Kubo and the Two Strings (Blu-ray) Review - Een magisch avontuur

dinsdag, 07 februari 2017 om 10:27
Helaas greep Kubo tijdens de Golden Globes nét mis, maar februari is de maand van nieuwe ronden, nieuwe kansen. Met twee Oscar nominaties opzak probeert studio LAIKA het opnieuw. En hoewel een animatie zoals Zootropolis makkelijker weg zal kijken is Kubo zeker de moeite waard. Lees in onze Kubo and the Two Strings Blu-ray Review waarom!
Het is inmiddels de vierde grote productie van animatiestudio Laika (The Boxtrolls en Caroline) en we kunnen wel spreken van een daverend succes. Toch is het jammer dat er tijdens de Golden Globes altijd voor de bekende animaties worden gekozen. Laika heeft namelijk al vaker nominaties ontvangen, maar lijkt altijd te verliezen van de bekendste studio’s zoals Disney of Pixar. De makers mogen alleen wel zichzelf een grote schouderklop geven, want Kubo is namelijk pas de tweede genomineerde animatiefilm ooit in de categorie Beste Visual Effects!

Vleugje magie

Het verhaal van Kubo (Art Parkinson), een jongen met bovennatuurlijke talenten en maar één oog, speelt zich af in feodaal Japan gecombineerd met een vleugje magie. Het gaat niet goed met de moeder van Kubo en een vader heeft hij niet. Om zowel zijn moeder als zichzelf te voorzien van eten verdient de jongen wat bij als verhalenverteller op de markt in het dorpje waar hij woont. Zijn verhalen worden ondersteund door het gebruik van magische origami papiertjes die dansen in de lucht en de bevolking vindt het fascinerend.
De manier van schrijven en de vloeiende dialogen, die bijna muzikaal overkomen, gecombineerd met de dansende papiertjes geven de film een verfrissende draai. Iets karakteristiek waardoor het verhaal zich weet te onderscheiden van de standaard ‘familiefilms’. Toch komt de herkenbare ‘kinder’ opstandigheid sterk terug wanneer Kubo op een dag besluit zijn moeders wensen totaal te negeren. Hij blijft buiten tot in het donker en het kwaad komt te voorschijn.
Kubo and the Two Strings Review 1

Duister randje

Dit in de vorm van twee gemene tantes (Rooney Mara) met lang haar, enge hese stemmen en kabuki maskers. Het lijken twee ontsnapte personages uit verschillende horrorfilms en hoewel uiterlijk niet altijd alles zegt past het innerlijk perfect bij het totaalplaatje. Dit is echter nog maar één van de elementen die het verhaal oprecht eng zullen maken voor de wat jongere kinderen. Maar hoewel de tantes goed op weg zijn Kubo te grijpen voor zijn magische oog offert zijn moeder zich op zodat de jonge op het nippertje kan ontsnappen.
Helaas blijft Kubo alleen achter en zal zelf een lange weg, opzoek naar antwoorden, moeten afleggen. Gelukkig is de film niet alleen maar triest en duister, want al snel wordt de jongen bijgestaan door een pratende aap (Charlize Theron) en een overenthousiaste samoerai die veranderd is in een soort bij (Matthew McConaughey). Samen zorgt het stel voor heel wat gekibbel en een dosis humor.

Complex maar toch duidelijk

Het script is geschreven door Marc Haimes samen met Chris Butler en samen geloven zij er heilig in dat kinderen best met lastige situaties kunnen omgaan. Je zult dit tijdens de film ook merken, want verschillende onderwerpen zullen zwaar aanvoelen. Kubo is namelijk een sterk ventje dat zelfstandig genoeg is om dingen te verwezenlijken. Gelukkig hebben de animatoren deze complexiteit omgezet in ontzettende mooie visuals die de druk van de ketel halen.
In een interview vertelde de studio meerde jaren bezig te zijn geweest met het maken van Kubo and the Two Strings. Het verhaal moest kloppen en de animatie moest nauw aansluiten om zo een totaal plaatje af te leveren. Alles is gedetailleerd en geïnspireerd op verschillende Japanse kunstvormen. Het is angstaanjagend duister, maar toch ook gecombineerd met felle en lichte kleuren. En misschien draait het om een klassiek helden verhaal, maar snijdt daarbij intieme fabels aan over liefde, magie en rouwen.
Kubo and the Two Strings Review 1

De Blu-ray

De Blu-ray zit in een simpel doosje met de leuke poster als voorkant. Je kunt de film overal bekijken door middel van de UV Code, maar op een goede televisie zal de film beter tot zijn recht komen. De stop-motion elementen schitteren en de details van elk karakter komen goed naar voren op het schijfje. De film reist door verschillende omgevingen, maar gelukkig veranderen de kleuren en vooral de schaduwen perfect mee!
Naast het beeld is ook de audio perfect afgestemd en het geluid van de bewegingen, gesprekken en muziekjes lopen vloeiend in elkaar over. Het dialoog is duidelijk te verstaan zonder enige ruis. En de spreekwoordelijk kers op de taart: de heftige shamisen (muziek instrument van Kubo) geluiden komen zuiver binnen en zullen op verschillende momenten de kijker zeker kippenvel weten te geven.

Blu-ray Extra’s

Kubo and the Two Strings bezit over meerdere extra’s waaronder: een zes-delige versie die de reis en het ontstaan van Kubo volgt, twee korte featurettes en een audio commentaar mogelijkheid. Wanneer je interesse hebt in de Japanse cultuur en invloeden daarvan in de film zit je goed! Er wordt namelijk genoeg aandacht besteed aan het idee, de cultuur en de research naar deze onderwerpen. Maar het pareltje van de ruim 30 minuten durende extra’s is toch wel de uitleg over het bouwen van de karakters en het uiteindelijke animeren.
De makers kennen hun doelgroep goed want de gemiddelde stop-motion liefhebber zal uitgebreid de tijd nemen om dit fascinerende stukje te bekijken. In het tien minuten durende filmpje vindt een uitleg plaats en word je meegezogen in het animeer proces. Dit is iets wat je trekt of niet, maar indrukwekkend is het zeker. Ook is de ‘Corners of the Earth’ clip een aanrader om te kijken, zo krijg je namelijk goed de indruk hoeveel mankracht nodig is om uiteindelijk een perfect draaiend verhaal en de bijbehorende animatie neer te zetten.
Kubo and the Two Strings Review 3

Kubo and the Two String Review – Een echte aanrader

Ben je een echte verzamelaar dan mag dit plaatje niet in je kast ontbreken. Het komt maar zelden voor dat een stop-motion zoveel impact weet te maken door middel van een goed script, fijne muziek en adembenemende animaties. Wel is het verstandig deze film niet te kijken met hele jonge kinderen. De wat duistere randjes zullen op sommige momenten erg intens en misschien zelfs eng worden.
De Blu-ray levert nette kwaliteit af die schitterend tot zijn recht komt op de televisie. Het geluid is doordringend maar zonder ruis en het beeld is haarscherp zelfs wanneer er een donkere scene plaats vindt. Natuurlijk zouden er altijd meer extra’s op een Blu-ray kunnen staan, maar dit is precies genoeg om de aandacht van de kijker vast te houden. Ondanks de grote competitie tijdens de Oscars is dit pareltje wel een verdiende kanshebber!