Borderlands GOTY Review - Nog steeds goed tien jaar na dato?

dinsdag, 09 april 2019 om 14:50
Het is tien jaar geleden dat Borderlands het levenslicht zag en in de tussentijd is de naam een begrip geworden in de wereld van gaming. Dankzij de knotsgekke karakters, zwarte humor en miljoenen wapens zullen we de game niet snel vergeten. Maar hoe goed is de game nog in 2019? Lees het in onze Borderlands GOTY review.
Borderlands Game of the Year Edition is niet een simpele heruitgave van Borderlands met alle DLC inbegrepen. Naast de DLC heeft de game namelijk ook een flinke oppoetsbeurt gekregen, ondersteuning voor 4K-resolutie, meer grafische opties, een aantal veranderingen aan de user interface en de toevoeging van Shift-sleutels - die we kennen uit Borderlands 2.

Op zoek naar de fontein van eeuwige loot

Het verhaal is daarentegen onveranderd gebleven. Jij speelt één van de vier Vault Hunters, die op zoek is naar een verborgen kluis die volgens de overlevering vol moet zitten met loot en rijkdom. De Vault Hunters waar je tussen kan kiezen zijn de soldaat Roland, de sniper Mordecai met zijn trouwe vogel, de siren Lilith en de enorme Brick, die het liefst zijn vuisten het woord laat doen.
Extreem veel diepgang in het hoofdverhaal van Borderlands ga je niet vinden, het is namelijk eerder een goed excuus om talloze vijanden en iconische bad guys op je af te sturen. Bovendien maak je kennis met andere karakters die ondertussen zeer bekend zijn voor de doorgewinterde Borderlands-spelers, zoals Dr. Zed, wapenhandelaar Marcus en de mysterieuze Angel. Het verhaal van Borderlands zit hem dan ook niet zozeer in het hoofdverhaal, maar meer in de kleinere verhalen van de quests, vijanden en karakters zelf. Helaas blijft de wereld, ondanks een verbeterd kleurenpalet, wel vrij saai en eentonig, met veelal bruine en grijze kleuren.
Borderlands GOTY Review

87… miljoen wapens

Dankzij de vele slechteriken die het land van Borderlands rijk is, ben je het grootste gedeelte van de game bezig met het gebruiken van de ontelbare hoeveelheid wapens. De diversiteit en het verschil in wapens verbleekt misschien in vergelijking met Borderlands 2, maar alsnog is het elke keer een feestje wanneer je een nieuw wapen tot je beschikking krijgt, helemaal als het er één is met verborgen eigenschappen - zoals The Wave die je al vrij snel van de blinde T.K. Baha krijgt.
Ook in de krachten van de Vault Hunters merk je dat het tweede deel van de franchise een echte evolutie is geweest. De turret van Roland blijft heel normaal in vergelijking met de raketafvurende turret die Axton tot zijn beschikking heeft in Borderlands 2, of de psychische krachten van Lilith in vergelijking met Maya. Maar ook dat neemt niet het plezier weg op welke manier je je eigen karakter kan aanpassen met nieuwe vaardigheden over die verschillende skill trees. Zo kan Mordecai op slag veranderen van een sniper naar een revolverheld waar Billy the Kid jaloers op zou zijn.
Borderlands GOTY Review

Restauratie van een kunstwerk?

De grote vraag van Borderlands GOTY is natuurlijk hoe de game er nu uitziet, tien jaar na dato en met een opfrisbeurt. De grafische stijl van de Borderlands-franchise heeft het voordeel dat het niet snel veroudert en dat merk je zeker met de GOTY-editie. Het kleurenpalet komt in deze versie beter naar voren, de dikke cartoonlijnen accentueren nagenoeg alles en met een aantal nieuwe grafische effecten, zoals Ambient Occlusion, FOV-opties en Flare Outs, komt de game nog meer tot leven. En met alle nieuwe toeters en bellen blijft de game een eitje om te draaien, waardoor zelfs oudere systemen van een hoge framerate kunnen genieten.
Helaas is Borderlands GOTY technisch niet perfect. Het meest schrijnende geval is het af en toe veel te laat inladen van vijanden. Zo kunnen vijanden al bijna naast je staan en het vuur openen, maar pas een paar seconden later zijn ze pas te zien en door jou te raken. Daarnaast blijven we af en toe ook haken achter minuscule objecten, zoals een grasspriet. Het zijn geen grote problemen, maar die wel voor veel onrust kunnen zorgen op moment dat het niet uitkomt.
Borderlands GOTY review

Iets minder relevant, maar nog steeds een sterke game

Tijdens het spelen van Borderlands GOTY wordt al heel snel duidelijk dat de game uit 2009 bijna op elk front is verbeterd door Borderlands 2, van de diversiteit in wapens, vaardigheden en over-the-top humor. Maar dat neemt niet weg dat Borderlands GOTY nog steeds een plezier is om te spelen, met vier compleet verschillende karakters, heerlijk zwarte humor en heel veel wapens. Bovendien is het kleurenpalet vergroot, zijn er nieuwe toeters en bellen aan toegevoegd en is de user interface verbeterd.
Voor bezitters van de originele Borderlands is de GOTY-versie al helemaal een perfecte verbetering, want die spelers krijgen de upgrade gratis en als ze de DLC nog niet hadden, dan hebben ze die nu wel tot hun beschikking. Voor spelers op de PlayStation 4 en Xbox One, en PC-spelers die het origineel niet hebben, is de game te koop voor dertig euro. Een nette prijs voor een opgepoetste introductie tot de Borderlands-franchise.