Capcom Arcade Cabinet: 1943: The Battle of Midway Review

dinsdag, 12 maart 2013 om 15:00
Japan is door de tijd heen al meerdere keren gebruikt als vijandelijke partij. Van de shooter Battlefield tot strategiegame Command & Conquer: Red Alert 3, in beiden was het land van de rijzende zon prominent aanwezig. Bijna 30 jaar geleden, in 1987, waren de Japanners echter ook al een vijandelijk volkje.
In 1987 kwam er een nieuwe game naar de arcadehallen toe. 1943: The Battle of Midway om precies te zijn. In de game bestuur jij een vliegtuig en jouw doel is om een Japanse vloot te verslaan. Die mensen hebben jouw eigen vliegdekschip namelijk laten zinken.
Terwijl het beeld langzaam met je meescrollt kun jij met je vliegtuig het gevecht aangaan met tientallen Japanse vliegtuigen. Door de in totaal zestien levels krijg je naast deze normale vijanden ook te maken met 'moeder'vliegtuigen en een heus vliegdekschip als eindbaas. Je kunt echter niet lekker als Rambo aan de slag gaan, want je hebt maar één leven. Met twee machinegeweren kun je je vijanden van je afschieten en met deze opzet moet je je zien te redden.
Goed, beter, best
Door middel van upgrades kun je gelukkig beter wapentuig vrijspelen en op die manier kun je de steeds sterker wordende vijanden als nog te slim af zijn. desondanks zul je vaak de dood in gejaagd worden. Het replaygehalte ligt hierdoor erg hoog en op den duur zul je het level gewoon uitspelen. Gelukkig wil dit prima, dankzij de besturing die goed in elkaar zit. De joystick is ingeruild voor de controller die bij je console zit en dit werkt prima.
Hopeloos alleen
Gameplaytechnisch zit alles dus nog wel pluis. Helaas is geen enkele game perfect en ook hier is dit het geval. Capcom heeft namelijk een multiplayerstand toegevoegd. Helaas zul je hier niet veel lol mee beleven. Zonder een vriend waarmee je kunt spelen, zul je namelijk niet veel medespelers online aantreffen. Leuk als het had gewerkt, maar nu is het een onderdeel van de game dat net zo goed van de tekentafel af had gemogen.
Het grootste probleem ligt echter bij de audio. Het geluid hapert soms namelijk. Bij een arcadespel van meer dan 20 jaar geleden zou dit toch goed verzorgd moeten zijn, want van een zware engine is hier geen sprake. Dankzij de haperingen in het geluid word je uit de ervaring getrokken en dat is nou juist wat je niet wilt bij een game.
Niet lang vermakelijk
Met 1943: The Battle of Midway kun jij je dus aardig vermaken. De gameplay is zeer verslavend en je wilt steeds verder komen. De besturing werkt prima en helpt hierbij enorm mee. Helaas zijn er wel wat gebreken te vinden. Zo is de nieuw toegevoegde multiplayer onspeelbaar, omdat er niemand online te vinden is. Verder werkt de audio niet optimaal en dit haalt je uit de game. Echte fans van de klassieker kunnen de download overwegen, maar de speelduur is niet heel lang en door de problemen die je ondervindt zul je je niet heel lang vermaken.
Cijfer: 6