New Super Luigi U Review

dinsdag, 25 juni 2013 om 18:25
Het zal je maar gebeuren, dat alle ogen altijd gericht zijn op je grotere broer. En in praktijk klopt dit niet eens, want qua lengte ben jij groter. Het overkomt Luigi al jaren, maar gelukkig zijn er zo nu en dan games waarin hij uit de schaduw van Mario kruipt om te laten zien wat hij zelf kan. En dat is: minstens zo goed timen en springen als de beroemde loodgieter.
Complimenten aan Nintendo voor de klantvriendelijke houding als het gaat om New Super Luigi U. Mensen die New Super Mario Bros.U al in bezit hebben, kunnen New Super Luigi U voor twintig euro downloaden uit de e-Shop. Voor dat geld krijg je net zoveel content als de Mario game van vorig jaar. Heb je die Mario titel nou niet in bezit? Geen probleem, dan betaal je wat meer en kun alsnog New Super Luigi U aanschaffen. En dat is de moeite waard!

Rennen voor je leven

In eerste instantie lijkt New Super Luigi een kopie van New Super Mario Bros. U. Wederom krijg je acht werelden voorgeschoteld die allemaal een bepaald thema kennen. Zo is er net als de vorige keer bijvoorbeeld de eikenvallei, het cassismoeras en de slagroomwolken. Maar vergis je niet, want schijn bedriegt. Waar je in New Super Mario Bros. U levels moest voltooien in uiterlijk vier minuten, zijn daar nu opeens drie vanaf getrokken.
Ja, in minder dan een minuut moet het allemaal gebeuren: vijanden doodmaken, muntjes verzamelen, de drie unieke munten te pakken krijgen en dan in het vlaggetje, het markante eindpunt van een level, springen. Dat is lastig. Zoals Johan Cruijff ooit al zei: 'Ieder nadeel heb zijn voordeel.'

Uitdagend

Het voordeel is dat de levels nu moeilijker zijn dan in de Mario titel en er halverwege geen checkpoint is. Het is dus steeds een race tegen de klok om het einde te halen, terwijl je ondertussen flink wordt gedwarsboomd. Wasberen vliegen komen zowat als dode duiven uit de lucht vallen, platformelementen geven nooit die zekerheid die ze lijken te geven en je detective bril mag je niet vergeten om nog geheime gangetjes te ontdekken. Tja, en dat in maximaal 59 luttele seconden.
Toch is die uitdaging welkom, fijn zelfs. New Super Luigi U bewijst dat een game met een 'kiddie' uiterlijk niet per se garant staat voor een kinderlijke game. Luigi is geen kattenpis, die man in zijn groene tuinbroek moet je serieus nemen! Het nadeel aan de moeilijkheidsgraad is wel dat de hele game aankomt op hollen en nog eens hollen.

Niet rustig kunnen rondkijken

Stilstaan is er dus niet bij. Net zoals New Super Mario Bros. U zitten in elk level drie unieke grote munten op moeilijk gelegen plaatsen, of erger: ze zijn verstopt. De tijd om die munten te vinden is er niet. Net zoals dat er geen tijd is om daadwerkelijk de normale muntjes te verzamelen, waarvoor je kunt sparen voor een extra leven. Dat is jammer. Want soms wil je even de rust nemen om levels goed te verkennen.
De replaywaarde is dan wel weer hoog. Wil je het onderste uit de kan halen in New Super Luigi U, dan moet je levels meerdere malen spelen. Dat is dus geen ramp. Maar wat pas echt tof zou zijn geweest als er in het hoofdmenu een vinkje kon staan bij een optie 'tijdlimiet uitzetten'.
Dat de tijdlimiet niet altijd handig is, is eigenlijk het grootste minpunt dat je de game toe zou kunnen kennen. Want New Super Luigi U is een dijk van een game. De content, die dus maar twintig euro kost, biedt zomaar even 82 nieuwe levels. Levels waar je 'U' tegen zegt. Nu is het wel zo dat je soms lachend door een enkel level heen rent, terwijl je een andere keer halverwege een wereld honderd keer sterft en bijna de goden verzoekt om hulp. Maar dat is niet erg. Die variatie in de levels zelf is meer dan ok.

Veel van hetzelfde?

New Super Luigi U biedt aan wat je van een Nintendo titel als deze mag verwachten: levels die je meenemen naar gebieden vol water, spoken, woestijngronden, zand en ga zo maar door. En overal kom je bekende vijanden tegen. Koopa, Bowser, Yoshi, Goomba, ze zijn er allemaal bij. Jij Luigi, zal op hun koppen springen en ze domineren als een baas.
Natuurlijk valt er kritiek te uiten dat de game allemaal meer van hetzelfde is. Elke wereld heeft X-aantal levels, waarin je halverwege een baas in een kasteel verslaat en aan het einde weer één. Dat concept mag wel eens vernieuwd worden. Al is het wel zo dat de moeilijkheidsgraad per level oploopt. En dus moet je later nog meer je best doen om een kasteel voor je te winnen.

Samen plezier

Het leukste is om dit te doen met meerdere personen. Hoewel je de grootste lol van je leven al hebt als je deze game alleen speelt, blijft het natuurlijk een must om eens met vrienden te gamen. New Super Luigi U kan met maximaal vijf mensen gespeeld worden. Eén op de GamePad en de rest op een Wiimote. Het kan allemaal. Misschien een tikketje chaotisch om met zoveel mensen co-op te doen, maar leuk is het zeker. Zeker omdat konijntje Nabbit nu ook speelbaar is.
Voor de rest is de game soortgelijk aan New Super Mario Bros. U en blijven dan ook dezelfde minpunten gelden als in die recensie. Samengevat: de GamePad had meer benut mogen worden, dan enkel de ondersteuning van Off-TV Play en het is zonde om te zien dat na al die jaren zo'n Nintendo game nog steeds niet online met vrienden gespeeld kan worden. Maar laten we vooral niet die minpunten weer uitgebreid bespreken.

Luigi is dé man

Wat vooral belangrijk is om nu te onthouden is dat New Super Luigi U te koop is en voor Wii U eigenaren verplichte kost is. Zeker als je van platformtitels houdt en je New Super Mario Bros. U fantastisch vond, kun je voor twee tientjes zo'n leuke titel niet negeren. Luigi bewijst dat hij prima zelf een hoofdrol kan vervullen in een game. Als hij langs lastigere levels rent en springt dan Mario in New Super Mario Bros. U geeft hij toch mooi iedereen het nakijken. Luigi. Jij bent dé man. Een rood petje is zo 2012, groen.. dát is 2013.