Automatron Fallout 4 review - Op de automatische piloot

    De eerste Fallout DLC is dan eindelijk uitgekomen! In deze nieuwe content staan mechanische creaties centraal, waarbij je zowel moet bestrijden als ondersteunen. Maar heeft Bethesda er een geoliede machine van gemaakt? Dat lees je in deze Automatron Fallout 4 review.

    Het blijft een mooi aanzicht, de zon die rustig opkomt waardoor het verwoeste landschap zo vredig lijkt. Schijn bedriegt want deze post-nucleaire wereld is een broedplaats van gevaren. Grote kans dat je veel van deze bedreigingen al tegengekomen bent, maar om vernieuwing de Commonwealth in te brengen heeft een nieuwe vijand zijn opwachting gemaakt. De Mechanist zal er namelijk voor zorgen dat je nooit meer hetzelfde tegen je huis-tuin-en-keuken apparatuur aankijkt.

    Een locomotief die op gang moet komen

    Om gelijk met de deur in huis te vallen biedt de Automatron Fallout 4 DLC grofweg drie aspecten waaruit de content bestaat. Hieronder vallen de primaire verhaallijn, de optionele missies en de unieke mogelijkheid om je eigen gevechtsmachines te bouwen.

    Het eerste, en waarschijnlijk belangrijkste, aspect zijn de primaire verhaalmissies. In Automatron moet je op zoek naar de kwaadaardige Mechanist, die je met behulp van een aantal radaronderdelen kunt lokaliseren. Hiervoor zal je een klein aantal verschillende en niet zulke boeiende locaties moeten bezoeken, om vervolgens deze belangrijke componenten te stelen. Deze missies zullen niet echt iets revolutionairs bieden, maar werken als contentvullers naar de climax toe.

    De van hot naar her missies voelen een beetje clichématig aan, maar de laatste hoofdmissie maakt dat volledig goed. Een factor die de verhaalmissies goed ondersteunt, is de dialoog. Deze zal namelijk weer vol met morele keuzes zitten waarbij de grens tussen mens en machine vervaagt.

    De optionele missies zullen beschikbaar komen na de hoofdverhaallijn. Hierbij zal je de opdracht krijgen om de resterende ontspoorde robots uit te schakelen en daarvoor de gehele map rond te reizen. Leuk om nog wat extra onderdelen voor het unieke aspect van deze DLC te scoren!

    Automatron Fallout 4 review robot creatie

    Mechanisch wonder

    Het klinkt als een droom die uitkomt, het creëren van je eigen strijdmakkers! In de eerste missie zal je al snel je nieuwe compagnon tegenkomen, die je in elk van je nederzettingen geheel naar eigen wens aan kan passen. Maar dit is niet het enige mechanische maatje dat je kan pimpen, want ook je vertrouwde Codsworth en Curie kun je volledig customizen. Mocht je daar nog geen genoegen mee nemen, dan kun je een geheel eigen ontwerp bedenken en een leger aan onverwoestbare machines vormen.

    De opties die je krijgt om een robot te personaliseren zijn zeer uitgebreid. Van de kleuren tot de stem, alles kan aangepast worden om je kunstmatige bodyguard er stijlvol uit te laten zien. Zo zal je meer dan honderd keuzen hebben met betrekking tot pantser en gruwelijke wapens die sentrybots doen verbleken. Je zal met deze nieuwe kameraden een hoop plezier beleven, totdat deze het loodje leggen.

    Automatron vereist stalen zenuwen

    Bethesda heeft niet voor niks de mededeling gemaakt dat je over een karakter moet beschikken die minimaal level 15 heeft bereikt. Er is namelijk niks aan overdreven dat Automatron enorm uitdagend is. Als je niet goed voorbereid bent zal je nog niet eens een deukje in het mechanische pakje boter slaan, want wat zijn deze stalen vijanden toch meedogenloos!

    De eerste ontmoeting met de nieuwe robotvijanden verliep dan ook niet bepaald soepel. Daarbij krijg je een grote tip mee: blijf op afstand! Zo hebben de robots de neiging om je te omsingelen, vast te drukken tegen muren en je vervolgens na enkele klappen als een levenloos vod achter te laten.

    Automatron vormt een nieuwe gradatie qua moeilijkheid in de game, waarbij elke misstap afgestraft wordt. Naast de standaard robots zijn er ook een stuk meer legendarische tegenstanders die je al na een enkel schot uit de weg kunnen ruimen. De ultieme afstraffing is het eindbaas gevecht, waarbij keer op keer geforceerd wordt om opnieuw aan het gevecht te beginnen.

