Arcana Heart 3 Review

maandag, 05 september 2011 om 15:00
“Waar zijn kleine meisjes van gemaakt?” is een vraag die achterop het doosje van Arcana Heart 3 wordt gesteld. Het perverse antwoord op het doosje luidt “Sugar and spice and all things nice.” Dit is doorgestreept en vervolgens staat er in dikke letters “Swords and guns and ass-kicking nuns.” De toon voor Arcana Heart 3 is gezet.
“This ain’t no sweet fighter,” staat er ook nog in diezelfde dikke letters. Misschien krijg je nu al een beeld voor je van allemaal kleine meisjes waarvan het bloed hen uit de aderen spat als ze weer eens een ketting in hun gezicht krijgen. Een beetje het Mortal Kombat idee. Maar zo zit Arcana Heart 3 niet in elkaar. Bloed zul je niet vinden in deze Japanse 2D-vechtgame, anders had er uiteraard ook geen PEGI 12 op de cover mogen staan.
Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw...
De woorden op de achterkant van het doosje blijken slechts bluf te zijn, dat ontdek je als je eenmaal aan het spelen bent. Want het is dan nog altijd een vechtgame, maar je ziet slechts twee onschuldige Japanse anime-meisjes op je scherm. Alles is heel kleurrijk en vrolijk weergeven en als je niet beter zou weten zou je denken dat Arcana Heart niets met vechten te maken heeft.
Maar dat heeft het wel. Ontwikkelaar Examu heeft overduidelijk de meeste tijd gestoken in het daadwerkelijke vechten. Geen hoge resoluties op je scherm, ontroerende verhalen of prachtige cutscènes. Nee, echt een ouderwets Japanse vechtgame waar het grotendeels om de gameplay gaat.
Veel personages, veel Arcana's, veel combo's
Want die gameplay is wel erg goed uitgewerkt. Er zijn namelijk erg veel verschillende aanvallen uit te voeren waardoor het spelen constant leuk blijft. Er zijn 23 karakters en ook 23 zogenaamde Arcana's. Voordat je begint kun je een karakter kiezen en daarna een Arcana. Iedere Arcana is met ieder karakter te combineren en het is een uitdaging om voor jezelf de perfecte combinatie van karakter en Arcana te vinden.
Ieder karakter heeft een zwakke, middelmatige, sterke en Arcana aanval, waarvan de laatste logischerwijs verschilt per gekozen Arcana. Dat zijn de standaard aanvallen, om het zo maar te zeggen. Natuurlijk zijn er ook de combo’s en die maken echt het verschil. Er zijn erg veel verschillende combo’s die veel schade toebrengen aan de vijand. De combo’s zijn ontzettend kleurrijk weergegeven, wat de gevechten letterlijk mooi maakt.
Ultieme combinaties, spectaculaire luchtgevechten
Natuurlijk kun je de sterkere combo’s niet zomaar gebruiken. Je hebt altijd een zogenaamde Arcana Gauge in je scherm, een meter die zich vult als je goed presteert gedurende een gevecht. Wanneer de meter vol is, kun je bepaalde combo’s doen, maar er zijn ook combo’s die bijvoorbeeld een driedubbel volle meter vereisen. Dan moet je dus nog geduldiger zijn en de meter meerdere malen laten vollopen.
Er is altijd een ultieme combo en dat is ook dé ultieme kracht van je gekozen Arcana. Om deze combo uit te voeren moet er al een bepaalde andere combo actief zijn en moet je Arcana Gauge meerdere malen gevuld zijn. Het is dus erg lastig om deze combo perfect tot uitvoer te brengen, maar... het is zeker het geduld waard. Deze ultieme combo’s zijn namelijk ontzettend krachtig en maken écht het verschil.
Dan is er nog één bijzondere actie die Arcana Heart 3 ook erg bijzonder maakt: de Homing actie. Met een druk op de knop voer je deze actie uit en die zorgt ervoor dat je je automatisch naar je tegenstander toe beweegt. Je kunt daarmee als het ware op je vijand locken, waardoor je bijna zeker weet dat je die raakt als je vervolgens een aanval uitvoert. Deze Homing actie is vooral erg handig wanneer jij en je vijand omhoog gegaan zijn en jullie je allebei in de lucht bevinden. Het gebruik van de Homing actie levert dan spectaculaire luchtgevechten op.
