Total War Warhammer sfeerverslag - Bloedmooie trip

Article
woensdag, 23 maart 2016 om 15:09
xgn google image
Total War Warhammer is de eerste Total War game die niet gebaseerd is op de feitelijke geschiedenis. De spannende RTS-game is gebaseerd op het gefantaseerde universum van Warhammer, maar de game is niet het enige dat sprookjesachtig aanvoelde. Lees over deze wodnere wereld in het Total War Warhammer sfeerverslag
Total War is groots. Door de loop van de jaren heen hebben we al een hoop volkeren en tijden voorbij zien komen die ons laten strijden in de geschiedenis. De oude Romeinen, de bloeddorstige Hunnen en koene ridders, we hebben een grote diversiteit aan speelstijlen onder de knoppen gekregen.

Het pittoreske Engeland

Een korte vlucht naar Gatwick was het begin van een mooi avontuur. Dit was gelukkig nog niet onze eindbestemming, want de beelden van het kenmerkende engelse landschap met hier en daar een pittoresk dorpje, is een zicht geweest dat we niet hadden willen missen. Onze reis door het landschap eindigde na ruim een uur om ons vervolgens te doen verbazen met de hoofdattractie van de dag.
Het openlucht museum van Chichester in een kleine idyllische stad, was de bestemming waar wij de komende uren weggeblazen zouden worden. Al bij aankomst bleek dit niet zomaar een perstrip te zijn, want we werden opgewacht door een aantal wachters, geheel in traditionele kledij en met een glimmend wapen uit de oudheid. De wachter begeleidden ons naar het kleine dorpje van het openlucht museum, dat ons blij maakte van enthousiasme en verbazing.
Total War Warhammer sfeerverslag

Op de markt

Er wachtte een grote verrassing voor ons allen, want het bleek een heus middeleeuws dorpje te zijn. Een hooiwagen reed rond, er was een ouderwets marktje, en de huizen zagen eruit alsof we honderden jaren terug de tijd in waren gegaan. Het marktje vormde een centrum van leven waarbij verschillende kraampjes vergezeld werden door kooplieden in ouderwetse kleren. Hier werden de meest bizarre producten tentoongesteld zoals varkenskoppen en "gifdrankjes".
Na het volgen van de imposante wachters, die ons langs een vampier leidden, kwamen we aan bij een toch iets moderner standje waar we voorzien werden van een lunch. Na de versnaperingen kregen we een introductie over wat we vandaag qua Total War Warhammer gameplay voorgeschoteld zouden krijgen, en dat stelde ons niet teleur!
Total War Warhammer sfeerverslag markt

Total War Warhammer brengt ons vampieren!

Al Bickham, communicatie manager van Creative Assembly, vertelde ons een hoop over een van de kenmerkende facties van Total War: Warhammer. Eerder zijn de Empire, de dwergen en de Greenskins al bekendgemaakt als speelbare facties, en het was nu was het dus tijd om de laatste uit de doeken te doen. Dit bleken de gevreesde Vampire Counts te zijn, een factie bestaande uit vampieren en ondoden. Verdere informatie over deze factie kan je over enkele tijd lezen op de site!
Na deze uitleg kwam het punt waar wij natuurlijk voor kwamen, het spelen van de Total War: Warhammer gameplay. In oude schuren werden wij achter flitsende computers gezet, en volledig aan ons lot overgelaten met deze toch wel pittige franchise. Maar dat is een van de charmes van het spel, het zelf ontdekken en het ontwikkelen van je eigen speelstijl.
De nadruk lag dan ook vooral op het woord "ontwikkelen" aangezien wij besloten gelijk met een gevecht te beginnen, in plaats van de tutorial door te gaan. Twintig vernederende minuten later viel de keuze toch maar op het beginnen van de tutorial en de campaign, iets water beter aansloot bij onze ervaringen met deze game.
De hands-on met de game voelde vernieuwend. Total War: Warhammer is een zeer mooie game geworden waarbij elke pixel sfeer uitademt. Na het spelen van het spel valt met zekerheid te zeggen dat met het nieuwe deel deze franchise zijn diepgang heeft behouden. De campaign speelde lekker weg en moedigde ons, ondanks de hoge moeilijksgraad, aan om te blijven spelen. Het spelen van vampiertelg was nog nooit zo verreikend geweest.
Tijdens deze speeltijd kregen we de kans om een interview te houden met Ian Roxburgh, lead game director, en Andy Hall, Lead writer van Creative Assembly. Zij hebben ons een hoop inzicht gegeven in de unieke features die de game te bieden heeft. Het is tijdens tijdens dit interview duidelijk geworden dat er een hoop tijd, moeite en vooral liefde in deze game is gestopt dat zich vertaalde in de trots waarmee beide heren vertelden. En wij kunnen, na de hands-on, daar niks anders doen dan hen daar gelijk in geven.
Total War Warhammer sfeerverslag diner

Dineren als koningen

Na het spelen van de game dachten we dat we klaar waren in het historische openlucht museum, maar niks was minder waar. WIj werden namelijk naar een locatie geleid die deed denken aan een enorme hal waar feesten van vikingen werden gehouden. Aan beide kanten van de zaal stonden lange rijen met tafels waarbij alles geheel versierd was in het typische keltische Total War: Warhammer sfeertje. Overal hingen grote banners van de verschillende facties waardoor wij het gevoel kregen ons ook echt in dat universum te bevinden.
In deze zaal was zo veel te zien, te beleven en vooral te eten. In het midden stond een kok een gigantisch zwijn te bereiden zoals we dat kennen van Asterix en Obelix. Het diner werd hiernaast ook begeleid door een live band die bijpassende sfeermuziek speelde, en op een gegeven moment werd er een schouwspel met paarden en mensen gehouden. Naast entertainment was er genoeg te smikkelen, waarbij ons "traditionele" gerechten en drank voorgeschoteld werd.
Kortom, dit Total War Warhammer evenement heeft ons doen kennis maken met de levensstijl van een krijgsheer uit Total War Warhammer en daarmee zijn de verwachtingen overtroffen. Zowel qua game als het evenement er om heen zagen er strak uit. We hebben helaas geen zwaard mee naar huis kunnen nemen, maar wat we wel kunnen verwachten is Total War: Warhammer die op 24 mei zijn officiële release voor de PC krijgt.