Need for Speed Rivals Preview - Déjà vu

Preview
maandag, 24 juni 2013 om 18:00
xgn google image
De Need for Speed serie is er een die jaarlijks weer opduikt. De naam is nu eenmaal zo bekend dat mensen de games simpelweg blijven kopen. Soms loopt het goed af en hebben we te maken met een kwalitatief goede racer. Andere keren krijgen we een ongeïnspireerde game die absoluut niemand weet te verrassen. Wij speelden Need for Speed: Rivals en keken of Electronic Arts en de ontwikkelaar werkelijk hun best doen.
Met de aankondiging van Need for Speed: Rivals waren vele mensen sceptisch. De trailer van de aankondiging zat goed in elkaar en zag er spannend uit, maar slechts een filmpje is niet genoeg om iedereen ervan te overtuigen dat de game werkelijk goed is. Gelukkig mochten wij op de E3 zelf aan de slag met de game en scheurden wij als een gek in de meest prachtige bolides.
Cops & Riders
In Need for Speed: Rivals kun je ervoor kiezen om als twee soorten facties aan de slag te gaan. De goeieriken zijn natuurlijk de politieagenten, al zijn deze niet bepaald braaf. Je zou denken dat een agent alles volgens het boekje moet doen, maar in Need for Speed: Rivals ga je niet als een watje vragen of de schurken a.u.b. willen stoppen. Nee, je zet de achtervolging in en ramt de wegpiraten zo hard mogelijk totdat hun voertuig het begeeft.
Aan de andere kant is er de straatracer, oftewel de bad guy. Deze adrenalinejunkies zetten hun vrijheid en leven op het spel om met 200 kilometer per uur de straten onveilig te maken. De politie kan je geen worst schelen. Het gaat er allemaal om dat je jezelf bewijst aan de andere racers en laat zien dat jij het snelste van punt A naar B kan komen.
In Need for Speed kun je ervoor kiezen om je bij deze facties aan te sluiten, hoewel je kan wisselen tussen de twee zoveel je wilt. Kies je er dus voor om te vechten voor de finishlijn, of wil je ervoor zorgen dat niemand de finishlijn bereikt en je collega-coureurs de gevangenis in moeten (nadat ze een maandje worden onderworpen aan revalidatietraining in het ziekenhuis)?
Scheuren met gemak
In de laatste Need for Speed games was het racen prima in orde, en in Rivals lijkt dit weer het geval te zijn. Een hoog instapniveau is er niet, want je hebt al binnen enkele minuten door hoe de auto's sturen, remmen en bochten kunnen doorkomen. Hierdoor is Need for Speed: Rivals een leuke game om met vrienden te spelen. Je hoeft namelijk nauwelijks uit te leggen hoe de game werkt, het merendeel spreekt voor zichzelf.
De auto's voelen net iets realistischer aan dan ze deden in het vorige deel, want je kunt je echt gewaarworden van het gewicht van de racebakken. Crashen is natuurlijk nooit een fijne ervaring in Need for Speed, maar gelukkig zal dit iets minder voor omen dan voorheen. De omgevingen zijn namelijk vrij destructief, waardoor je de meeste obstakels simpelweg omverrijdt. Een fijne mogelijkheid die heel wat frustratie doet verdwijnen.
Het rijden is nog leuker aangezien de game technisch erg goed in elkaar zit. De grafische pracht van Need for Speed: Rivals is niet te ontkennen. Er wordt duidelijk gebruikgemaakt van de kracht van de next-gen consoles. De game loopt gelukkig ook erg soepel, zelfs al is het soms een complete chaos op je scherm. Ook het geluid van de wagens en vooral de botsingen versterken het ruige gevoel dat je krijgt tijdens de races.
Slimme snufjes
Als je in de achtervolging van een straatracer bent, is het nogal moeilijk deze te beschadigen. Je rijdt namelijk met enorme snelheden, wat ervoor zorgt dat er heel wat werk vereist is om een lekkere botsing te veroorzaken. Gelukkig heb je een aantal gadgets tot je beschikking. Zo kun je met een EMP aanval de auto van je tegenstander tijdelijk uitschakelen om er vervolgens keihard tegenaan te botsen.
Het lastige is dat je als politieagent voornamelijk achter je vijand moet aanrijden. Als je eenmaal langs je opponent rijdt, kun je weinig doen en moet je hopen dat hij zo aardig is je weer in te halen. Gelukkig zijn er spikestrips om flink wat bandenschade aan te richten. Verder kun je ook blokkades oproepen en assistentie vragen aan een helikopter. Als je geen gadgets meer hebt, is er nog altijd de oude vertrouwde boost. Deze geeft je vaak net dat beetje extra kracht om je tegenstander onklaar te maken.
Eerder gezien
Om dan toch met een behoorlijk negatief punt in huis te vallen, wij hebben het meeste van deze game al eerder gezien. Need for Speed: Hot Pursuit ging namelijk ook om het idee van politiewagens tegen straatracers, en dit was zelf ook al een soort remake. Wapens als de EMP en spikestrips waren toen ook al te gebruiken.
Zelfs het idee van helikopters oproepen en blokkades klaarzetten stamt af van Hot Pursuit, welke in 2010 uitkwam. Natuurlijk is Rivals op velen aspecten veel beter vanwege de nieuwe technologische mogelijkheden, maar het is duidelijk dat deze game geen originaliteitsprijs verdient. Wij hadden graag gezien dat Need for Speed: Rivals met de komst van de Xbox One en PlayStation 4 iets nieuws zou doen.
Geen vernieuwing, wel verbetering
Voor de mensen met een Xbox 360 en PlayStation 3 lijkt er weinig reden te zijn om Rivals te halen, al helemaal als je de vorige delen ook hebt gespeeld. Maar als je straks een nieuwe console in huis haalt en zin hebt in een arcaderacer, dan lijkt Need for Speed: Rivals een goede keuze te worden. Het doet misschien weinig nieuws, maar de kracht van de nieuwe consoles wordt wel optimaal gebruikt. Rivals zal daarom een prima racer zijn zodra de nieuwe generatie van start gaat, maar het gebrek aan inspiratie doet vermoeden dat de game weer snel in vergetelheid zal raken.

Populair Nieuws