Happy Death Day 2U Review - Om je dood te lachen (en te schrikken)

woensdag, 13 februari 2019 om 15:37
happy death day 2u review om je dood te lachen 146877
Twee jaar geleden kwam Happy Death Day uit, wat een verfrissende blik gaf op het slasher genre. Door de mix van comedy en horror werd er een giechelende spanning opgebouwd. Weet het vervolg de humor en de sfeer van de eerste film te evenaren of zelfs te overtreffen? Dat kun je lezen in onze Happy Death Day 2U review.
Happy Death Day 2U kreeg de moeilijke taak opgezadeld tijdens het maken van een vervolg op de eerste film. Dit komt omdat Happy Death Day zelf al een film was die veel in de herhaling viel, dus hoe zorg je ervoor dat een sequel van een repetitieve film zich kan onderscheiden? Dit heeft in Happy Death Day 2U heel goed uitgepakt, maar daarvoor moest de film wel een ingewikkelder plot creëeren.

Een nieuw begin

In de eerste film wordt nooit uitgelegd waarom Tree steeds op dezelfde dag wakker wordt. Het is de bedoeling dat ze haar moordenaar vindt en ervoor zorgt dat ze niet meer wordt vermoord, maar waarom haar leven zo speciaal is werd nog niet eerder verteld. Dit is iets wat wordt uitgelegd in Happy Death Day 2U en daar komt veel wetenschap bij te pas.
Aan het begin zie je hoe Ryan begint aan een hele slechte dag. Zijn afstudeerproject wordt in beslag genomen door de directeur omdat deze teveel stroom inneemt. Vervolgens wordt Ryan vermoord door iemand met het welbekende masker en wordt hij wakker om dezelfde dag te beginnen. In shock gaat hij naar Tree en Carter om dit te vertellen, waarna Tree klaarstaat om hem te helpen met dit probleem.
Happy Death Day 2U Carter en Tree

Arme Tree heeft geen mazzel op haar verjaardag

Op dit moment lijkt het plot eigenlijk simpel; hetzelfde verhaal met een ander personage. Gelukkig is dit absoluut niet het geval. Het blijkt namelijk dat Ryans afstudeerproject de reden is dat Tree continue wakker werd op haar verjaardag en dit gebeurt compleet opnieuw. Alleen deze keer is alles anders, het afstudeerproject van Ryan heeft Tree namelijk naar een andere dimensie gestuurd. Veel is hetzelfde, maar er zijn een aantal dingen heel verschillend.
Hierdoor moet Tree er opnieuw achter komen wie de mysterieuze moordenaar is terwijl ze samen met Ryan, Carter en twee afstudeervrienden van Ryan probeert tot een oplossing te komen voor het afstudeerproject. Omdat Tree de enige is die de herhalende dagen kan herinneren, is het extreem belangrijk dat zij de formules kan onthouden, anders moet het team elke dag opnieuw beginnen met het onderzoek.
Happy Death Day 2U Carter en Tree 2

Wetenschap voor dummies

Ondanks dat de film gebruikt maakt van verschillende dimensies, wordt het niet te ingewikkeld voor de kijkers. Er worden een aantal dure woorden gebruikt, maar de film gaat er niet te diep op in zodat iedereen de film nog steeds kan begrijpen. Hierbij wordt slim gebruik gemaakt van Tree’s personage, die niet dom is, maar ook zeker geen studienerd. “Zie ik eruit alsof ik dit begrijp, Ryan?”
Wat Tree wel begrijpt is dat ze voor een moeilijke keuze staat in de film, waaronder kiezen tussen een prachtige herinnering die tot leven komt in de andere dimensie of een belangrijk onderdeel van haar toekomst in haar eigen dimensie. Ook staan er meerdere levens op het spel. Kortom: Tree heeft een heel druk en bijzonder leven op die ene dag.
Happy Death Day 2U Tree en Ryan

Een verfrissende kijk in de franchise

De manier waarop de film het plot heeft aangepakt zorgt ervoor dat de film opnieuw een verfrissende kijk levert op het genre. Daardoor zal Happy Death Day 2U geen moment gaan vervelen als je van dit specifieke genre houdt. Horrorliefhebbers krijgen de schrikmomenten die ze nodig hebben om de adrenaline door hun lijf heen te voelen pompen. Tussen die schrikmomenten door worden de lachspieren ook flink getraind met een aantal grappen hier en daar.
Dankzij de andere dimensie waarin de film zich afspeelt zijn er een aantal verschillen bij de personages aanwezig in vergelijking met de vorige film. Tree is anders omdat ze in de vorige film al een aantal lessen heeft geleerd. De andere personages zijn ook anders omdat ze in deze dimensie een ander leven lijden dan in de originele dimensie van Tree. Sommige andere personages hebben daardoor een heel apart effect op het leven van de jarige job.
Happy Death Day 2U crowd

De verborgen moordenaar blijft mysterieus

De soundtrack in de film is perfect als je kijkt naar de timing van de horror en comedy-aspecten in Happy Death Day 2U. Zo is het ook hilarisch om te zien hoe Tree elke keer weer nieuwe manieren vindt om dood te gaan, dat net voordat de moordenaar haar ombrengt om het toch even wat minder pijnlijk te maken. Net zoals in de vorige film wordt Tree wel zwakker naarmate ze vaker doodgaat. Het is fijn om te zien dat de film deze regels nog steeds aanhoudt.
Aangezien het een andere dimensie is, en de mensen dus ook anders zijn, loopt er een andere moordenaar rond. Deze blijft tot het einde van de film goed verborgen in de schaduw en door een aspect in de vorige film zul je deze ook minder snel verdenken. Daardoor blijf je jezelf afvragen wie deze keer het mes en het griezelige masker draagt.
Happy Death Day 2U Tree

Meer comedy dan horror

Hoewel de humor in deze film wel degelijk te waarderen is, hebben we soms een aantal horroraspecten in de film gemist. De delen in de film die wel spannend waren hadden een aantal schrikmomenten, maar het nadeel aan het plot is dat de moord niet heel eng meer is, vooral niet als je weet dat het slachtoffer daarna weer wakker wordt in bed.
Het oude vertrouwde babymasker heeft nog steeds een griezelig effect, maar geeft je niet meer de kriebels die je in het vorige deel wel kreeg. Desondanks betekent dit niet dat de film saai was, aangezien je wel hard kunt lachen om Happy Death Day 2U. De horror in de film functioneert alleen iets minder.
Happy Death Day 2U killer2

Happy Death Day 2U review - Een volwaardig vervolg

Happy Death Day 2U heeft de eerste film overtroffen en is een volwaardig vervolg dat het kijken zeker waard is. Dankzij het goede acteerwerk, het verfrissende plot en de heerlijke soundtrack zijn wij ervan overtuigd dat elke horror of comedy film fan zal genieten van deze film.
Ben je na deze Happy Death Day 2U review benieuwd naar meer films van 2019? Wij hebben een lijst gemaakt met de beste horrorfilms om naar uit te kijken in 2019 en een lijst met de beste horrorseries op Netflix om naar uit te kijken in 2019.