Tony Hawks Proving Ground Review

vrijdag, 30 november 2007 om 21:46
Het zoveelste deel in de Tony Hawk serie is er. Als er één game is die nog teert op zijn succes van het eerste deel dan is het Tony Hawk wel. Toen de eerste game uitkwam was iedereen zeer onder de indruk van de unieke speelstijl. Maar succes krijgen is geen probleem, alleen het behouden kan lastig zijn.
Tony Hawk probeert bij elk deel zich te verbeteren en de boel net wat meer diepgang te geven. Maar waar het ene onderdeel meer diepgang krijgt, wordt het andere onderdeel verslonsd. Zo heeft het skaten een zeer andere vorm aangenomen in de positieve zin. De unieke speelstijl is er nog steeds, maar voelt nu ook hier en daar wat simpel aan.

Vernieuwing

Als je de voorgaande delen van Tony Hawk hebt gespeeld, zul je merken dat er niet veel vernieuwing is. Tuurlijk is het een en ander wat getweaked, maar het voelt nog steeds hetzelfde aan. Wat ik graag had willen zien, zijn wat nieuwe tricks, maar dat bleef helaas weer achterwege. De single player van Tony Hawk games heb ik nooit echt heel sterk gevonden, en ik vind het ook jammer dat ze hier niet meer diepgang in brengen. Je gaat nu van goal naar goal en doorloopt zo kleine "stories." Wat echter vrij irritant is, is wanneer je helemaal aan de andere kant van de stad moet zijn voor een goal en je daar dus zelfstandig heen moet rijden, wat best een tijd kan duren.

Verschillende stijlen

Als je eenmaal er achter bent wat jouw manier van skaten is, maak je een keuze uit de vier verschillende stijlen die je kunt aannemen. De vier stijlen waaruit je kan kiezen zijn; carrière, street, hardcore en rigger. In carrière draait alles om de fame en je loonstrook, je doet mee aan wedstrijden en je klimt naar de top als pro-skater. Doe je de Street Mode dan tover je de mooiste combo's eruit die gepaard gaan met vette tricks. Dan heb je nog de hardcore mode. Hierin ga je extreme challenges aan en hoe extremer je dit doet hoe beter. Je gaat bijvoorbeeld met zoveel mogelijk vaart een jump maken om vervolgens de meest waanzinnige tricks te doen. En als laatste de rigger mode, waarin je zo creatief mogelijk moet zijn en je zelf ramps, rails, kickers en meer bouwt, om vervolgens onmogelijke stunts uit te halen. In elk type story mode unlock je verschillende tricks en skills, die je helpen om je skater nog meer te optimaliseren.

Online fun

Iets wat ontzettend wreed is, is dat je online tegen vrienden in je eigen gebouwde skatepark kan rond skaten. Je kunt dan bijvoorbeeld een challenge doen, of gewoon lekker rondrijden op je houten plank met wielen. Het ontwerpen van je eigen park kent vrij veel diepgang. Zo maak je gebruik van ramps, rails, trappen, kickers, halfpipes, noem het maar op. Dit kan zorgen voor veel online speelplezier en je hebt zo natuurlijk ook de mogelijkheid om je skills te showen.

Grafisch

Het grafische gedeelte van de game is niet iets speciaals, maar vrij "normaal." De stad is redelijk gedetailleerd, het water wat op de weg ligt weerspiegeld mooi en ziet er prima uit. De anti-aliasing daarintegen kon wel wat beter, hier en daar zie je karteltjes die er niet aanwezig hoefden te zijn. Ook zijn er soms wat glitches, bijvoorbeeld een haarlok die dwars door een bril heen gaat bij een personage. De personages op zichzelf bewegen zeer realistisch en sommige bails geven je echt het gevoel van "dat doet zeker pijn." Vergeleken met Tony Hawk: Project 8 zijn ze er wel op voor uit gegaan. Die game kende nogal onrealstische manieren van bewegen tijdens het skaten, dit is in het nieuwe deel stukken beter uitgewerkt.

Concurrentie

Wat je je waarschijnlijk af zult vragen, is of de tegenhanger van Tony Hawk, Electronic Arts' Skate, beter is. Alleen dat moet je niet zo bekijken. Wanneer je van arcade skaten houdt, ga je voor Tony Hawk, waarin je waanzinnige tricks kunt doen en je bij wijze van spreken een kilometer kan grinden alsof je een raket in je reet hebt. Maar in Skate ga je wat realistischer te werk, je zult dan ook nooit in die game over-the-top stunten. Maar als Proving Grounds de creatieve elementen van Skate zou hebben, zou het waarschijnlijk wel een veel betere game zijn. Skate is ontzettend leuk natuurlijk, maar als je meer voor extreme stuns en over-the-top arcade actie gaat, blijf dan lekker bij Tony Hawk rondhangen.

Het wachten is nog steeds op een Tony Hawk deel die het 'wauw-gevoel' van het eerste deel weer terug brengt. Er is gewoon weer te weinig vernieuwing, en als ik naar een game als Skate kijk, vind ik dat ze best wat meer creativiteit erin hadden mogen doen. Maar ondanks dat is Proving Grounds toch een hele vette game geworden waar je als arcade skater lang zoet mee zult zijn.