Bumblebee 4K review - Eindelijk, dit is het!

donderdag, 30 mei 2019 om 15:28
bumblebee 4k review eindelijk dit is het 151159 2
Groot, groter, grootst. Dan hebben we het over alle explosies die regisseur Michael Bay jarenlang naar het grote doek heeft getoverd in de Transformers reeks. Het was een spektakel, maar mensen misten toch ook wat. In deze Bumblebee 4K review kom je erachter waarom deze film onverwacht leuk is.
De eerste Transformers film zag het levenslicht in 2007. Sindsdien zijn er al heel wat van deze sciencefiction films verschenen. Fans houden ervan, de rest haat het. Zo lijkt het tenminste de laatste jaren te gaan met de filmserie waarin alles draait om buitenaardse robots. De kritieken liegen er niet om: wie een titel uit de reeks door IMDB haalt komt op slechte cijfers. Toch zal het de makers worst wezen, want wereldwijd zijn er genoeg bioscoopzalen volgegooid met mensen. Toch was het tijd voor verandering.

Een andere insteek

Bumblebee wordt niet geregisseerd door Bay, maar door Travis Knight. Hij maakte eerder Kubo en het Magische Zwaard en De Boxtrollen. Heel wat anders dus. Een een frisse kijk op de serie kan geen kwaad en met deze film is dat bewezen. Wat Bumblebee grotendeels anders doet dan de rest van de Transformers film is focussen op één hoofdpersonage – Bumblebee- en zorgen dat mensen daar een band mee krijgen.
In de film volgen we Charlie Watson (Hailee Steinfeld), een tiener die vooral auto’s weet te repareren. Opeens staat er een oude kever in de garage. Je raadt het al: dit is niet zomaar een roestbak, dit is B-127, oftewel Bumblebee. Alleen ligt de goede gele vriend uit elkaar. Vanaf hier ontluikt zich een band tussen mens en robot. De manier waarop de relatie beetje bij beetje tot stand komt is iets wat we niet zagen in de eerste Transformers films. Toen draaide het vooral om chaos en heel veel actie.
Bumblebee draait juist om de band tussen mens en robot en daardoor ben je als kijker geboeid vanaf het eerste moment. Niet alleen Steinfeld speelt erg overtuigend en komt sympathiek over, ook Bumblebee is vanaf het begin uiterst schattig én onhandig. Je kunt je voorstellen dat een enorm grote robot niet in elke situatie even handig is en daar is een komisch script omheen geschreven. Regelmatig zul je naar de film kijken met een dikke glimlach op je gezicht. Sterker nog, er zal een moment komen dat je je lach niet zult kunnen inhouden. Iets met eieren, meer verklappen we niet. De humor is om van te genieten, de twee hoofdrolspelers – mens en robot – halen het beste in elkaar omhoog.
Bumblebee review

Bevat de juiste ingrediënten

Maar niet alles is rozengeur en maneschijn, want wat is een film zonder bad guys? De jacht op Bumblebee wordt ingezet en niet door de goede mensen. Het zorgt voor wat meer actie in de tweede helft van de film en daardoor heeft Bumblebee alle ingrediënten in huis om voor twee uur lang te boeien: interessante dialogen, humor én actie. Meer hoef je eigenlijk niet te verwachten, want het is niet dat je na een aantal Transformers films nu opeens een film krijgt die qua verhaal je hersenen laat kraken. Absoluut niet.
Af en toe zijn er opeens wendingen dat je denkt: eh wat? Niet helemaal goed over gedacht. Verder is het jammer dat een paar relaties wat te geforceerd aanvoelen. Zo komt er opeens nog een tiener in de film waarbij – natuurlijk- gehint wordt op een liefdesrelatie tussen hem en Charlie. Of dat ook echt gaat gebeuren, laten we in het midden. Het valt alleen wel op dat de film op dit soort momenten af en toe een vat clichés opentrekt waarbij je alleen maar denkt: ‘Really??’.
Bumblebee review

Bumblebee 4K Review – Iets heel anders dan de rest

Ach ja, je moet er maar doorheen kijken. Want als je dat doet krijg je eigenlijk een verrassend vermakelijke film voorgeschoteld. Zeker wanneer je de film op 4K koopt haal je pure kwaliteit in je huiskamer. Al is het niet per se nodig, een normale Blu-ray versie van Bumlebee volstaat ook prima.
Eerlijk is eerlijk: de prijs is enorm hoog. Als je dan in je achterhoofd houdt dat dit de film in de reeks is met de minste actie is de 4K alleen voor de liefhebbers. Mensen die de film gewoon een keertje willen kijken omdat ze ‘m gemist hebben in de bios, kunnen het met minder ook af. Buiten kijf staat in ieder geval dat de film verrassend uit de hoek en daarmee sowieso het kijken waard is. Bumblebee is té leuk om te negeren.