Met de uitgebreide gameplay en vele combo’s doet Arcana Heart 3 dus niet onder voor bekende 2D-vechtgames als Marvel vs. Capcom, Mortal Kombat en Street Fighter. Tegelijkertijd onderscheidt het zich met toevoegingen als de ultieme Arcana combo en de inventieve Homing actie.
Story modus zonder verhaal
De zwakte van Arcana Heart 3 ligt overduidelijk in de Story modus. De game kent vier verschillende modi, namelijk Story, Versus, Score Attack en een online multiplayermodus. De Story modus, die je kunt beschouwen als de singleplayermodus waarin je een verhaal hoort te beleven, is erg uitdagend maar tegelijkertijd ook erg kort. Als beginner zul je maximaal drie uur zoet zijn om de Story modus uit te spelen.
Dat is op zich niet zo erg, want aan het verhaal is toch geen touw vast te knopen. Kort gezegd gaat het erom dat je Japan moet redden van de ondergang. Het land staat namelijk op het punt binnen enkele dagen uitgewist te worden van de aardbol, te wijten aan boze krachten.
Deze Story modus had men net zo goed weg kunnen laten, want de Score Attack modus doe je ook in je eentje in is nog veel uitdagender. Je zult daar ook veel langer zoet mee zijn omdat de replaywaarde ervan erg hoog is: de naam zegt het al, je moet namelijk proberen je eigen highscore en die van je vrienden te verbreken in deze modus.
De toevoeging van een Story modus voelt erg geforceerd. Omdat het verhaal ontzettend zwak is, is het simpelweg zonde dat deze modus is toegevoegd. Juist omdat een 2D-vechtgame als Arcana Heart met zo’n mooie Japanse anime-stijl helemaal niet zo hard een verhaallijn nodig heeft, is het zonde dat de ontwikkelaar deze toch heeft willen toevoegen zonder eigenlijk zelf te weten wat ermee aan te willen.
Stats en unlocks, eindeloos speelplezier
Aan de andere kant kun je zeggen dat het niet storend is als je de Story modus gewoon niet speelt, Arcana Heart 3 draait namelijk vooral om de multiplayer. Met de Versus modus kun je het opnemen tegen een vriend naast je op de bank in de huiskamer, wat misschien nog wel het leukste is.
Maar natuurlijk kan een online multiplayer hedendaags niet ontbreken in een game uit het 2D-vechtgenre. Wie wat gewend is van andere vechtgames met een online multiplayer zal niet teleurgesteld worden; natuurlijk ben je al even zoet met het gebruiken van iedere verschillende combinatie van karakter en Arcana, maar de online multiplayer kent ook een uitgebreid puntensysteem waarin allerlei statistieken worden bijgehouden over je online gevechten.
Het is altijd leuk om deze vele statistieken zo op z’n tijd eens te bekijken. Daarnaast kun je de hoogtepunten uit je Arcana Heart carrière ook nog eens terugkijken, je kunt namelijk replayvideo’s van gevechten opslaan. Er zijn een aantal beschikbare slots om je replays in op te slaan en je kunt deze ook altijd nog overschrijven.
Een laatste leuke toevoeging aan de game is de galerij met ontgrendelde afbeeldingen. Door te spelen met karakters en Arcana’s en te winnen, ontgrendel je af en toe mooie afbeeldingen van de 23 speelbare meisjes en de evenzoveel prachtige Arcana krachten. Een soort in-game artbook dus.
Geslaagde anime fighter
Voor degenen die zich hebben geamuseerd met games als Tekken, SoulCalibur enzovoorts is Arcana Heart 3 in ieder geval een must-buy. Tenzij je echt niet van anime houdt. Je kunt je met deze game prima vermaken om vier redenen: de uitgebreide gameplay, het vrolijke en kleurrijke stijltje, de uitdagende Score Attack modus en de altijd leuke multiplayermodi. De grootste minpunten in Arcana Heart 3 zijn de slappe Story modus en de lage resolutie tijdens de gevechten. Dat laatste is in deze tijd echt not done en doet dan ook zeker af aan het spel in zijn totaliteit. Wat overblijft is een goed uitgewerkte game, waarin je even door de zure appel, in de vorm van lage resolutie, heen moet bijten om er vervolgens een hoop plezier aan te beleven.