Bound by Flame Review

vrijdag, 09 mei 2014 om 10:00
Stel je voor dat je jouw lichaam deelt met een vuurdemoon. Je hebt de meest toffe vuurkrachten in de palm van jouw hand. Maar daar staat wel tegenover dat met ieder vlammetje dat jij oproept deze demoon dichter komt bij het overnemen van jouw lichaam. Zou jij het doen als je er de wereld mee kunt redden? Bound by Flame plaatst je voor deze keuze, maar de vraag is of de game boeiend genoeg blijft tot je het antwoord hebt.
Ontwikkelaar Spiders zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. De Franse studio was eerder verantwoordelijk voor titels als Of Orcs and Men en The Testament of Sherlock Holmes die nét niet helemaal wisten door te breken. Maar zal het nieuwe project Bound by Flame wel een groots succes worden? Eerlijk is eerlijk, als je de eerste trailers ziet van de game zou je zeggen van wel. Sterke actie, grote monsters en een meeslepend verhaal is wat je uit deze beelden meekrijgt. Alle elementen voor een succesvolle fantasy RPG dus. Wij hoopten daarom ook vurig dat dit klopte.

Verlos de wereld van het kwade

Aan het verhaal ligt het in ieder geval niet. Hoewel Bound by Flame een verhaal vertelt met mensen, elven en kwaadaardige tovenaars, betekent dit niet dat je een cliché avontuur staat te wachten zoals we dat van talloze andere titels uit het genre kennen. Nee, het verhaal heeft veel aandacht gekregen en is opgemaakt uit vele conversaties, filmpjes en gebeurtenissen. En het toffe hieraan is dat de keuzes die jij maakt allemaal invloed hebben op deze zaken. Op die manier is geen enkele playthrough hetzelfde.
Je kruipt in de huid van een huurling genaamd Vulcan die lid is van een groep die zichzelf de Pure Blades noemt. Je leeft in de fantasiewereld Vertiel waar jaren geleden een oorlog is uitgebroken met de mensen en elven aan de ene kant en de kwaadaardige Ice Lords met hun ondode leger aan de andere. Het kwaad is aan de winnende hand en de laatste hoop voor al het leven in de wereld wordt gevestigd op een oeroude vuurdemoon. In een wanhopige poging wordt het wezen opgeroepen, waarna het zich per ongeluk huisvest in het lichaam van Vulcan. Dit betekent dat de huurling over de meest toffe vuurkrachten beschikt, maar ook dat hij zijn lichaam deelt met iemand die niet veel goeds in de zin heeft.

Interactief verhaal

Het is vanaf het allereerste moment te merken dat de vuurdemoon niet het beste voorheeft met de wereld en Bound by Flame presenteert daarom ook al snel die morele keuze waar wij het eerder over hadden. Geef je jezelf over aan al deze nieuwe krachten met het risico dat je beetje bij beetje de controle over jouw lichaam verliest? Wat jouw keuze ook is, het heeft allemaal tot resultaat dat het verhaal zichzelf aanpast.
Wat Bound by Flame namelijk echt heel erg goed doet, is het gevoel overbrengen dat jouw keuzes daadwerkelijk effect hebben. Alles wat je zegt en doet heeft invloed op het verhaal en diens afloop. Zo ook het verdiepen in je vuurkrachten. Met iedere stap die je richting de demoon zet, zul je zien dat het verhaal een meer grimmige toon krijgt. Het is zelfs zo dat jouw lichaam begint mee te veranderen naar een demonischer uiterlijk met iedere nieuwe kracht die je leert. De mogelijkheid om keuzes te maken wordt altijd aangemoedigd in de RPG en het mag duidelijk zijn dat Bound by Flame hier meer dan aan voldoet.

