Er is weer een nieuwe studio toegevoegd aan de
PlayStation Studios Family. Deze keer niet een bestaande ontwikkelaar, maar een nieuwe die is opgericht om multiplayer games te maken.
De laatste jaren heeft
Sony veel nieuwe studio’s overgenomen, zoals Housemarque, Nixxes Software en als meest spraakmakende
Bungie. Nu heeft laatstgenoemde ook een andere studio als gevolg. Via
een nieuwe post op de PlayStation Blog maakt Hermen Hulst, het hoofd van PlayStation Studios, namelijk bekend dat er een nieuwe studio is opgericht. Het zogeheten teamLFG is oorspronkelijk begonnen bij Bungie.
Het nieuwe team bestaat echter niet alleen uit ontwikkelaars die bij Bungie hebben gewerkt. In een aankondiging die teamLFG zelf heeft geschreven, wordt onthuld dat het team bestaat uit ‘industrieveteranen die hebben gewerkt aan titels als Destiny, Halo, League of Legends, Fortnite, Roblox en Rec Room’. Die veteranen zijn aangevuld met nieuwkomers die ‘frisse creatieve ideeën hebben’.
MMO-spelers zullen de term LFG kennen als ‘Looking For Group’ en dat is volgens de studio precies waar het voor staat. Zij willen games ontwikkelen waarin spelers vriendschappen en een gevoel van gemeenschap kunnen vinden. Ze gaan zich dan ook richten op games met ‘meeslepende multiplayer werelden’.
De eerste game van teamLFG is een team-based action game die inspiratie haalt uit fighting games, platformers, MOBA’s en ‘frog-type games’. Wanneer spelers aan de slag kunnen gaan in de ‘komische wereld in een sciencefiction-universum' is nog niet bekend.
Een multiplayer studio die wel werkt?
PlayStation kan een nieuwe studio die werkt aan multiplayer games goed gebruiken. Sony wil namelijk dolgraag succes boeken op het gebied van live-service games, terwijl de uitgever zich juist jarenlang heeft gespecialiseerd in verhalende singleplayer games. Veel projecten zijn daardoor geflopt of voortijdig geannuleerd, zoals The Last of Us multiplayer game van
Naughty Dog.
De grootste flop tot nu toe is
Concord. De multiplayer shooter heeft naar verluidt honderden miljoenen euro’s gekost om te ontwikkelen, maar de servers werden twee weken na release al offline gehaald. Het kleine aantal spelers dat de game wel had gekocht, kreeg het geld terug van Sony.