Need for Speed ProStreet Review

zondag, 02 december 2007 om 16:14
De voorgaande Need for Speed games stonden in het teken van illegaal racen op de openbare weg. Met ProStreet gaat Electronic Arts (eindelijk) totaal de andere kant op, het draait er nu om dat je je race ervaring laat tonen op georganiseerde evenementen. Is EA erin geslaagd om een goede en legale racegame af te leveren?
Lekker legaal scheuren!
Illegaal op een openbare weg racen, geeft de meeste mensen een grote kick, je doet iets wat eigenlijk streng verboden is. Om deze reden had je in de voorgaande Need for Speed games vaak de politie achter je hielen aan en kon je een hoge boete verwachten in je postvak. In EA's nieuwste NFS game, ProStreet, worden er in plaats van illegale, doodnormale legale evenementen gehouden waar jij met je eigen ontworpen bakbeesten je skills kunt tonen.
Legaal driften en draggen
Zoals gewoonlijk heeft ook dit NFS deel de modus Carriëre, waar jij, zoals je waarschijnlijk al weet, je eigen carriëre kunt maken met zelf getunede snelheidsduivels. Het enige wat eigenlijk veranderd is, is dat de races nu op de daarvoor speciaal afgehuurde circuits gehouden worden, waardoor de politie verleden tijd is. Elk evenement heeft zijn eigen races, denk bijvoorbeeld aan een drag- of een driftrace.
Voor de nieuwelingen onder ons zal ik in het kort uitleggen wat beide precies inhouden. In een dragrace is het de bedoeling dat je ten eerste een snelle start maakt en vervolgens goed de versnellingen gebruikt. Doe je dit, dan heb je een grote kans dat je als eerste over de finshlijn scheurt. Deze races worden in de meeste gevallen op een lang recht stuk weg gehouden. Wanneer je deelneemt aan een driftrace zul je vaak je remmen moeten gebruiken en proberen om, in plaats te rijden op de weg, je banden te laten glijden. Hoe langer je deze slip vasthoudt, hoe hoger je score wordt.
De grip en speed challenge races zijn nu ook van de partij. Deze twee kun je het best beschrijven als een normale race waar je bijvoorbeeld sneller moet zijn dan de andere tegenstanders of de beste tijd van iedereen moet rijden. Word je eerste? Dan krijg je hier een geldbedrag en, iets nieuws, domineer punten voor. Het doel op een evenement is namelijk om te domineren. Hoe meer je domineert, hoe groter het geldbedrag kan worden en hoe beter, mooier en sneller je je eigen auto kan maken; het is allemaal erg vanzelfsprekend.
Houd de macht over het stuur
De besturing is opnieuw een stuk beter én realistischer gemaakt. Dit is vooral te merken wanneer je heel hard over het wegdek scheurt en je een flauwe bocht naar links of rechts moet maken. Als je het gas in blijft houden is het haast onmogelijk om die bocht te maken en verlies je haast de macht over het stuur. Even het gas loslaten en de snelheid verminderen is dan de oplossing om niet keihard tegen de zijkant aan te knallen. Over het algemeen verdient de besturing een pluspunt, het voelt simpel gezegd gewoon beter dan in de voorgaande NFS games.
Eindelijk een schademodel
In een race hoor je zo hard mogelijk te racen, anders is de eerste plaats ver te zoeken. Ook in ProStreet is dat natuurlijk het geval, alleen is er één kleine maar; race niet té hard. Stel je scheurt hard en verliest de macht over het stuur en knalt vervolgens tegen de zijkant van de baan, dan kan je auto total loss gaan en word je uit de race gezet, omdat je natuurlijk niet verder kunt racen met een totaal vernielde auto. Ja, je hoort het goed, een totaal vernielde auto, in ProStreet zit namelijk een schademodel. Elke keer dat je tegen de zijkant aan knalt wordt de schade erger en heb je zelfs kans dat onderdelen als deuren of de motorkap achterblijven op het circuit. Dat is erg leuk om te zien. De reparaties kun je betalen met je eigen geld of met een reparatiekaart die je kunt winnen.
Tunen nu nog uitgebreider
ProStreet is geen NFS game als je er niet in kunt tunen, dit onderdeel komt daarom nog sterker terug dan voorheen. In NFS Carbon kon je al erg veel dingen aan je auto veranderen, in ProStreet zijn de tuning mogelijkheden nog uitgebreider. Onderdelen als de bumper, uitlaat, spoiler en luchthappers kun je weer naar eigen wens veranderen en instellen. Ook de motor, de vering en het lachgas (en veel meer) zijn in te stellen naar je eigen budget. Wil je extra veiligheid in je auto? Installeer dan een stalen constructie in je auto. Dit is slechts een kleine selectie van de tuning mogelijkheden.
Online racen tegen de rest van de wereld
Met de singleplayer kun je een hele lange tijd zoet zijn. Er worden aardig wat evenementen gehouden waar best wat tijd ingestoken kan worden. Voor de snelle gamers is er naast de singleplayer ook een online optie. Je joint gemakkelijk een lobby waar je zult moeten wachten totdat er genoeg spelers zijn. Na even gewacht te hebben zal de gekozen race beginnen en kun je je skills tonen aan de rest van de wereld. Alle resultaten die behaald zijn worden bewaard voor een overzicht van de beste racers van de wereld.
Het geluid wat de auto's maken klinkt weer zeer lekker en ook de muziekkeuze is weer perfect. Grafisch ziet Need for Speed ProStreet er zeker strak uit, maar fantastisch is het dan weer net niet. Ook op de Nintendo Wii ziet het er grafisch best goed uit, maar verwacht zeker geen PlayStation 3 of Xbox 360 graphics zoals je het in andere games misschien wel gezien hebt. Wil je een leuke racegame wat je snel oppikt? Neem dan zeker eens een kijkje bij je plaatselijke gamewinkel en haal Need for Speed ProStreet binnen.