Bordspel: Monopoly: U-Build Review

zondag, 03 juli 2011 om 17:00
Onlangs gaven we al aan dat Monopoly inmiddels meer dan 75 jaar bestaat. Om dit te vieren zijn er meerdere Monopoly spellen op de markt gebracht. Eerder al testten wij het revolutionaire Monopoly Revolution voor jullie. Vandaag is het de beurt aan U-Build.
Anders dan Monopoly Revolution kent Monopoly U-Build veel meer vernieuwingen ten opzichte van het oorspronkelijke Monopoly. Beter gezegd, eigenlijk doe je Monopoly U-Build te kort om het te vergelijken met de eerste Monopoly, het is namelijk een geheel nieuw spel. Een spel met nieuwe regels, een andere opzet en dus een geheel andere uitdaging. Alleen daarom al zou je deze titel niet zomaar aan je neus voorbij moeten laten gaan.
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: 30 - 90 minuten (afhankelijk van gekozen parcours)
Uitgever: Hasbro
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 35,-
Kies je parcours
Allereerst is er niet het normale spelbord van Monopoly zoals je dat gewend bent. Nee, je moet zelf een parcours bouwen door diverse tegels aan elkaar te leggen. Iets dat overigens erg goed aan elkaar klikt door een goed functioneren systeem. Er is een startparcours, een klassiek parcours, een profparcours en een freestyle parcours. Het handigste is om gewoon te beginnen met het startparcours, precies wat wij ook deden. Maar wil je echt het maximale uit het spel halen, is het leuk om later een ander parcours te kiezen om daarmee in moeilijkheid omhoog te gaan. Er komt dan meer bij kijken, het vergt meer tactisch inzicht. Kortom, het maakt het gewoon leuker.
Bij het startparcours leg je een aantal tegels aan elkaar. De meesten bestaan uit wijken, maar ook typische Monopoly-elementen als De Gevangenis, Vrij Parkeren, Start en Ga Meteen naar de Gevangenis zijn van de partij. Verder zijn er nog twee tegels met daarop een brug afgebeeld. Net zoals in Monopoly staat het kopen en het bouwen centraal, het is en blijft nu eenmaal een spel dat draait om geld. Maar andere elementen die om de hoek komen kijken zijn woonblokken, een milieuvervuiler, wolkenkrabbers en een bonusgebouw, maar daarover straks meer.
Het verloop van een speelronde
De spelers, beginnend met twee mensen tot een maximum van zes spelers, beginnen logischerwijs op start. Er wordt gegooid met de dobbelstenen en de spelers zijn om de beurt aan zet. Maar hoe ziet dan precies een spelronde eruit? In hoofdzaak voert een spelers 5 stappen uit:
  • Gooi en verplaats met de klok mee
  • Waar ben je geëindigd? De volgende opties zijn mogelijk:
    • Een onverkochte wijkt
    • Een wijk van een andere speler
    • Een eigen wijk
    • Bouwvergunning (niet van toepassing bij het startparcours)
    • Vrij parkeren
    • Een brug
    • Naar de gevangenis
  • Bouw tot drie woon of industriële blokken op een wijk die je bezit
  • Optioneel verplaatst je een milieuvervuiler 1 of 2 vakjes
  • Je beurt is voorbij
Nieuwe spelregels
Wat je hoopt bij stap 2 is op een onverkochte wijk terecht te komen, een wijk waar jij wat aan hebt en die je dus kunt kopen. Want zodra je een wijk bezit, kun je er meteen op bouwen en al snel huur innen van je medespeler(s). Monopoly U-Build is namelijk alleen te winnen als jij op het einde de rijkste speler bent en eindigt zodra één speler failliet gaat. Een verschil met het originele Monopoly is de snelheid waarmee je speelt. Je hoeft geen drie (of twee) straten te hebben om dan pas te kunnen bouwen met huizen of hotels. Eén tegel staat gelijk aan één wijk, wat inhoudt dat het bouwen meteen kan beginnen. Dit betekent dan ook automatisch dat je niet uren bezig bent met. Met het startparcours ben je ongeveer een half uur bezig. Uiteraard duren het klassiek parcours en het profparcours langer, want daar komt veel meer bij kijken. Je zult dan ongeveer 1 a 1,5 uur bezig zijn.
