Dragon Quest 3 HD-2D Remake Review - De moeite waard?

Review
zaterdag, 16 november 2024 om 11:00
dragon quest 3 hd 2d remake titel
Dragon Quest 3 is terug in een nieuw jasje! Alsof dat niet genoeg was, zijn er ook andere quality of life aanpassingen toegevoegd. Wat betekent dit allemaal voor jou als speler? Dat is wat XGN hoopt toe te lichten.

Oude titel, nieuwe look

Dragon Quest 3 lijkt een bijzondere game om als eerste een remake te geven, maar in de Erdrick-trilogie (lees: Dragon Quest 1, 2 en 3) is dit chronologisch gezien het eerste deel. En dus het beste instappunt voor nieuwe spelers.  
Wat natuurlijk meteen opvalt wanneer je het opstart vanaf het titelscherm op de Switch is de HD-2D look die bekend is geworden door Octopath Traveler. Dat was toen al indrukwekkend en toch is het niet daarbij gebleven.
In Dragon Quest 3 HD-2D Remake is duidelijk dat vooruitgang is geboekt en zijn effecten schitterend weergegeven op een manier die goed past bij deze Remake. Denk hierbij aan bomen die bewegen in de wind, water dat uit een aquaduct komt, woestijnzand dat door de wind wordt geblazen en ga zo maar door. 
Ook de vernieuwde soundtrack uitgevoerd door de Tokyo Metropolitan Symphony is een lust om naar te luisteren. Hoewel sommige deuntjes vaker terugkeren zoals het deuntje dat je in koninklijke paleizen hoort, gaat het niet vervelen omdat de geschepte sfeer goed past bij de omgeving.
De Japanse voice acting is on point zoals gewend, maar de Engelse voice acting doet daar niet voor onder doordat daarin stereotypes uit het land en streek waarin je je bevindt naar voren wordt gebracht. Een mooi voorbeeld is Romaria waar de bevolking met Italiaanse tongval Engels spreekt als in de dialoogvensters wordt weergegeven. De liefde voor Dragon Quest an sich is alleen hieruit al duidelijk.

Wat is er nieuw onder de zon?

Heb je ook weleens gehad dat je je niet meer kunt herinneren wat er is gezegd terwijl het volgens jou een belangrijk gesprek is geweest? In de Dragon Quest 3 HD-2D Remake kun je maximaal 30 gevoerde gesprekken opslaan door na het gesprek op de +-knop, Options of Start voor andere consoles, ingedrukt te houden. Hierdoor hoef je niet meer te zoeken naar het notitieboekje waarin je alles hebt genoteerd!
Met oudere JPRGs zijn er een aantal dingen die als vervelend kunnen worden ervaren zoals random encounters en de daaropvolgende turn-based gevechten. Daar is rekening mee gehouden doordat je bijvoorbeeld de battle speed aan kunt passen wanneer je vijanden tegen bent gekomen door op de schouderknoppen te drukken. Op die manier ben je niet meer tijd kwijt bent aan het gevecht dan je wilt. De AI-instelling die je voor jouw teamgenoten kiest, werkt goed genoeg op normale moeilijkheidsgraad als je niet continu zelf de keuze wil maken voor ze.
Ook is er een auto-save die op belangrijke momenten zoals met baasgevechten, betreden van een stad automatisch de voortgang vastlegt zodat je niet alleen afhankelijk bent van de laatste savestate bij een non of priester in een kerk. Mocht je onverhoopt het onderspit delven tegen een baas of groep monsters ben je niet alle voortgang tot de laatste auto-save kwijt en dat scheelt een hoop frustratie.
Oost West, Thuis Best
Het avontuur begint natuurlijk thuis.
In Dragon Quest 3 HD-2D Remake kun je zelf bepalen wat je doet en door de nieuwe klasse Monster Wrangler loont het om stad en land uitgebreid te verkennen, zodat je er zeker van bent dat je alle monsters hebt gered. Ze kunnen overal zijn verstopt.
De Monster Wrangler heeft hiervoor een ability die aangeeft of er monsters in de buurt zijn die je kunt redden. Als je geen Monster Wrangler in jouw team hebt zitten, heb je afhankelijk van de situatie een ability nodig van een andere klasse. Geredde monsters kun je weer oproepen tijdens gevechten of gebruiken om in de Monster Arena te gebruiken als gladiatoren.
Een ander probleem met het spelen van JRPG's waarin je zelf kunt bepalen wat je doet; is dat je de draad kwijtraakt en niet meer weet waar je naartoe moet om verder te gaan met het verhaal. Niet getreurd ook hieraan is gedacht. Je kunt namelijk op elk moment kiezen om de objective marker aan te zetten zodat duidelijk is wat gedaan moet worden.
Wat ook nieuw is toegevoegd zijn scènes en dergelijke met Ortega, jouw in-game vader, waardoor je meer te weten komt wat er met hem is gebeurd voordat jij eropuit trekt.
Monsters recruteren doe je zo.
Monster hunter a la Dragon Quest

