Warhammer 40,000: Space Marine Preview

Preview
zaterdag, 02 juli 2011 om 18:29
xgn google image
De mens is er niets bij. De mens is eigenlijk niet meer zo sterk. James Bond en Popeye zijn er niets bij. Space Marines, dat zijn pas stoere en sterke mannen. En laat het nou net zijn dat je in de nieuwe game Warhammer 40,000: Space Marine in de huid kruipt van Space Marine Titus. Hoe tof is dat?
Overigens doet uitgever THQ iets heel anders met de Warhammer franchise dan we van het bedrijf gewend zijn. Waar we de afgelopen jaren verwend werden met steengoede real-time strategy games van Warhammer, krijgen we dit jaar een third-person shooter op ons bord voorgeschoteld. Ontwikkelaar Relic heeft de taak gekregen om een game te maken die al een grote hit is voordat de échte blockbusters van dit jaar uitkomen.
Titus is groot
Kapitein Titus. Die gozer moet de wereld zien te redden. Op een belangrijke planeet is er namelijk een invasie van de Orks en soldaten van Chaos aan de gang. De Space Marines, een groep super soldaten die de mensheid moet beschermen, krijgen een hele zware taak. De desbetreffende planeet is namelijk de thuishaven van de industrie, waar de belangrijkste en grootste wapens worden geproduceerd. En dat willen de Orks, maar ook de soldaten van Chaos, dus veroveren.
Dus daar sta je dan als een grote kapitein met knalblauwe uitrusting. Klaar om met je teamgenoten de Orks te verslaan en ervoor zorgen dat er weer rust op de planeet komt. Dit alles met ongelofelijk veel actie, waar gamers van Gears of War ongetwijfeld u tegen zeggen. Relic laat duidelijk merken dat Warhammer 40,000: Space Marine kei- en keihard moet zijn.
Vergelijkingen met Gears of War
Want ja, het spel moet de concurrentie aangaan met Gears of War 3. Een directe concurrent, aangezien het spel behoorlijk op dat ene spelletje van Epic Games lijkt. Als twee druppels water? Nee, dat weer niet. Space Marine profileert zich vooral als een brute third-person shooter die het moet hebben van stijlvolle sfeer. Geen grauwe, monsterachtige omgevingen, maar juist omgevingen die je doet denken aan de gotiek.
Ook qua gameplay is het daadwerkelijk anders. Zo is in Gears of War het dekkingsysteem een zeer vaak gebruikte techniek, maar in Warhammer 40,000: Space Marine is het juist onmogelijk om je ergens te verschuilen. Natuurlijk, je kunt weliswaar achter een pilaar staan – je bent echter Space Marine onwaardig als je het voorzichtig aan doet.
Geen wonder dus dat Titus geen camouflage pak draagt. Nee, een knalblauw pak. Laten zien dat je er bent. Laat die orks en Chaos gasten maar komen. Titus slaat ze keihard kapot. En hoe. Hoe meer vijanden Titus doodt, hoe voller zijn balkje wordt. En als zijn balkje vol loopt, krijgt Titus de mogelijkheid om een finishing move te maken op een zeer stijlvolle wijze. De ledematen en afgehakte orkenkoppen vliegen in het rond.
Aardig wat variatie
Groot gevaar is dat dit soort dingen al snel vervelen. Geen wonder dat Relic heel wat wapens ter beschikking stelt. Zo heb je een zwaard en een hakbijl waarmee je je finishing moves kunt uitvoeren, maar ook bij het schieten heb je een aantal verschillende wapens. Wat dacht je van een plasma gun, die je ook nog kunt opladen zodat ‘ie nog sterker wordt, of een heel behendig sniper-achtig geweer. Hiermee hoopt Relic toch de variatie er in te houden. Op basis van drie levels die wij speelden, is het team daar aardig in geslaagd. Daarnaast heb je ook nog de multiplayer modus, die voor nog meer afwisseling kan zorgen. Helaas is er hier nog wat weinig over bekend, maar een degelijke co-op modus is altijd welkom. Wie weet wat dit ons nog gaat brengen.
Bijzonder mooi
Meestal zijn preview versies die je voor de release van een spel speelt, grafisch nog niet helemaal af. Hier leek het bij Space Marine echter helemaal niet op. Grafisch was het al voor elkaar. En hoe. Prachtige omgevingen zijn het. Je zult niet vaker zulke mooie games tegenkomen. Als je alleen al kijkt naar de details van Captain Titus, dan weet je dat dit spel bijzonder mooi is. Man, kijk dan even naar de omgevingen om je heen. Pak je zonnebril, ga achterover zitten: genieten.
Maar hoe zit het met de audio dan? Straks heb je een tenenkrommende acteur die Titus een hoog stemmetje geeft. Nou, dat zit ook wel goed. Relic is er in geslaagd om enigszins bekende Hollywood acteurs voor Warhammer 40,000: Space Marine te strikken. Wat dacht je van Mark Strong, bekend van Sherlock Holmes en Kick-Ass? Juist; hele goede films. Ook de geluidseffecten zitten goed in elkaar. Zo is het geweldig om die zware voetstappen van Titus te horen. Je hoort gelijk dat je sterk bent. Dat geeft je moed. Je kunt die duizenden Orks makkelijk aan.
Verfrissend, stoer, bruut
Begin september moet Warhammer 40,000: Space Marine al uitkomen. Eigenlijk net voor de drukte van het game-seizoen. En dat is een hele goede zet van THQ en Relic. Niet omdat Space Marine de concurrentie met andere grote titels niet aan zou kunnen, maar juist om het najaar goed te beginnen: verfrissend, stoer, bruut en bijzonder mooi. Wat wil je nog meer hebben? Juist, een goede multiplayer. Daar is helaas nog haast niks over bekend, maar het vertrouwen in de ontwikkelaar is er wel – dus dat komt goed.

Populair Nieuws

Laatste Reacties