Captain Toad Treasure Tracker Switch Review - Een paddenstoel op pad

woensdag, 11 juli 2018 om 15:00
Net als vele andere games was Captain Toad op de Wii U een onderbelichte game. Dus brengt Nintendo de puzzelgame naar de Switch waar deze een groots onthaal krijgt. In deze Captain Toad Treasure Tracker Switch Review lees je wat Nintendo voor nieuws aan de game toegevoegd heeft. Was dit een verstopte schat op de Wii U of een doos flauwe puzzels?
Als we het over Nintendo-personages hebben, is Toad toch wel degene die het minst in actie komt. Hij is er altijd, maar doet niet zo heel veel. Zelfs de prinsessen uit Mario hebben nog meer actie gehad dan de schattige paddenstoel. Maar toen in Super Mario 3D World wat minigames rondom Toad voorbijkwamen, was het idee er: Toad moest een eigen puzzelgame krijgen!
Captain Toad Treasure Tracker Switch Review

Paddenstoelen, schatten en gevogelte

En die game kreeg hij op de Wii U, maar toen werd deze niet echt in de spotlight gezet. In de herkansing is Captain Toad Treasure Tracker nu geïntroduceerd op de Switch. En in essentie is het exact dezelfde game als in 2015, maar nu kost hij 40 euro. Captain Toad is op zoek naar schatten en doet dat samen met zijn roze vriendinnetje Toadette.
Maar als ze de zoveelste schat in de vorm van een ster vinden, duikt er ineens een enorme vogel op die de ster én Toadette weggrist. Toad moet nu op pad om zijn geliefde te redden uit de klauwen van het enorme beest. Zijn zoektocht brengt hem langs tal van levels die stuk voor stuk gebaseerd zijn op Japanse tuindozen. In totaal moeten spelers ruim 70 levels doorkruisen om diamanten en sterren te vinden om uiteindelijk Toadette te redden.
Daarvoor moeten de, veelal kleine, levels gedraaid worden om alles te kunnen zien en moeten spelers van alles doen om de obstakels in de levels te overwinnen. En die zijn er genoeg, zeker gezien Toad niet kan springen, schieten of even op Yoshi kan gaan zitten om vijanden op te vreten.

Puzzelplezier voor jong en oud

Toad is namelijk een beperkt karakter die alleen rond kan lopen, klimmen en rapen uit de grond kan trekken. Met die rapen kan hij dan wel weer vijanden zoals Goombas en Shy Guys bekogelen. Het is een onderdeel van het puzzelplezier dat Captain Toad je brengt. Door met Toad te navigeren door de levels en de interactieve onderdelen in deze levels te gebruiken, kan de ster aan het einde bereikt worden.
Onderweg moet je ook op zoek naar drie diamanten die in ieder level verstopt zitten en is er in ieder level een bonusdoel, bijvoorbeeld het vinden van een gouden paddenstoel of het verzamelen van een aantal munten. En waar de ster meestal eenvoudig bereikbaar is, kan het vinden of bereiken van alledrie de diamanten en extra schatten nog wel eens een uitdaging zijn. Maar telkens is het weer een feest om op pad te gaan met onze champignonvormige held, want de game blijft toegankelijk.
Captain Toad Treasure Tracker is dan ook een game die bij uitstek voor jong en oud is. De kleine gamers onder ons kunnen er genoeg plezier uit halen en lopen niet na een paar levels vast, terwijl de doorgewinterde gamer soms een leuke uitdaging kan verwachten om een level op 100% te halen. Zoals in veel Nintendo games, maakt dit Captain Toad juist zo tof.

Nieuwe manier van spelen

Wat maakt deze versie dan zo nodig op de Nintendo Switch? Het antwoord op die vraag is deels te vinden in een nieuw jasje voor de game. Want zoals de voorgaande versie ziet Captain Toad Treasure Tracker Switch er ook nu weer fantastisch uit. De resolutie is wat opgekrikt voor de Switch, de kleuren spatten lekker van je scherm en alles loopt heerlijk soepel.
En waar we de game voorheen met de GamePad moesten spelen kan dat nu onderweg. Daarin vindt Captain Toad een groot voordeel, want de korte levels lenen zich bij uitstek voor even tussendoor in de trein. Onderweg laat Toad zich bedienen zoals ook op de Wii U het geval was, dus door middel van de linker knuppeltje en de actietoetsen, en gebruiken we de interactieve elementen in de levels met het touch screen.
Maar zodra je de game op tv gaat spelen komt er een (klein) nadeel de hoek om. Het is tenslotte niet mogelijk om even een interactief element via je tv te bedienen, want daar zit geen touch screen in. Dus heeft Nintendo een cursor in de game geplaatst, waarmee je nu de interactieve elementen kan besturen. Is dat handig? Niet echt, maar storend is het ook niet.

Nieuwe toeters en bellen!

Los van deze veranderingen in de Switch-versie van Captain Toad, is de game ook nog een stuk uitgebreider geworden. Want los van de ruim 70 levels die de game al kende, kun je nu ook aan de slag met een heel stel Super Mario Odyssey levels. Je komt op bekende plekken uit Mario’s laatste avontuur, waar je op jacht gaat naar schatten. In totaal zijn er ongeveer 20 levels toegevoegd aan Captain Toads avontuur en dat is nog niet alles.
Want zoals je in Mario Odyssey telkens 8-bit sprites tegenkwam, kan dat nu ook in Treasure Tracker. Telkens als je een level voltooid hebt krijg je de mogelijkheid om deze opnieuw te spelen, maar dan met een 8-bit Toad erin. Je speelt het level zoals deze is, maar dan dus met een ander doel: de 8-bit Toad vinden. Dit nodigt je, naast het 100% voltooien van de levels, uit om alle levels nog een keer te spelen. En geloof ons: die Toad is best goed in verstoppertje spelen!

Captain Toad Treasure Tracker Switch Review – Geen vreemde vogel

Waar Nintendo dit jaar en vorig jaar al een stapel andere games vanuit de Wii U oppoetste, is dat bij Captain Toad Treasure Tracker wellicht nog het meest terecht. De game uit 2015 ziet er op de Switch geweldig uit en weet nog steeds jong en oud te boeien tot het eind. En waar we in de review van de Wii U versie kritisch waren dat de game zo kort was, heeft Nintendo er nu even een berg levels aan geplakt!
In de tv-modus heeft Treasure Tracker misschien een klein nadeel, maar dat is dan ook echt een klein nadeel. Waar de game je uitdaagt om puzzels op te lossen, legt Nintendo je geen moeilijk vraagstuk voor. Deze game moet je gewoon hebben!