijk maar dat is wel de concurrentie die HBO aan moet gaan. De TV en mobiele app en website werken prettig en kennen weinig foutjes, hooguit wat onhandige keuzes. Wat content betreft moet HBO Max het echt wel hebben van de HBO Originals en Warner Bros. films.
De rest voelt nog wat ondermaats met veel missende content en volledig missende ondertitels. Hopelijk kan HBO Max binnenkort de hoge verwachtingen wat betreft overige content (CNN, BBC, Comedy Central, Crunchyroll) waarmaken waardoor het aanbod completer wordt. Vooral de animatie-liefhebber komt er nu toch wat bekaaid af. Ook wat beeldkwaliteit kan er nog wel een en ander verbeteren, vooral bij films zou het aanbod 4K UHD veel groter kunnen zijn dan nu het geval is.
Al met al heeft HBO Max een behoorlijke start maar is er ook nog wel wat werk aan de winkel, zowel technisch als wat content betreft. Met de prijsstelling die HBO Max nu hanteert (met zowel een introductie-korting en een jaar abonnement met 30 procent korting) kunnen we wel spreken van een prima aanbod, mits je fan bent van het echte HBO en Warner Bros. aanbod.