Football Manager 2022 Review - Prachtige ervaring

donderdag, 04 november 2021 om 16:00
football manager 2022 fm22f1636013541
Met Football Manager 22 heb je zelf compleet de touwtjes in handen en ben je meer dan alleen de coach die aan de zijlijn staat te schreeuwen. In het simulatiespel heb je de taak om de volledige club te runnen, tot aan de jeugdspelers toe. Hoe deze virtuele voetbalwereld zich staande houdt, lees je in onze Football Manager 2022 review.
Dit jaar vergt Football Manager weer een hoop tijd. Doordat je bijna een complete voetbalclub moet onderhouden, is het niet simpelweg even een game om te spelen. Bij het opstarten van een nieuwe carrière in Football Manager 2022 begint dit al, waar je een overzicht krijgt met spelers waarvan hun contract afloopt en moet je de beste tactiek verzinnen.
Aan jou de taak om de beste succesformule te creëren en wanneer je deze uiteindelijk te pakken hebt, staat er alleen maar meer en meer op je te wachten. Dat gezegd hebbende, deze charme van de franchise is in Football Manager 22 weer net zo hevig aanwezig.

Weten wat je aantrekt

Dit jaar heeft ontwikkelaar Sports Interactive zich weer flink uitgesloofd om Football Manager 22 nog uitgebreider en realistischer te maken. Vooral het transfer-deel is voor de trouwe manager weer even wennen. Waar je in voorgaande FM’s nog precies kon filteren op de transferwaarde van een speler, krijg je in FM22 een prijsindicatie te zien. Het is dit jaar nog belangrijker om een speler te laten scouten. Een scout zal een preciezere indicatie geven dan deze in de transferhub te zien is.
Misschien wel de belangrijkste pion in het aantrekken van een nieuwe speler, is zijn zaakwaarnemer. Als manager kan je deze vragen of zijn speler geïnteresseerd is in een overstap naar jouw club en wat zijn eigen club voor eisen stelt. Het is zelfs mogelijk om de zaakwaarnemer op andere gedachten te laten brengen, als je het niet helemaal eens bent met zijn antwoord. Het is weer een mooie feature dat FM22 nog realistischer maken, want in het hedendaagse voetbal spelen zaakwaarnemers een steeds grotere rol bij transfers. In FM22 bieden zaakwaarnemers ook veelvuldiger hun spelers aan om een transfer naar jouw club te forceren. Maar het kan ook andersom uitpakken, dat ze ongelukkige spelers bij jouw eigen club weg willen halen. Het is dit jaar nog belangrijker om aflopende contracten op tijd te vernieuwen.
agent football manager 2022f1636014886

Transfergekte

SI pakt dit jaar ook flink uit met de transfer deadline dag. De laatste dag van een transferperiode is een nog bredere ervaring geworden in FM22. De game pakt uit met een nieuwe Data Hub, waar al het transferspektakel in één oogopslag te zien is. In de hub is precies te zien welke spelers ander clubs volgen en welke spelers er op het laatste moment nog op de transferlijst worden gezet. Dit kan goed van pas komen als je nog niet helemaal tevreden bent met je selectie. Het is een leuke toevoeging aan de FM-ervaring, die je aan je scherm laat plakken.
Het scoutingsrapport heeft in FM 22 ook een flinke boost gekregen. Rapporten zijn verfijnd en geven je meer informatie dan in voorgaande edities uit de spellenreeks. Waar scouts in FM21 nog een score tussen de nul en honderd gaven, werken deze in FM22 met cijfers. Wanneer je interesse hebt in een speler en deze laat scouten, stuurt de club gelijk een analist mee. Hierdoor is in het scoutingsrapport gelijk de voor- en nadelen en de vraagprijs/marktwaarde te zien.
fm 22 deadline dayf1636013778

Draaien als Cruijff

Naast al het transfergeweld heeft de match engine een boost gekregen in FM22. Waar wij zelf nog altijd groot fan zijn van de 2D-view, levert een nieuwe animatie-engine een hoger niveau van zuiverheid tijdens een wedstrijd. De bewegingen van spelers zijn veel realistischer, natuurlijker en fijner om naar te kijken. In FM22 hebben voetballers een veel groter bewegingsbereik, doordat de dribbels en balaanrakingen zijn verbeterd, en de vrijheid om tricks te doen, zoals de nieuw toegevoegde ‘Cruijff Turn’. Tijdens het spelen merk je dat de wedstrijden door AI-verbeteringen echter voelen dan in eerdere edities.

Data, data en nog meer data

Waar Football Manager over het algemeen al een game is waar je je uit kan leven met veel data, is dat dit jaar nog uitgebreider. Nieuw in FM22 is de Data Hub. Hier kunnen managers zich uitleven met alles wat met data en prestatieanalyses te maken heeft. In het hedendaagse voetbal maken clubs hier ook veelvuldig gebruik van. Het is leuk om dit terug te zien in de wereld van Football Manager en een echte toevoeging aan de beleving van het spel. Als manager kan je precies analyseren waar er ruimte is voor verbetering binnen jouw team, of juist wat heel goed gaat.
Managers hebben de mogelijkheid om hun innerlijke Roger Schmidt, de trainer van PSV die bijna alles onderbouwt met data, te uiten. Individuele spelers kunnen in FM22 nauwlettend in de gaten worden gehouden. Alle data wordt in zonekaarten en grafieken gebracht, waardoor je overzichtelijk kan zien waar jouw team verbeterd kan worden.
data hub fm22f1636014711

Zelf een hoop doen

Helaas heeft FM22 niet de licenties van alle topcompetities. Hierdoor speel je vaak nog zonder de echte namen van clubs, hun logo’s en player faces. Gelukkig is er met het simpelste speurwerk een handige manier te vinden om dit wel allemaal te krijgen. Dit maakt de ervaring net weer een stukje leuker, dan zonder de echte namen.

Football Manager 2022 Review - Genieten geblazen

Met Football Manager 2022 heeft SI de voorgaande edities van het spel weggeblazen. Met het toevoegen van de uitgebreide transferbeleving en de Data Hub voelt de game nog realistischer aan en wil je het zo lang mogelijk blijven spelen. Voor ons genoeg reden om ons nog meer onder te laten dompelen in de wereld van de voetbalmanagers.