Combat waar Dark Souls trots op zou zijn

Het interactieve verhaal van Bound by Flame gaat gepaard met een net zo interactief vechtsysteem. Verwacht geen saaie gevechten met grote hordes vijanden die je met één zwaai van een zwaard omver kunt maaien. Nee, Bound by Flame pakt het heel anders aan en probeert juist een nieuwe wending te geven aan de kleinschaligere gevechten. Combat is een interactief proces, waarbij je goed zult moeten kijken naar de bewegingen en eigenschappen van jouw tegenstander en daar je strategie op aanpassen. Dat betekent veel ontwijken, blokkeren en zoeken naar openingen. Een systeem waar Dark Souls trots op zou zijn.
Dit systeem maakt de game erg uitdagend en is voor de verandering een leuke afwisseling van alle hack 'n' slash spellen. Het enige probleem dat wij hiermee ondervinden is dat de balans niet overal heel fijn is. Het ene moment ben je in een gebied waar je al fluitend met jouw zwaard al het kwaad van de wereld verbant, en het andere begin je uit pure wanhoop de haren uit je hoofd te trekken omdat een enkel gevecht niet wil vlotten. Het is erg goed dat de game uitdagend is en over meerdere moeilijkheidsgraden beschikt, maar het blijft raar als je dit soort momenten tussendoor krijgt. Helemaal als het betekent dat je een paar savegames terug moet om toch een andere weg te nemen.

Drie voor de prijs van één

Bound by Flame zou geen RPG zijn als het niet over de nodige customization opties zou beschikken. En een uitgebreide talent tree kan dat natuurlijk niet ontbreken. Diegene die het daarmee eens zijn kunnen zich gelukkig prijzen met Bound by Flame, want daar krijg je er maar liefst drie voor de prijs van één. Drie omdat je beschikt over drie verschillende vechtstijlen. Allereerst je vuurkrachten waar we het eerder al over hadden en daarnaast wordt er ook onderscheid gemaakt tussen het vechten met een groot twee-handig wapen en een mes in iedere hand. Ofwel de warrior- en assassin-achtige klassen.
Met slechts één druk op de knop kun je wisselen tussen deze twee klassen (pyromancy heb altijd tot je beschikking), zelfs tijdens een gevecht, maar met welke je het beste wordt ligt aan jezelf. Met ieder level dat je stijgt, kun je vaardigheden vrijspelen in de talent tree, waardoor je zelf kunt kiezen waarin je je specialiseert. Dit systeem steekt uitstekend in elkaar en er is erg veel keuze in vaardigheden. Bovendien zijn het geen kleine keuzes die je hier maakt. Ieder punt dat je besteedt staat garant voor een gloednieuwe vaardigheid of een krachtige verbetering voor een bestaande.

Bound by Flame is geen visueel pareltje

Om dit allemaal bij elkaar te binden, is er natuurlijk een grote sfeervolle wereld nodig, maar dit ontbreekt voor ons gevoel een beetje in Bound by Flame. Verwacht geen Skyrim waar je kunt lopen tot zover het oog reikt. In plaats daarvan zijn het steeds kleine gebieden die je voorgeschoteld krijgt waardoor het een lineaire game wordt. Op zich is dit geen slechte zaak, want de focus wordt immers gelegd op het verhaal wat op deze manier wel beter naar voren komt. Maar het zorgt er wel voor dat de game erg kort is voor een RPG. Tussen de twintig en veertig uur zal het spel in beslag nemen aan de hand van hoeveel zijmissies je doet.
Daar komt bij dat de wereld een beetje standaard overkomt. De verschillende gebieden zijn niet heel bijzonder en limiteren zich meestal tot de standaard kerkers, bossen en dorpjes. Ook de kwaliteit van de animaties valt een beetje tegen. Het stemgeluid loopt niet helemaal lekker mee met de lippen, de personages bewegen een beetje onnatuurlijk in verhouding met de omgeving en de klappen die je uitdeelt lijken niet altijd contact te maken met je tegenstanders. Van een game die ook voor de PlayStation 4 verschijnt zou je meer verwachten.

Leuk, maar niet super

Toch is Bound by Flame een verrassend leuke game geworden. Het spel heeft een erg interessant vechtsysteem dat veel uitdaging met zich meebrengt en het verhaal gaat verder dan dat van de gemiddelde RPG. Het is heel leuk om te zien dat jouw keuzes van grote invloed zijn op, niet alleen het verhaal, maar ook op de groei van jouw personage. Het is alleen jammer dat de game niet bijster lang duurt en dat je op visueel gebied niet wordt weggeblazen. Mocht je met smart wachten op de nieuwe Dragon Age en The Witcher, dan doe je er goed aan om Bound by Flame ook even in de gaten te houden.