Borderlands 2 - Tiny Tina's Assault On Dragon Keep Review

dinsdag, 25 juni 2013 om 17:31
Het is nog geen jaar geleden dat Borderlands 2 uitkwam, maar toch zijn we alweer toe aan de vierde uitbreiding. Kan dit nieuwste deel, met Tiny Tina in een opvallende hoofdrol, aan alle voorgaande absurditeit tippen?
Met Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep probeert ontwikkelaar Gearbox iets nieuws. De uitbreiding speelt zich namelijk niet af in een ‘gewoon’ gebied, maar in een door het schattige meisje Tiny Tina bedachte fantasiesetting. Zij heeft besloten het bordspel Assault on Dragon Keep – de Borderlands-variant van Dungeons and Dragons – te spelen met enkele oudgedienden en jij mag de verhalen doorlopen terwijl ze worden bedacht. Net zoals Dungeons en Dragons in het echt krijgt het spel vorm vanuit de fantasie van de Dungeon Master, in dit geval Tina. In de praktijk betekent deze aanpak het volgende: Tiny Tina bedenkt het verhaal, jij doorloopt het.

Dugeon Master zonder ervaring

Een klein probleem is dat Tiny Tina een jong meisje is zonder ervaring met het bordspel. Daardoor zal je tegen wat probleempjes aanlopen. Een onverslaanbare eindbaas in de eerste vijf minuten bijvoorbeeld, of onmogelijk platformen. De bordspelspelers zijn ook niet even handig. Zo verkiest het altijd agressieve personage Brick grof geweld over een tactische en diplomatische aanpak, waardoor je regelmatig zult moeten vechten. Dat zorgt ervoor dat het een typische Borderlands-uitbreiding blijft – je zult gevechten niet met een goed verhaal kunnen ontwijken. Maar tegelijkertijd biedt de nieuwe setting een frisse dosis humor.
Talloze clichés worden op de hak genomen zoals alleen Borderlands 2 dat kan en vele personages uit het universum komen langs; het is duidelijk dat Gearbox ontzettend veel lol heeft met de vrijheid van het bordspel. Zo zul je regelmatig referenties naar films als Lord of The Rings tegenkomen, mag je tal van grappige gastrollen verwachten, en zorgt het bordspel voor heerlijke discussies tussen de spelers.
Maar de schrijvers en stemacteurs zijn niet de enige die veel plezier hebben van de uitbreiding. Ook de designers zijn helemaal los gegaan door een compleet nieuw uiterlijk voor de middeleeuwse setting te creëren. De welbekende ammunitieautomaten zijn plotseling voorzien van glas-in-lood en Claptrap rockt een Gandalf-hoed. Het kan allemaal.

Typisch fantasy

Natuurlijk zijn het niet alleen de details die een make-over hebben gekregen. De hele wereld is typisch fantasy, met donkere mijnen, mooie bossen en ouderwetse dorpjes. Al heeft Tiny er een handje van om omgevingen terwijl je er doorheen loopt compleet van toon te laten veranderen, zodat de mooie bomen je plotseling aanvallen. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat Tiny Tina als verteller het spel domineert met haar opgewekte, chaotische gedrag. Gearbox beseft dat een overdosis Tina voor niemand fijn is en houdt haar enigszins in toom. Sterker nog, haar rol in de DLC is dieper dan je wellicht zou vermoeden en dat voegt een mooie laag aan de verder hilarische verhaalvertelling toe
Wel zorgt de jongedame voor een hele reeks nieuwe vijanden. Je zult zelfs vrijwel geen oude bekende monsters tegenkomen! Je strijdt nu tegen skeletten, dwergen, ridders en gevaarlijke draken. Gearbox heeft duidelijk alles uit de kast gehaald om van deze nieuwste uitbreiding een compleet nieuwe ervaring maken en een compleet nieuwe catalogus aan vijanden draagt daar sterk aan bij. Natuurlijk zal je in veel tegenstanders bekende patronen ontdekken, maar dat mag de pret niet drukken. Immers, in welke andere game mag je een badass dwarf genadeloos in zijn gezicht slaan? En voor de Dark Souls-fan: er is zelfs een zijmissie die je een invader laat bevechten.

Spreuken schreeuwen

De Dark Souls-zijmissie is er – zoals te verwachten – een van de vele, want op het gebied van content is de uitbreiding goed gevuld. Je zult met gemak zo’n tien uur aan de DLC kunnen besteden. En de zijmissies zijn weer het spelen waard, want de schrijvers hebben duidelijk met plezier de kleinere opdrachten bedacht: vechten tegen bezems, dobbelstenen die per ongeluk de speelwereld binnen crashen, het zit er allemaal in. Als beloning krijg je natuurlijk de nodige vette en bizarre wapens. Je hebt zelfs speciale granaten die het effect van magiespreuken hebben (je personage zal ook daadwerkelijk een spreuk schreeuwen).
Het enige echte minpunt van deze uitbreiding bevindt zich aan het einde. De eindbaas dien je namelijk meerdere keren te verslaan, terwijl hij steeds in krachtigere vorm reïncarneert. Het maakt hem geenszins onverslaanbaar, maar wel gewoon erg vervelend om te bevechten. Het gevecht vraagt nauwelijks spannende tactieken of vingervlugge vaardigheden, maar vooral uithoudingsvermogen. Rondjes rennen, schieten en ammo zoeken dus. Niet de meest enerverende eindbaas die je je voor kunt stellen.

Alles is uit de kast getrokken

Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep is de laatste DLC die season pass-houders kosteloos kunnen downloaden en dat heeft Gearbox geweten: het heeft alles op alles gezet om de meest memorabele uitbreiding te maken en daarin is de studio geslaagd. Waar Sir Hammerlock’s Big Game Hunt persoonlijkheid miste, barst deze compleet nieuwe fantasy-setting van sfeer en humor. Met nieuwe vijanden, nieuwe omgevingen en meer dan genoeg hilariteit is deze uitbreiding zonder twijfel een aanrader voor elke Borderlands 2-fan. Al helemaal als je ook nog eens van fantasy-games houdt!