Guitar Hero III: Legends of Rock Review

zaterdag, 01 december 2007 om 19:44
Lange haren, kapot geslagen drumstels en gillende gitaren. Ook jij kan nu het leven volgen van een rockster. Beginnend als coverbandje tot uit eindelijk een gitaarduel waar je virtuele carrière van af hangt. Maar werkt Guitar Hero III: Legends of Rock wel zoals het zou moeten werken?
De serie Guitar Hero is de afgelopen jaren intens populair geworden. Niet alleen hardcore gamers maar ook mensen die bijna tot nooit een spel aan raakten begonnen te rocken. Wat maakt dit spel zo aanstekelijk? Dat is ongetwijfeld de makkelijke te leren en verslavende gameplay.

Het leven van een rockster…
Elke rockband, klein of groot, droomt ervan om net zo bekend te worden als bijvoorbeeld Metallica. Ook in Guitar Hero III: Legends of Rock is dat het geval, de game bevat een flinter dun verhaal over een kleine rockband dat zich naar de top werkt. Jij als gitarist begint in een bandje met het coveren van nummers. Naarmate je steeds verder komt, krijg je contracten voorgeschoteld en uiteindelijk moet je een gitaarduel met de duivel met als inzet je eigen leven. Zoals je net al kon lezen is het verhaal erg dun en voegt het maar weinig toe aan de game. Wel is het leuk dat je bekende rockers als Slash (Guns 'n Roses), Tom Morello (Rage against the Machine) en zangeres Bret Michaels (Poison) tegenkomt.
Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32498 Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 35573 Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32487
Originele opnames
Gelukkig zijn de nummers in Guitar Hero III: Legends of Rock de originele opnames. Met nummers van ondermeer Guns ’n Roses, Aerosmith, Dragonforce, The Weezer en zelfs The Kaiser Chiefs is er voor elk wat wils. De nummers zijn allemaal van hoge kwaliteit en knallen hard uit je speakers. In totaal zitten er 73 nummers in de game en dat is voor een game als Guitar Hero van groot belang.
De juiste snaren raken
Bij de game wordt een gitaar meegeleverd. De gitaar is voorzien van vijf knoppen, een whammy bar en nog een balkje, wat een plectrum moet voorstellen, waarmee je de snaren aanslaat. Tijdens het spelen van een nummer zul je drie tot vijf snaren, naar keuze, moeten aanslaan. Dit wordt gedaan door middel van het indrukken van de juiste knop (alle knoppen hebben een verschillende kleur) en het aanslaan van de snaar. Daarnaast heb je zo af en toe ook lange noten waarbij je de desbetreffende knop ingedrukt moet houden. Bij deze noten is het ook handig om de whammy bar te gebruiken. De whammy bar zorgt ervoor dat de gitaar anders klinkt en dat levert je extra punten op. Ook het aanslaan van de juiste snaren zonder daar tussen er één te missen of de verkeerde kleur te gebruiken, levert extra punten op. Naast het opleveren van de extra punten wordt hierdoor ook je Star Power opgeladen. Met de Star Power kan je je scoren nog verder omhoog krikken. Uiteraard moet de Star Power wel eerst geactiveerd worden, dit doe je door op de desbetreffende knop te drukken of in het geval van de Wii, de gitaar verticaal te houden.
Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32493 Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32496 Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32497
In een game als Guitar Hero is het grafische aspect niet heel erg noodzakelijk. Je concentreert je bovendien maar op één ding en dat is het aanslaan van de juiste snaren. Toch is er wel zorg besteed aan de grafische kant. Alles ziet er net gelikter uit dan Guitar Hero II. Wat wel heel erg leuk is, is dat de personages echt meebewegen met de muziek. Zo zal bijvoorbeeld de drummer niet als een gek op het drumstel te keer gaan bij een rustig stukje. Voor de mensen die mee kijken is het wel erg leuk en plezierig om hier naar te kijken.
Multiplayer
Mocht je uitgespeeld zijn na vijf carrières dan is er nog altijd de multiplayer modus voor zowel offline als online speelplezier. Voor het offline spelen heb je gelukkig geen meerdere gitaren nodig, een extra controller doet ook al wonderen. Voor beide multiplayer opties heb je de keuze uit drie verschillende modi. De battle mode, co-op career en duet. In de battlemode speel je tegelijkertijd een nummer en krijg je in plaats van Star Power een aantal power-ups om het leven van je tegenstander tijdelijk zuur te maken.
Met de co-op career loop je samen met een vriend of vriendin dezelfde carrière door als in de singleplayer. Hierbij speelt de ene speler de bass-gitaar en de andere de lead-gitaar. Als laatste hebben we de duet mode, hierbij speel je tegelijkertijd een nummer zoals dat ook wordt gedaan in co-op career. Dit is meer voor de fun en om af te wisselen als je een avond samen met vrienden of familie gaat rocken.
Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32491 Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32485 Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32499
Voor de online multiplayer gelden dezelfde opties. Hierbij heb je alleen nog wel de mogelijkheid om te kiezen tussen mensen van jouw niveau of gewoon voor de lol. Het vinden van een kameraad of tegenstander is dan ook zo gebeurd.
Kleine extra’s voor de Wii
De Wii bezitters krijgen van Activision een paar leuke extra’s toegevoegd. Zo zal de gitaar trillen op bepaalde momenten omdat de Wiimote in de gitaar geklikt wordt. Ook krijg je het geluid te horen van een los schietende snaar als je een de verkeerde aanslaat. Zoals je kan lezen wordt ook de Star Power anders geactiveerd dan op de Xbox 360 en de PlayStation 3.
Lange termijn
Guitar Hero III: Legends of Rock is een leuke game zoals jullie kunnen lezen. Maar is de game ook leuk op langere termijn? Het antwoord is ja. De game is goed voor vele uren speelplezier. Ook de vijf moeilijkheidsgraden zijn het herspelen waard. Het streven naar het worden van een perfecte rocker en het beheersen van alle vijf de snaren vergt veel tijd maar is oh zo verslavend. Guitar Hero III: Legends of Rock heeft ook het gehalte van: nog één keertje dan. De game zal dan ook niet snel stof gaan happen op jouw game plank. Ook zijn er veel extraatjes, waaronder nummers, te downloaden voor Guitar Hero III: Legends of Rock.
Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32492 Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32489 Guitar Hero III: Legends of Rock Screenshot 32490
Met Guitar Hero III: Legends of Rock zul je een lange tijd zoet zijn. Het spel speelt heerlijk weg en vaak zal jij of een vriend zeggen: kom op, nog een keer dat nummer. De game ziet er grafisch leuk uit en het geluid en de nummers klinken goed zoals je dat van een game als Guitar Hero zou verwachten. De multiplayer opties verlengen de levensduur aanzienlijk omdat vrijwel iedereen het spel binnen de kortste keren kan spelen.