Gran Turismo 7 Review - Voor autofanaten en nieuwkomers

Review
donderdag, 03 maart 2022 om 14:00
ar1cxh1f1646219236
Al 25 jaar is Gran Turismo het paradepaardje van PlayStation als het op autoracen aan komt. Deze zevende editie probeert ook de harten van de niet-harcore autofans te veroveren. Of dat gelukt is, lees je in onze review.
Het is alweer tien jaar geleden dat het laatste deel van Gran Turismo op de PlayStation verscheen. Hoog tijd dus voor een zevende deel van deze zeer geliefde serie autosportserie, moet Polyphony gedacht hebben. Maar de doelgroep is in die jaren wél wat verschoven. Waar voorheen de doelgroep vooral bestond uit autofielen die liever onder de motorkap zaten dan achter het stuur, is alles rond auto's en de autosport steeds meer mainstream geworden en zijn auto's veel meer een gewoon gebruiksvoorwerp geworden.
Al vanaf de eerste persbriefing heeft Polyphony daarom benadrukt dat bij Gran Turismo 7 het roer drastisch omgegooid wordt. Niet langer staat het sleutelen aan je auto's centraal, maar veel meer het plezier in het autorijden. Dat wordt al meteen duidelijk als je Gran Turismo 7 opstart: Eerst krijg je een fraaie openingsscène voorgeschoteld met klassieke muziek en dito beelden van klassieke bolides, gevolgd door de meer reguliere rondscheurende bolides met stevige muzikale ondersteuning. Daarna krijg je de keuze tussen de GT gamewereld (daarover later meer) en een nieuwe optie: de Music Rally.

Feitelijk is deze Music Rally een checkpoint race waarbij je een aflopende teller geen seconden aftelt maar aftelt op de maat van de muziek. De bedoeling van deze modus is om het 'plezier van het autorijden' naar boven te halen. Dat lukt ten dele, uiteindelijk blijft dit toch gewoon een gevecht tegen de tijd, of die nu in muziekmaten of in seconden wordt gemeten. Ook de positie van deze modus is bijzonder: waar eigenlijk alles een plekje op de wereldkaart gekregen heeft is deze modus daar expliciet buiten geplaatst. Je begint dus met de keuze 'muziekrally' of 'de rest'.
gt7 honda civic type r limited edition fk8 20 tsukuba circuit 01f1646220780

Hup, het café in

Eenmaal op de wereldkaart aanbeland krijg je een beperkt aantal opties voorgeschoteld, waarbij de centrale optie het café is. Ook dit is een nieuwe optie en is eigenlijk de vervanger van de carrière-modus. In het café ontmoet je bekende autobouwers en krijg je menukaarten voorgeschoteld.
Die menukaarten zijn feitelijk opdrachten waarbij je gaandeweg steeds meer opties qua races en tracks ontsluit. Ook verzamel je via die menukaarten diverse soorten auto's en leer je alle fijne kneepjes van de autosport kennen. Ondanks dat Polyphony aangeeft de game meer toegankelijk te maken voor wie zich eigenlijk niet zo heel erg interesseert voor de auto als pronkstuk kan ze het tóch niet laten om te proberen de passie die zij beleven voor de auto over te brengen.
Via de menu's verzamel je al snel een groot aantal verschillende typen auto's, van de kleine Mini, via de Amerikaanse muscle cars en trucks naar de Japanse four wheel drives. De opdrachten die je voorgeschoteld krijgt zijn divers. De ene keer word je verwacht races te winnen met een specifieke (soort) auto, de andere keer mag je je auto tunen of er een enorme spoiler op monteren. Hiermee krijg je de basisprincipes en mogelijkheden van Gran Turismo onder de knie zonder dat je je daar helemaal in moet verdiepen. Eenmaal afgevinkt kan je het tunen bijvoorbeeld helemaal links laten liggen, als je dat wil.
Langzamerhand wordt je wereldkaart gevuld met nieuwe opties. Je kan dus niet direct het diepe in springen, maar zal het via de menukaarten moeten ontsluiten. Gran Turismo 7 kent meer dan 30 locaties waar elke locatie meerdere tracks te rijden zijn, verdeeld over Amerika, Europa, en Azië/Oceanië, aangevuld met een achttal kampioenschappen over meerdere tracks. Genoeg te doen dus, maar het duurt best wel even voordat je toegang hebt tot alle locaties en tracks.
gt7 porsche carrera gt 04 nurburgring 01f1646220830