Niet alles is rozengeur en maneschijn

Ondanks de positieve punten, zijn er ook wat ergernissen om te bespreken.
De mogelijkheid om automatisch gesprekken door te laten gaan is pas toegankelijk wanneer je aan het spel bent begonnen. Dit kan vervelend zijn als je Japanse audio gebruikt en merkt dat je net iets te snel op de knop hebt gedrukt om het dialoog verder te laten gaan totdat je eindelijk bij de instelling kunt. Dit geldt ook voor andere in-game menu-instellingen zoals battle speed en auto battle.
Heal items en dergelijke zitten over het algemeen in een algemene zak die je niet in kunt zien tijdens een gevecht. Dus alle dingen die je niet aan jezelf of jouw teamleden hebt toegekend, kun je niet gebruiken wanneer het gevecht is begonnen.
Dit kan extra vervelend zijn in Draconian Mode wanneer jouw teamlid dat een item heeft nog niet aan de beurt is in een gevecht met een horde monsters; onder de normale moeilijkheidsgraad is dit mogelijk een probleem wanneer je met een baas vecht in auto battle.
Kortom, de ernst van deze situatie is onderhevig aan de gekozen moeilijkheidsgraad en of je zelf alles bestuurt of niet. Mooi is wel dat je op elk gewenst moment de gekozen moeilijkheidsgraad aan kunt passen als je dat wil.
Kijk ze eens lachen, wacht maar tot ze aanvallen.
Slimes bevechten doe je zo.

Backtracken is niet alleen voor Metroidvanias

Je zult al gauw merken dat je niet overal gelijk binnen kunt lopen in elke stad die je bezoekt totdat je een specifieke sleutel hebt bemachtigd. Dit is een van de redenen om te noteren waar je weer terug moet komen zodat je alle schatten ter plekke hebt bemachtigd.
Dit geldt ook voor de man die mini medals verzamelt. Zelfs als je niet van backtracken houdt, zul je toch opnieuw door een bepaalde streek moeten lopen wanneer je die niet tijdens jouw eerste bezoek helemaal hebt verkend. Ben je eenmaal in een stad of kerker geweest, dan kun je met quick travel erheen reizen.
Je hebt dus de keuze uit alles meteen verkennen (en wapens, uitrustingen, monsters en dergelijke buit te maken) en daardoor ook alles van de streek in kaart te hebben gebracht. Of je kunt de kortste weg naar de getoonde bestemming nemen en mogelijke subqueestes en beloningen mis te lopen met het risico te moeten backtracken.
Dragon Quest 3 HD-2D Remake ziet er schitterend uit en heeft een geweldige nieuwe orkestrale soundtrack. Met de mogelijkheid om de battle speed en auto battle aan te passen naar wens zijn random encounters minder erg en tijdrovend dan normaal. Auto-save bespaart een hoop verloren tijd als het ooit ergens fout gaat.
Tot maximaal 30 gesprekken kunnen worden opgeslagen en nageslagen wanneer nodig. De Monster Wrangler-klasse en Monster Arena zorgen voor nieuwe spelervaringen en nieuwe spelinhoud van jouw in-game vader Ortega geven jou een beter beeld van wat er is gebeurd.
Zoom snel naar een bekende locatie.
Quick Travel doe je met Zoom.

To Quest or not to Quest

Dat je niet voor het beginnen met het spel toegang hebt tot spelinstellingen en items alleen in gevechten kunt gebruiken zonder ze aan jouw teamleden toe te kennen zijn kleine ergernissen in vergelijking tot het grote geheel voor een spel dat oorspronkelijk op de Nintendo Entertainment System is uitgebracht.
Al met al is Dragon Quest 3 HD-2D Remake het aanschaffen waard op Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series X|S, PC via Windows of Steam als je van JRPGs houdt onafhankelijk van wanneer ze initieel waren uitgebracht.

9

Romaria, dat klinkt bijna als Rome.
Welkom in Romaria.
Dragon Quest III HD - 2D Remake - Nintendo Switch Image
Dragon Quest III HD - 2D Remake - Nintendo Switch
EUR59.99
Op voorraad
Koop op bol.

Populair Nieuws