Endless Space Review

door Wouter
donderdag, 26 juli 2012 om 15:00
Strategiegames komen er in allerlei soorten en maten. De een laat je de verste uithoeken van het heelal verkennen en de ander laat je hele werelddelen veroveren, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer. Macht. Of je nou tegen andere spelers of tegen de A.I. speelt, iedereen is uit op macht. Het grootste rijk hebben of het sterkste leger. In Endless Space gingen we kijken of het ook anders kan.
Zijn wij de enige intelligente levensvormen in het heelal of zijn er meer? Een vraagstuk waar de mensheid al heel lang mee worstelt. In Endless Space vraag je je hetzelfde af. Terwijl je een steeds groter deel van het heelal in kaart brengt, blijf je op zoek naar nieuwe levensvormen. En wat als je eenmaal een ander ras hebt gevonden? Zijn ze vriendelijk of juist heel vijandig? Begin je een handelsrelatie of juist een oorlog? Endless Space bewijst op deze manier dat een spel niet altijd om oorlogen en veldslagen draait. Soms speelt diplomatiek namelijk ook een grote rol.
Overwinning zonder oorlog
Endless Space lijkt aanvankelijk een turn-based game zoals we die al langer kennen. Je krijgt een gigantisch speelveld voor je neus van het heelal met slechts één planeet in handen en een paar schepen. Je plaatst een paar bouwopdrachten, stippelt een koers uit voor je schepen en je eindigt je beurt. Hierin verschilt Endless Space niet veel van andere titels binnen het genre. Je zult tactisch na moeten denken. Je kunt wel als een gek planeten gaan koloniseren, maar als je niet de legermacht hebt om elke uithoek van je rijk te beschermen dan heb je er ook vrij weinig aan. Tenminste, dat is als je besluit om oorlog te voeren.
Je kunt een potje Endless Space namelijk winnen zonder ook maar een schot af te vuren. Door bijvoorbeeld de meeste punten te behalen of de meerderheid van de planeten gekoloniseerd te hebben. Wat daarbij heel erg kan helpen is diplomatiek. Handelsrelaties oprichten of misschien zelfs vrede sluiten met een ander ras is erg belangrijk. Je kunt werkelijk van alles afspreken met een ander ras. Misschien begin je klein met een niet-aanvalsverdrag en besluit je later zelfs om wat grondstoffen te ruilen. Zodra je de andere spelers vertrouwt kun je voor een verdrag kiezen dat elkaar toestaat elkaars rijk te betreden. En als laatste stap misschien vrede. Dit maakt het spelen tegen andere spelers heel leuk, maar ook de A.I. heeft genoeg te bieden.
Karakteristieke rassen
In Endless Space neem je de controle over een van de acht rassen. Ieder ras heeft een heel uitgebreide lijst aan eigenschappen. Het Hissho ras is bijvoorbeeld een kwaadaardig ras dat zijn voorkeur heeft voor een overwinning door oorlog. Daar komen weer allerlei extra eigenschappen bij kijken, zoals schepen die extra schade doen. De Sophons zijn dan weer van nature goed en hebben een voorkeur voor een overwinning door wetenschap. De pluspunten bij dit ras zijn dan weer meer onderzoekspunten. Daarbij heeft ieder ras nog een heel uitgebreid achtergrondverhaal. Het verhaal van jouw ras wordt aan het begin van een potje uitgelegd door een filmpje, waar je alle eigenschappen ook weer in terug ziet komen. Hoe bijvoorbeeld de strijdlustigheid van een ras terugkeert in diens cultuur.
Doordat de rassen zo goed zijn uitgewerkt krijg je als speler echt een voorkeur voor een factie. Dit kan zijn vanwege de speelstijl die erbij komt kijken of gewoon vanwege het achtergrondverhaal. Verbazingwekkend genoeg houdt de A.I. zich ook erg goed aan deze eigenschappen. Een A.I. van een vriendelijk ras zal steeds met diplomatieke voorstellen komen, terwijl een met een kwaadaardig ras juist de confrontatie opzoekt. Als speler ben je natuurlijk geheel vrij om zelf te bepalen of je een goeierik of een slechterik wil zijn.
In de talent tree kun je tijdens een potje bepalen waar je je op wil richten. In totaal zijn er vier takken, namelijk: oorlogvoering, wetenschap, expansie en diplomatiek. Deze takken zijn ieder echt heel uitgebreid en brengen vanaf de eerste puntjes al baanbrekende veranderingen met zich mee, zoals het kunnen bevolken van bepaalde type planeten of de mogelijkheid om een verdrag op te stellen.
Oorlog voeren
De diplomatieke kant van Endless Space is heel goed uitgewerkt, maar het oorlog voeren doet helaas een beetje onder. Wanneer een slag tussen twee rassen plaatsvindt krijg je een soort cinematisch filmpje te zien dat vijf fases langs gaat. Voor iedere fase mag je een strategie kiezen voor je vloot, bijvoorbeeld vuren vanaf een afstand of vuren van dichtbij. Iedere strategie heeft weer een tegenstrategie. Heel veel vrijheid krijg je hier dus niet mede doordat het aankomt op dom geluk. Je ziet van tevoren namelijk niet wat de tegenstander kiest. Daarnaast heeft de kracht van iedere vloot ook een groot aandeel. Dus zelfs als je het merendeel van de fases wint, kun je alsnog de slag verliezen als de vijandelijke vloot sterker is. Het filmpje ziet er daarentegen wel redelijk uit, maar zodra je drie keer achter elkaar exact hetzelfde filmpje voorgeschoteld krijgt ben je daar ook snel klaar mee.
Dit is gelijk een van de punten waardoor gamers die nieuw zijn met dit genre misschien niet genoeg voldoening krijgen van het spelen van Endless Space. Voor het grootste gedeelte ben je namelijk schermpjes aan het lezen en zit je dingen aan te klikken. Schepen breng je onder in een vloot die vervolgens als één icoon over het veld raast. Het echte gevoel van het uitbreiden van je leger en het vergroten van je rijk komt zo niet goed over. Het ontbreken van het geluid tijdens het spelen helpt daar ook niet echt bij. Oké, je hoort een soort van zweverig achtergrondmuziekje, maar verdere geluidseffecten ontbreken tijdens het spelen.
Verslaving eerste klas
Op het eerste gezicht zal dus niet iedereen aangetrokken worden om Endless Space te spelen, maar we raden toch iedereen aan om verder te kijken dan zijn neus lang is. Diep van binnen heeft het spel namelijk heel veel te bieden en zelden hebben wij een spel gespeeld dat zo verslavend is. Je bent heel snel geneigd om tegen jezelf te zeggen dat je nog één beurt doet alvorens je stopt, maar dan gebeurt er weer iets interessants en voordat je het weet ben je twintig beurten verder. De diplomatieke aspecten, het uitbreiden van je talent tree, de goede A.I. en natuurlijk de karakteristieke rassen maken van Endless Space een top titel. Het is alleen een beetje jammer van het eentonige vechtsysteem.