Nog een verschil is dat je kunt veilen als je op een onverkochte wijk komt, wat zich voordoet als je de wijk zelf niet wilt kopen. Hierdoor is er meer interactie met de rest van de spelers. Spelers hoeven niet langer altijd zelf op een tegel terecht te komen om dan pas te kunnen kopen. Bovendien heeft het als voordeel dat je al erg goedkoop aan een wijk kunt komen, als niemand hoger biedt. Het idee is gelijk als in bijvoorbeeld Koehandel: biedt niemand raak, dan kun je zomaar eens goedkoop een koe in huis halen, bij wijze van.
De rest van de meeste opties waar je op kunt eindigen zijn hetzelfde als het normale Monopoly. Overigens recenseerden wij deze standaardversie eerder al als reiseditie, dus die recensie kun je ook nog even lezen voor wat meer achtergrondinformatie.
Iets dat nog wel anders is de brug, als je hierop komt moet je deze openen of juist sluiten. Bij open moet je geld betalen en een Kans-kaart pakken, bij dicht moet je alleen een Kans-kaart pakken. Waar je ook op belandt, daarna kun je stap 3 doen en woonblokken bouwen, of industriële als je een ander parcours speelt.
Bouwen is in ieder geval belangrijk om geld te verdienen. Komt een speler op jouw grond, dan moet deze geld betalen. Hoewel dit niet altijd op gaat. Het is de milieuvervuiler als nieuw aspect in deze Monopoly-variant dat zorgt voor een frisse wind. Bij iedere beurt mag een speler optioneel de milieuvervuiler 1 of 2 vakjes verplaatsen. Zodra deze gezet wordt naast een wijk, worden de woonblokken die gebouwd zijn in die wijk waardeloos. Ze tellen vanaf dat moment niet meer mee voor de huurwaarde. Zie het een beetje als het kaartspel Pesten en dat maakt het leuk!
Dobbelstenen bepalen nog altijd geluk
Overigens maak je in de andere twee varianten ook gebruik van industriële gebouwen, deze zijn wel veilig voor mileuvervuilers. Sowieso komen er nog meer nieuwe leuke elementen kijken bij de andere twee parcoursen. Je kunt dan ook gaan bouwen met wolkenkrabbers, een stadion of een monopoly-toren. Het spelbord wordt dus op die manier groter en er komen steeds meer regeltjes bij kijken. Ook zijn er bonusgebouwen zoals een school of een park. Plaats je deze bijvoorbeeld naast een van je wijken, dan bescherm je daarmee de blokken op je wijken. In ieder geval: hoe meer je bouwt en hoe tactischer je speelt, hoe meer geld je zult verdienen. Want niemand zit te wachten op het af moeten sluiten van hypotheken of uiteindelijk failliet te gaan en te verliezen. Uiteraard blijft het wel een spelletje dat bepaald wordt door dobbelstenen, dus geluk heb je niet in de hand.
Anders, maar het heeft z'n charme
De vraag is alleen nog voor wie Monopoly U-Build is weggelegd. Qua basiselementen lijkt het op Monopoly, toch is het hele idee best wel op de schop gegaan en is U-Build vrijwel een geheel nieuw spel. Als je echt verknocht bent aan de oorspronkelijke Monopoly zul je U-Build waarschijnlijk minder leuk vinden, omdat het daarvoor toch teveel afwijkt. Zo niet: probeer het eens! Bouw je eigen spelbord en kies zelf voor welk parcours je gaat. Hoe vaker je speelt, hoe leuker het zal worden. Wat dat betreft is U-Build een titel die je niet zomaar voorbij moet lopen. Het is voor de liefhebber, maar let op dat het meer charme heeft dan je in eerste instantie wellicht denkt.