Captain Toad Treasure Tracker 3DS Review - Awwwwww, wat schattig

woensdag, 11 juli 2018 om 15:00
Spontaan begint Captain Toad te glimlachen als hij te horen krijgt dat hij opnieuw op avontuur mag. Hij moet even jammeren wanneer hij merkt dat zijn vriendinnetje Toadette wederom wordt ontvoerd, maar dat mag de pret niet derven. De paddestoel mag op solo avontuur in deze Captain Toad Treasure Tracker 3DS review.
Captain Toad begon als een grapje. Een klein spelletje dat als minigame was verwerkt in Super Mario 3D World. Hier mocht het schattige mannetje Toad eindelijk aan zijn solo avontuur. Dat had hij wel verdiend nadat hij jarenlang alleen maar in de schaduw van de grote besnorde held Mario stond om te vertellen dat de prinses in een ander kasteel zat.
Captain Toad Treasure Tracker 3DS Review

Succesvolle minigame

In Super Mario 3D World kregen we al toffe isometrische puzzels voorgeschoteld waar je dan met dat paddenstoelenmannetje doorheen waggelt. De grootste uitdaging van de puzzels was het niet wegsmelten bij die schattige Toad-kop en het vinden van een grote hoeveelheid sterren. De minigame was een succes en groeide uiteindelijk uit tot een gave stand-alone Wii U-titel die, zoals te lezen valt in de Captain Toad Treasure Tracker Wii U Review.
Toen werd ons al een creatief avontuur voorgeschoteld waarin je verschillende vijanden en obstakels tegenkomt. Toad ging echt op schattenjacht in levels die heel veel verschillende thema's erbij haalden. In de levels trok je rapen uit de grond, beklom je ladders of voelde het alsof je in een achtbaan zat wanneer je met een mijnkarretje over een rails reed. Ondertussen spelen er flink wat soundtracks die herinneringen ophalen naar andere goede Mario games.

Red je vriendinnetje

Vier jaar later mogen we dit dropje exact hetzelfde laten meemaken. Dit keer op de draagbare Nintendo Switch en 3DS. Alhoewel Captain Toad op grafisch gebied flink wat charmes heeft moeten inleveren, is en blijft hij nog altijd dat schattige dotje dat op een geweldige queeste wordt gestuurd om zijn vriendinnetje Toadette uit de kwade klauwen van een vogel te redden. Hiervoor moet hij alles uit de kast halen, want wederom krijgt hij geen hulp van Mario.
Al die schattigheid maakt halverwege plaats voor een nieuwe queeste waarbij je Toads vriendinnetje Toadette hebt gered, maar plots de rollen om worden gedraaid en je echte vrouwenpower moet laten zien om je vriendje te redden. Het is tof dat het spel je deze optie biedt, want alhoewel Toadette qua gameplay exact hetzelfde aanvoelt als haar mannelijke gelijke, zorgt het er toch voor dat het spel een sfeervol verhaaltje krijgt.

Meeslepende episoden

Dit verhaal lijmt alle minigames vast met humoristische scenes die soms tussen de levels door worden geplaatst. Neem bijvoorbeeld een Toad die met een diepe zucht bij een kampvuur gaat zitten, om vervolgens Toadette hard in de achtergrond te horen gillen. We zien de vastberadenheid van onze paddenstoelenvriend als hij erachter komt dat er helemaal geen tijd is om te rusten: hij moet en zal zijn lieve Toadette redden!
Toad en Toadette zoeken elkaar op in een drie episoden tellend verhaal dat wordt verteld alsof elk level onderdeel is van een bladzijde uit het verhalenboek. Je mag je vol passie in zo'n 60 levels storten waarin je telkens 10 minuten bezig bent om zo een level zonder enige kleerscheuren te doorlopen. Juist door die korte duur is het perfect om de schattenjacht met Captain Toad Treasure Tracker op de handheld door te zetten.

Vermaak voor onderweg

De puzzels maken op den duur ook goed gebruik van functionaliteiten die je systeem te bieden heeft. Als je dacht dat je een saai spelletje krijgt waarbij je enkel maar wat knopjes indrukt, dan zit je bij het verkeerde adres. Via het touch screen kun je vijanden tegenhouden, platforms laten bewegen, hendels overhalen en krijg je heel veel vrijheid om de camera volledig om het level heen te draaien. Ook wordt er gebruik gemaakt van de microfoon van je Nintendo 3DS als jij je de longen uit je lijf blaast om zo een platform omhoog te laten komen.
Dat je zo intensief met dat touch screen en die microfoon bezig bent, maakt de levels erg divers. Elk level heeft iets wat het weer anders maakt dan de andere levels, waardoor je niet snel verveeld zult worden door het spel. De puzzels van dit spel zijn exact hetzelfde als bij de Wii U-versie van 4 jaar terug, maar toch loont het om terug te keren en Toad en Toadette opnieuw samen te brengen. Zo worden je ook vier gave levels voorgeschoteld die totaal nieuw zijn en zijn gebaseerd op de meer recentere Super Mario Odyssey voor de Switch.

Nare nasmaak door nieuwe levels

Alhoewel deze nieuwe levels voor iets minder dan 40 minuten gameplay zorgen, zorgt het er niet voor dat je ook 40 minuten extra gameplay krijgt. Nintendo heeft hier een bizarre keuze gemaakt om namelijk vier iconische Super Mario 3D World-geïnspireerde levels weg te doen en te vervangen voor deze levels. Hierdoor voelt het even alsof je eerst blij bent gemaakt doordat je als een jonge hond een bot voorgehouden kreeg, maar dat je tegelijkertijd weet dat je deze snack alleen krijgt omdat je die avond je avondeten over moet slaan.
Die snack had een leuke extra kunnen zijn, omdat je de drie episoden die het spel telt binnen 10 uur al uit kunt spelen. Tijdens die 10 uur heb je een groot deel van alle collectibles al verzameld, omdat je om de zoveel levels een bepaald aantal diamanten moet hebben voor je weer nieuwe levels vrij kunt spelen. Alhoewel die hoge Toad-gilletjes, dat gejammer en alle avonturen van Captain Toad je een traantje laten wegpinken van het lachen, heb je na elke episode alweer het idee dat het einde steeds dichterbij komt.

Om bij weg te smelten

Uiteindelijk is Captain Toad Treasure Tracker een spel waarin je eindelijk ziet wat Toad en Toadette in hun mars hebben. Aan alle kanten gilt een hoog schattig Toad-stemmetje in je hoofd dat je door moet blijven spelen. Met zweethanden van het spelen zul je maar met gemak je bus missen omdat je zo in dat level getrokken wordt. Een beetje jammer is wel dat je de volle mep betaalt voor een spel dat je binnen een mum van tijd uitspeelt.
Maar uiteindelijk speel je toch wel. Wie kan namelijk dit spel niet spelen zonder langzaam te voelen dat hij wegsmelt van die pure schattigheid die die maffe paddestoelen je bieden. Zelfs nu de charmes er op de 3DS toch wat minder afspatten dan op de Wii U en Switch, blijft het gaaf om te zien dat de paddestoelen Toad en Toadette meer in hun mars hebben dan er maar wat bij te hangen in Mario Party of één van de sportspellen.