Auto's, auto's, auto's

De Gran Turismo serie staat bekend om zijn uitgebreide aanbod auto's en de nauwkeurigheid waarmee die auto's vormgegeven worden. Polyphony doet er dan ook alles aan om zowel het uiterlijk, interieur, het weggedrag en geluid van alle aangeboden bolides zo realistisch mogelijk te maken. Het verwerven van al dat moois kan op diverse manieren. Als eerste leveren de al genoemde menukaarten in het café je regelmatig nieuwe auto's op. Gaandeweg krijg je op die manier al ruim vijftig verschillende voertuigen ter beschikking, zonder dat je dat een cent kost.
Wil je toch een specifieke auto, dan kan je op bij tweedehands dealer rondkijken. Hier vind je een steeds wisselend aanbod auto's van diverse pluimage die inmiddels al wat kilometers op de teller hebben. Dit is zeker aan het begin de beste plek voor een aanschaf, omdat hier de auto's het goedkoopst zijn. Wil je toch liever een nieuwe auto, dan kan je bij de reguliere dealers terecht.
Het aantal merken dat Gran Turismo te bieden heeft is uitmuntend: eigenlijk elk merk is wel vertegenwoordigd. Heb je echt lang gespaard, dan kan je bij de hoogst exclusieve dealer terecht voor de ware pronkstukken, maar dan mag je al snel meer dan een miljoen credits meenemen. De eerste 20-30 uur kan je die modellen echt wel uit je hoofd zetten, daar heb je gewoon de credits niet voor. Hoewel dit natuurlijk realistisch is, is het wel jammer dat de échte topauto's hiermee lang buiten bereik blijven.
gran turismo 7 screenshot 11 en 09sept211f1646220013

Tunen en upgraden

Welke auto je ook kiest voor je volgende race, je kan die redelijk eenvoudig pimpen met allerlei nieuwe onderdelen. Versnellingsbakken, filters, uitlaten en spruitstukken, vrijwel alles aan je auto is te vervangen. Hierbij hoef je gelukkig niet heel veel verstand van auto's te hebben, Gran Turismo geeft een goede indicatie van het resultaat van je upgrade, namelijk de Performance Points, ofwel PP.
Een hogere PP betekent betere overall prestaties. Heb je geen zin om je te verdiepen in koppelpunten, transmissies en meer, dan kijk je simpelweg naar de PP. Voor wie zich wél helemaal wil verliezen in het optimaliseren van de performance van je auto is er een zeer uitgebreide tuning-optie waarbij je on the fly aanpassingen kan doorvoeren en uittesten.
Niet elke upgrade pakt altijd goed uit. Zo bleek onze muscle car na een flinke upgradesessie inderdaad veel krachtiger, maar daardoor ook vrijwel onbestuurbaar. Elke afwijking van de ideale lijn werd genadeloos afgestraft met een uitbraak en over het asfalt rondtollende wagen. Een extreem opgevoerde Mini bleek daarentegen een gouden zet, die kon zich moeiteloos meten met de grote merken, juist doordat je die door zijn lage gewicht de bocht om kan gooien. Experimenteren wordt dus soms beloond, maar niet altijd.
gt7 peugeot 205 turbo 16 evolution 2 86 sardegna windmills 01f1646220870

The devil is in the details

Polyphony geeft hoog op van de mate van detail die toegepast wordt om alles nóg realistischer te maken. Zo lichtte Polyphony toe dat er op bepaaldetracks gebruik gemaakt wordt van dynamische weersimulaties om realistische wolkformaties te genereren die ook weer meer waarheidsgetrouw neerslag veroorzaken, ook op een deel van de racetrack.
Ook drogen tracks realistischer op, daar waar gereden wordt zal een droog spoor ontstaan, terwijl daarbuiten plasjes water op de baan blijven staan. Je kan je afvragen of een dergelijke mate van realisme nog nuttig is. Voor de hardcore e-sport racer absoluut, maar de gemiddelde racer-voor-de-fun zal hier het effect nauwelijks van merken.

Sophy, where art thou?

Tijdens een van de prerelease presentaties werd een nieuwe AI getoond, waaraan hard gewerkt wordt. Onder de naam Sophy werkt Sony samen met Polyphony aan een geavanceerde AI die de echte e-sporters naar de kroon moet steken. Helaas is Sophy nog niet 'klaar'. Tijdens de presentatie werd getoond hoe Sophy nu al sneller is dan de meeste e-sporters en nog steeds lerende is. Maar Sophy is nog niet klaar om los gelaten te worden op de GT7 gemeenschap. Ongetwijfeld zal Sophy in een toekomstige update toegevoegd worden. Voor nu moeten we het doen met de meer standaard co rijders.

Gran Turismo 7 Review - Een oude vos verleert zijn trucks niet

Gran Turismo is als de vak-idiote leraar die enthousiast uren over zijn vak kan vertellen, maar daarbij uit het oog verliest dat niet alle leerlingen datzelfde enthousiasme kunnen opbrengen. De activiteiten in het café zijn noodzakelijk om bij de juicy parts te komen, maar kosten gewoon te veel tijd, zonder die te kunnen skippen.

Niet dat de races en activiteiten die in het café voorgeschoteld worden saai zijn, maar op een gegeven moment wil je gewoon racen met die hyperluxe wagens. Wie hier doorheen kan bijten krijgt een prachtige racer voorgeschoteld met een enorme hoeveelheid content in beschikbare auto's, tracks en locaties die een genot zij om te rijden.
Cijfer: 9

Populair Nieuws