Fallout 76 Wastelanders Review - Eindelijk de naam waardig?

zondag, 05 juli 2020 om 15:00
fallout 76 wastelandersf1593616295
Eén van de grootste kritieken bij de release van Fallout 76 was het gebrek aan NPC’s in de wereld. Met de enorme Wastelanders update wordt dat probleem opgelost. Maar is de game daarmee eindelijk een topgame geworden? Komt daar achter in onze Fallout 76 Wastelanders review.
Wanneer je de wereld betreedt van Fallout 76 na de Wastelanders update, laat Bethesda er geen gras over groeien om je in te lichten dat er NPC’s zijn gearriveerd in de Appalachen. Je zal namelijk meteen worden benaderd door twee settlers die je informeren over de nieuwe stand van zaken. Uit alle uithoeken zijn namelijk nieuwe inwoners gearriveerd - de ene om een nieuw bestaan op te bouwen in West Virginia, terwijl andere NPC’s je willen beroven van al je bezittingen. En je leven.
De twee settlers sturen je bovendien op pad naar iemand die je meer kan vertellen en je mogelijk wat antwoorden kan geven op de vele vragen die je ongetwijfeld zal hebben. Daarmee introduceert de Wastelanders update een compleet nieuwe main quest voor Fallout 76 en een scala aan nieuwe sidequests. Dat betekent niet dat de oude main quest zal worden verwijderd, die zal gewoon blijven bestaan naast de nieuwe verhaallijn.
fallout 76 wastelanders 4f1593616589

Oud en nieuw mooi verweven

Sterker nog, in plaats van het verwijderen van de oude quests, wordt de nieuwe verhaallijn juist op een interessante manier verweven met de bestaande quests. In tegenstelling tot sommige MMO’s waar het verhaal is ‘ingehaald’ door nieuwe uitbreidingen, blijft het originele verhaal van Fallout 76 daarom relevant en op sommige punten zelfs beter. Een knappe oplossing van Bethesda, waardoor er ook nog eens lekker veel content te vinden is in de game en waarbij de kwaliteit behoorlijk hoog ligt. De nieuwe quests kunnen makkelijk 30 tot 40 uur aan het avontuur toevoegen, zelfs als veteraan.
Wil je als nieuwe speler alleen het nieuwe verhaal van Wastelanders volgen, dan zal je wel op een paar obstakels stuiten. Ten eerste zul je namelijk op bepaalde punten geforceerd worden om andere content te doen, zodat je niet underleveled bent voor de content. Daarnaast krijg je ook al vrij vroeg opties in dialogen waarvoor een bepaalde skill hoog genoeg moet zijn. Voor nieuwe spelers is het alleen nagenoeg onmogelijk om al op dat niveau te zitten, waardoor je misschien interessante dialogen of keuzes in quests aan je voorbij moet laten gaan.
fallout 76 wastelanders 5f1593616653

Eindelijk leven in de Appalachen

De toevoeging van de nieuwe verhaallijn is dus een goede toevoeging in Wastelanders, maar de grootste vraag is natuurlijk of de NPC’s ook echt een verschil maken in de wereld van Fallout 76. Daar kunnen we ronduit ‘ja’ op zeggen. Van daadwerkelijke mensen die nu in dorpjes lopen naast andere spelers, tot aan raiders die je proberen te overvallen in de wildernis. Het zorgt voor een stuk meer leven in de Appalachen en zorgt bovendien voor een stuk meer diversiteit naast de robots, insecten en mutanten die al in de wereld te vinden waren.
Wat ook zorgt voor een meer levendige wereld, is de grafische update die Bethesda heeft uitgevoerd. De ontwikkelaar is er vrij stil over geweest in tegenstelling tot de toegevoegde NPC’s en het is geen extreme sprong, maar op bepaalde momenten zijn de verschillen goed merkbaar. De belichting is bijvoorbeeld duidelijk verbeterd, waardoor een ondergaande zon zorgt voor prachtige, warme zonnestralen door de bomen heen. Het contrast er tegelijkertijd ook door aangepast. Donkere gebieden nu echt donker zijn en daarmee heel sfeervol. Of ronduit eng als je plotseling wordt overlopen door een horde Ghouls.
fallout 76 wastelanders 3f1593616714

Technisch nog steeds problematisch

Een ander groot minpunt rond de lancering van Fallout 76 waren de enorme technische problemen. Veel spelers hadden last van herhaaldelijke crashes, gebouwen die plotseling verdwenen, framedrops doken te vaak op en grafische glitches waren eerder regel dan uitzondering.
In de maanden die sindsdien zijn verstreken heeft Bethesda hard gewerkt aan de technische kant van zaken. Een aantal problemen zijn daardoor gelukkig opgelost, maar tijdens ons avontuur met de Wastelanders update zijn we alsnog op een behoorlijk aantal bugs en glitches gestuit. Zeker niet zo erg als rond de lancering - we hebben bijvoorbeeld geen last gehad van crashes - maar het werk is zeker nog niet klaar voor het ontwikkelteam bij Bethesda. De nieuwe toevoegingen introduceren bovendien een paar nieuwe problemen, zoals NPC’s die als zombies ergens blijven staan en flikkerende schaduwen.
fallout 76 wastelanders 2f1593616960

Fallout 76 Wastelanders Review - Een grote sprong voor de mensheid

Het was duidelijk dat er iets moest gebeuren met Fallout 76 om het een succes te maken. Of dat met de Wastelanders update gaat lukken is nog maar de vraag, maar het is in ieder geval een grote stap in de goede richting.
De nieuwe main quest is goed verweven met het oude verhaal en tussen de nieuwe sidequests zitten een paar ware pareltjes. De toevoeging van NPC’s in de wereld zorgen bovendien voor een enorm verschil. De Appalachen komen nu eindelijk tot leven! Helaas blijven er nog wel technische problemen bestaan en als de oude gameplay loop je bij de lancering niet kon trekken, dan zal daar nu geen verandering in zijn gekomen. Zag je alleen wel potentie in Fallout 76, maar werd je weggejaagd door het gebrek aan NPC’s en de grote technische problemen, dan is de Wastelanders update een mooie uitnodiging om een tweede poging te wagen.