Assassin's Creed Valhalla Dawn of Ragnarok Review - Een goddelijke uitbreiding?

donderdag, 10 maart 2022 om 15:00
acv hr meteor exp 03 world wide horizontal 20211213 615pm cet 1f1639412447
Met Dawn of Ragnarok wordt het verhaal van Assassin's Creed Valhalla afgesloten met een verhaal van epische proporties. Maar is het ook een waardige afsluiter? Dat lees je nu in onze Assassin's Creed Valhalla Dawn of Ragnarok review!
In tegenstelling tot de voorgaande uitbreidingen, Wrath of the Druids en The Siege of Paris, zet Dawn of Ragnarok de speler niet in de schoenen van Eivor. Ten minste, niet lang. De bekende Viking valt namelijk in slaap en krijgt een vreselijk visioen, waarin de Fire Giant Surtr van Muspelheim de dwergenwereld Svartalfheim is binnengevallen. Dat niet alleen, hij heeft ook Odin's zoon Baldr ontvoerd.
Aangezien de dood van Baldr in de Noorse mythologie het startschot is voor het apocalyptische Ragnarok, schakelt Eivor meteen de hulp in van de seer Valka om meer duidelijkheid te krijgen. Net zoals in de main game van Assassin's Creed Valhalla mag je daarom weer in de huid kruipen van Odin, ook wel bekend als Havi en talloze andere namen, om Svartalfheim te bevrijden en je eigen zoon te redden uit de vurige klauwen van Surtr.
Natuurlijk gaat dat gepaard met veel missies en een hoop andere tegenstanders, waaronder de zonen en dochters van Surtr. Om het einde te bereiken zal je ergens tussen de tien en twintig uur nodig hebben, afhankelijk van hoeveel je wordt afgeleid door andere activiteiten. Helaas zijn niet alle missies even creatief en krijgen we soms een déjà vu met andere missies in Assassin's Creed Valhalla. Al is dat ook niet zo vreemd met de hoeveelheid missies die de game ons al sinds 2020 heeft voorgeschoteld.
acv screen dor 4 20220210 6pm cet 1f1644421014

Speciale krachten voor Odin

Hoewel Odin duidelijk de prioriteit geeft aan het vinden en bevrijden van Baldr, krijgt de oppergod wel de nodige hulp van de dwergen. Zo wordt je vrijwel aan het begin van Dawn of Ragnarok getrakteerd op een stijlvolle armband genaamd de Hugr-Rip. Hiermee is het mogelijk om kracht van gedode tegenstanders te stelen en zelf te gebruiken.
In totaal zijn er vijf verschillende krachten te vinden, die vaak twee verschillende functies hebben. Zo kan je met de Power of Muspelheim tijdelijk veranderen in een Muspel om immuun te worden voor vuur en lava. Je kan zo ook ongezien langs andere Muspels lopen. Met de Power of Raven kan je makkelijk grote hoogtes bereiken door in een raaf te veranderen, maar het is tegelijkertijd ook de perfecte methode om van bovenaf een aanval te openen op een kamp.
Naast de standaard functies die de krachten met zich mee brengen, zijn er ook twee upgrades voor elke kracht beschikbaar, waar je zeldzame materialen voor nodig hebt. Je kan alleen niet constant de krachten gebruiken, want de activatie kost een volle balk Hugr. Deze levenskracht kan je verzamelen door vijanden te verslaan, magische bloemen te vinden in de wereld, of door een groot gedeelte van de je levensbalk op te offeren bij een altaar.
De extra laag aan gameplay die wordt toegevoegd met de nieuwe krachten is één van de sterkste punten van Dawn of Ragnarok. Het is altijd goed om na te denken over welke krachten je nodig gaat hebben in bepaalde situaties, want je kan er slechts twee tegelijkertijd met je mee dragen. Dan zijn er ook nog eens puzzels die gebouwd zijn rondom bepaalde krachten. Ontwikkelaar Ubisoft Sofia heeft duidelijk veel tijd gestoken in het goed uitwerken van de Hugr-Rip.
ac valhalla dawn of ragnarok worldf1646667963

