Bravely Default: For the Sequel Review

Review
woensdag, 18 december 2013 om 12:00
xgn google image
Square Enix is een kei in het maken van role-playing games, dat staat als een paal boven water. Nu heeft het bedrijf enkele van haar RPG's opnieuw uitgebracht voor de 3DS, waaronder Bravely Default. Staat ook deze klassieker stevig op zijn pootjes of valt het nu een beetje tegen?
In Bravely Default volg je Agnes Obligé, een draagster van het element wind, die gebonden is aan het windkristal. Er zijn nog drie andere kristallen met de elementen vuur, water en aarde en alle vier de kristallen worden zwakker door de duisternis. De gevolgen hiervan zijn door de hele wereld merkbaar, en zo ook in het dorpje waar Agnes woont. Zij gaat op onderzoek uit en zo begint het avontuur dat je minimaal 35 uur zal vasthouden.

Standaard verhaal met een trage start

Onderweg ontmoet Agnes natuurlijk verschillende mensen waaronder Tiz, de enige overlevende van een weggevaagd dorp, en Ringabel, een pervers mannetje die een boek heeft waarin de toekomst beschreven wordt. Ook komt Agnes een persoon tegen genaamd Edea Lee, de dochter van de Grand Marshal, die Agnes vergezelt ondanks dat ze eigenlijk de opdracht heeft haar gevangen te nemen.
Helaas komt het verhaal behoorlijk langzaam op gang en is er nog behoorlijk wat onduidelijk. Je moet je in het begin dan ook erg door het verhaal bijten om verder te komen. Uiteindelijk vindt de game zijn draai en wordt er ook het een en ander duidelijk. Tegen die tijd heb je zelf ook al een beetje je draai gevonden en heb je ook al kennis gemaakt met de verschillende aspecten in de game.
Bravely Default

Veel reizen

Een van die aspecten is het jezelf verplaatsen over de wereld. Dat zul je nogal wat moeten doen. Zoals het een echte klassieker betaamt, heeft ook Bravely Default een wereldmap waar je de verschillende steden, kerkers en tempels aantreft. Je kunt je op deze kaart op verschillende manieren verplaatsen, namelijk te voet, per schip of met een vliegtuig. De wereldkaart ziet er prima uitgewerkt uit en is geheel in 3D. Als je gaat kijken op de kaart, die op het onderste scherm te zien is, kun je je bestemming zien, wat bij een RPG wel heel handig is. Je loopt namelijk regelmatig heen en weer tussen de verschillende bestemmingen. Dit is niet altijd even fijn, maar dat komt vooral door de framerate die regelmatig inkakt op de wereldkaart.
Natuurlijk is het niet alleen maar op en neer reizen in de game. Je zult namelijk ook de nodige queesten moeten volbrengen om bij het einde van de game te komen. Je hebt het hoofdverhaal en natuurlijk de nodige zijmissies. De laatstgenoemde hoef je niet per se te doen, maar als je ze doet speel je voor je karakters verschillende jobs vrij.
Bravely Default

Avontuur met actie

Deze jobs zijn de rollen die de karakters in de gevechten vervullen. Zo heb je de White Mage, die iedereen op de been houdt, de Black Mage, die de vijanden met sterke magie te lijf gaat, maar bijvoorbeeld ook de Hunter, die de vijanden met zijn pijl en boog aanvalt. Er zijn in totaal 24 jobs, waarvan je personages er per persoon twee kunnen leren.
Je karakters zullen gedurende het verhaal in hun rol groeien en natuurlijk sterker worden, maar dit gebeurt niet zomaar. Je zult er letterlijk voor moeten vechten en gelukkig komen de nodige vijanden dan ook voorbij. Tijdens de gevechten zul je ook weer zien dat Bravely Default echt een klassieker is, want de game maakt gebruik van het turn-based gevechtssysteem dat in veel oudere RPG's voorbij komt.
Toch zijn er hier een aantal vernuftige aanpassingen gedaan. Zo kun je een gevecht automatisch laten verlopen en zelfs doorspoelen zodat het allemaal wat sneller gaat. Erg handig in de gevechten die niet zo interessant zijn dus. Een andere aanpassing is terug te vinden in de vorm van een aantal gevechtsmechanismen. De game kent namelijk Brave, Default en Bravely Second. Deze drie mechanismen zorgen weer voor wat diepgang in de gevechten, waar bij het ene mechanisme een karakter zichzelf verdedigt of juist aanvalt.
Toch is er ook een minpunt te vinden in deze mechanismen. Square Enix heeft er namelijk microtransacties in verwerkt. Als je Bravely Second wil gebruiken, moet je hiervoor betalen of je 3DS een aantal uur in slaapstand houden terwijl de game aanstaat. Dit is een beetje jammer, want als je dus niet wil betalen moet je verplicht wachten om dit te kunnen gebruiken. De functie op zich is wel handig, want het zet de tijd stil en geeft jou de kans op een extra aanval.
Deze gratis poging om schade toe te brengen zul je waarschijnlijk nog wel meer dan eens wensen, want de gevechten in de game zijn niet allemaal even gemakkelijk. Zeker bij de bazen ga je meer dan eens ten onder, voordat je eindelijk verder kunt. Dat is niet erg, want dat maakt de game steeds weer uitdagend en leuk om te spelen.
Bravely Default

Ziet er geweldig uit

Sowieso is de game erg leuk om te spelen en dat komt natuurlijk niet alleen door de uitdaging die de game biedt. Alles ziet er namelijk ook nog eens fantastisch uit. De game kent helaas wat weinig tussenfilmpjes, maar als ze er dan zijn, ziet het er fantastisch uit, net als de intro van de game. Als je dan gaat kijken naar de game over het algemeen, valt hier ook vrij weinig over te zeggen. Alles ziet er redelijk gelikt uit.
Daarnaast voegt de 3D functie van de handheld ook echt iets toe. De game zelf is deels driedimensionaal en daar is dit erg goed te zien. De diepte is prima uitgewerkt en een waar genot voor het oog.
Wat ook wel leuk is, is dat de game gebruik maakt van Augmented Reality. Je weet wel, dat ene ding waarvoor je kaarten kreeg bij je Nintendo 3DS. Bij de game worden een aantal kaarten geleverd, waarmee je de personages tot leven kunt wekken in je woonkamer. Een erg leuke toevoeging, die eigenlijk niet echt iets in de game doet verder.

Aanrader voor de koude dagen

Bravely Default is dan wel een klassieker, maar ziet er fantastisch uit en speelt heerlijk weg op de 3DS. Vooral de filmpjes zijn een genot voor het oog, maar er wordt ook goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de 3DS, zoals 3D visuals en Augmented Reality. Helaas kent de game ook enkele minpunten. De framerate wil nog wel eens inkakken en daarnaast heeft Square Enix besloten om microtransacties te implementeren, die in een dergelijke game echt niet thuis horen. Toch is dit een game die je de koude dagen prima door weet te helpen met een glimlach.
Cijfer: 8.5

Populair Nieuws

Laatste Reacties