    Maar zo moeilijk als dat het is voor de onvoorbereidde speler, zo makkelijk is het voor de karakters met de juist vaardigheden. Zo zal je, als je veel punten in de intelligentie attribuut hebt gestopt, de DLC zeer makkelijk kunnen doorlopen. Met de robotics expert-perk kan je namelijk robots hacken en zichzelf laten opblazen. Aangezien al je vijanden uit robots bestaan kan je klakkeloos om de overgebleven schroothopen heenlopen zonder al teveel problemen.

    Op het gebied van moeilijkheidsgraad slaat de DLC de plank dus wat mis. Voor de ene speler is het te moeilijk terwijl het voor de andere speler te makkelijk is, net hoe je je personage hebt opgebouwd. Er is nauwelijks een middenweg te vinden in deze twee uitersten, wat toch jammer is.

    Automatron Fallout 4 review companion

    Kwaliteit boven kwantiteit

    Bij Fallout DLC's gaat het vaak om kwaliteit boven kwantiteit en dat blijkt op het gebied van gameplay uren in het geval van Automatron wel te kloppen. Zo zal je in ongeveer drie uur al door de verhaalmissies zijn waarbij je een normale hoeveelheid aan loot oppikt. Met de extra missies zal je ook ongeveer zo lang bezig zijn, aangezien het vinden van deze premies een hoop loopwerk verschaffen. Maar wat wel tijdloos is, is het bewerken van je eigen Terminator!

    De korte duur van Automatron doet niet af aan de algemene kwaliteit van de add-on. De DLC evenaart namelijk de standaard content van Fallout 4 op het gebied van gameplay-elementen. Het ontdekken van krachtigere wapens, stijlvolle armor en het verzamelen van miljoenen kilo's aan troep zal je niet wereldveranderende elementen bieden, wel blijft het vermakelijk en uiterst verslavend.

    Maar er is een kleine aanmerking over de loot van de recente DLC. Zo zal je, in de korte tijd dat je met Automatron uit de voeten kan, aan de lopende band zeldzame materialen en gear vinden, waar je in de hoofdgame tientallen uren over zal doen.

    De gebruikelijke pijntjes

    TIjdens het spelen van Automatron moest ook de stille hoop van content zonder bugs worden doodgezwegen. Bethesda games staan er nogal om bekend dat er een hoop (gamebrekende) bugs inzitten, en zo hadden wij ook menig frustrerend probleem waarbij we het liefst onze robot op de sloop gooien.

    Zo waren er een aantal punten waarbij wij vast kwamen te zitten in muren of tussen objecten, waardoor een oudere savefile de enige oplossing bood. Ook kwam het meerdere malen voor dat de robot companions verdwenen, of klem kwamen te zitten tussen een gate in de grond. Naast problemen met collisie zijn, na het downloaden van de Automatron Fallout 4 DLC, er vlagen van onstabiliteit in het aantal frames per seconde en langere laadtijden tussen gebieden.

    Automatron Fallout 4 review pijn

    Automatron Fallout 4 DLC - Sterk stukje staal met doffe plekken

    De Automatron Fallout 4 DLC laat zich van twee verschillende kanten zien. Aan de ene kant biedt de add-on een uitgebreide mogelijkheid om je eigen kameraden te maken en biedt het meer van wat we van Fallout 4 verwachten, zonder het verhaal té ver te zoeken. Terwijl aan de andere kant, Automatron een ongelijke verdeling in niveau beheerst en de gebruikelijke problemen nog steeds niet opgelost blijken te zijn.

    Als je niet genoeg kan krijgen van het Fallout 4 universum, dan zal Automatron je niet teleur stellen voor de 10 euro (of onderdeel van de seizoenspas) die deze add-on kost. Je moet met de Automatron DLC alleen geen wereld van verschil verwachten. Wij hebben ons in ieder geval prima vermaakt in de bouwplaats van Fallout 4, en zien dit als een goed begin van de reeks aan add-ons die nog komen.

    7

    De plus- en minpunten

    • Sterk verhaal
    • Robots bouwen!
    • Fallout 4 in z'n puurste vorm
    • Moeilijkheidsgraad niet in balans
    • Veel bugs

    Fallout 4

    Verkijgbaar vanaf 10 november 2015

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.