Genieten van Svartalfheim

Een ander aspect waar duidelijk veel liefde in is gestoken, is Svartalfheim zelf. De wereld van de dwergen is enorm, helemaal voor een uitbreiding. De map is namelijk veel groter dan Ierland en Francia uit de vorige uitbreidingen en is zelfs vergelijkbaar in grootte met Engeland.
De wereld is bovendien gevuld met allerlei prachtige architectuur van de dwergen en adembenemende vergezichten. Sta je op een hoog punt, dan kan je goed de gouden bergtoppen, de brandende wortels van de World Tree Yggdrasil en de zwevende rotsen van Muspelheim zien. Het is zeker geen straf om af en toe even stil te staan en te genieten van de omgevingen.
Helaas is Svartalfheim qua omgevingen wel wat repetitief. Waar Engeland in elke regio sterk kon verschillen qua flora en fauna, is bijna de hele wereld in Dawn of Ragnarok ongeveer hetzelfde. Of je wandelt door bossen, of door steden gebouwd door de dwergen of een dorpje dat in as is veranderd door de Muspels. Daardoor is het soms ook lastig te oriënteren in de grote wereld, omdat veel van de omgevingen op elkaar lijken.
acv screen dor 2 20220210 6pm cet 1f1644420941

Veel extra activiteiten

Gelukkig zit de wereld wel weer vol met dingen om te doen. Zo kan je op zoek gaan naar Dwarven Shelters, nieuwe wapens en armor verzamelen, je vaardigheden tonen in een arena, dwergen redden in de wereld, speciale vijanden verslaan, sidequests voltooien en mijnen van Muspels raiden om zeldzame materialen te verzamelen. Bij dat laatste is het alleen wel opmerkelijk dat de crew van Eivor je komt helpen om alles leeg te plunderen, in plaats van Asgardians.
Wapens upgraden in een endgame-uitbreiding als Dawn of Ragnarok klinkt niet zo handig, veel spelers hebben immers nu wel hun favoriete wapens en uitrusting naar het maximale level gebracht, maar toch is het wel deglijk handig. Het is namelijk mogelijk om gear te upgraden naar Divine Quality, waardoor het ook mogelijk is om ze sterker te maken met nieuwe runes, genaamd Odin Runes.
Als je alle extra activiteiten in Dawn of Ragnarok ook allemaal wil afvinken naast de verhaalmissies, dan ben je wel even een tijdje bezig. Zo kan je al snel meer dan dertig uur stoppen in de uitbreiding. Zoveel content is ook wel rechtvaardig, want in tegenstelling tot de andere DLC zit Dawn of Ragnarok niet in de Season Pass en zal je er 40 euro voor moeten betalen.
acv screen dor 3 20220210 6pm cet 1f1644420822

Assassin's Creed Valhalla Dawn of Ragnarok - Begin van het einde

Ubisoft Sofia heeft met Dawn of Ragnarok zo'n grote uitbreiding afgeleverd, dat het bijna gezien kan worden als een nieuwe game. Helemaal gezien het verhaal van Eivor niet verder gaat, maar juist de saga van Odin verteld wordt. Tijdens het ongeveer vijftien uur durende verhaal zal je wel wat missies tegenkomen die bekend aanvoelen, maar het mag de pret niet drukken.
Zeker niet gezien de extra laag aan gameplay die wordt toegevoegd door middel van de Hugr Powers. Of het nu gaat om gevechten, puzzels of het verkennen van de wereld, je kan ze altijd goed gebruiken. Mits je de juiste krachten bij je draagt.
Naast de verhaallijn zit Dawn of Ragnarok ook vol met andere content en kan je alle hoeken van Svartalfheim verkennen, hoewel de wereld wat repetitief aanvoelt. De uitbreiding is ook zeker niet goedkoop met een prijskaartje van 40 euro, maar als je geen genoeg krijgt van Assassin's Creed Valhalla, dan is Dawn of Ragnarok de prijs zeker waard voor de hoeveelheid content die je krijgt.