Anno 1800 Review - Bouw je eigen nederzetting

woensdag, 24 april 2019 om 9:00
Boeren werken hard op het land. Werknemers slaan de handen ineen om prachtige producten te vervaardigen. Ondertussen hou jij een oogje in het zeil om te zien of je dorp niet te snel of te langzaam groeit. Tijdens de Anno 1800 review voelden wij ons als een ware ontdekkingsreiziger die naar een flinke dosis macht smachtte.
Anno. Ondertussen zijn er al zoveel spellen binnen de serie verschenen dat veel mensen al wel een beeld hebben wat ze nu eigenlijk bij dit spel kunnen verwachten. In Anno 1800 is het zoals altijd jouw taak om als leider op te treden en een prachtige beschaving op de kaart neer te zetten. Waar je begint met bouwen van een marktplaats, huisjes voor de boeren en natuurlijk boerderijtjes om die boeren aan het werk te kunnen zetten, bouw je jouw vestiging steeds verder uit. Anno 1800 geeft je ontzettend veel handvaten om zelf de touwtjes in handen te nemen en een stukje wereldgeschiedenis te schrijven.

Flink aan de slag

Wanneer je het spel start lijkt het alsof je niet heel veel mogelijkheden krijgt. Schijn bedriegt want er schuilen enorm veel features in dit spel. Alle spelvarianten zijn zo immens groot dat je er urenlang in bezig kunt zijn. In de campaign word je echt aan het handje genomen en leer je de basisbeginselen van het spel. Dit gebeurt door je verschillende missies te geven die je naar je beste streven probeert te voltooien. Dit alles wordt overgoten door een verhaaltje dat door middel van dialogen en goede voice acting levend wordt gepresenteerd. Al snel duik je in een simpel maar pakkend verhaal over je vastgezette vader.
Je bent niet snel klaar met het uitspelen van de campaign. Waar je nog begint door met je vissersbootje vissen te vangen door ze eerst met dynamiet naar het wateroppervlakte te laten drijven, ben je binnen no time uitgevaren en ga je een avontuur tegemoet. Zo krijg je vier hoofdstukken waarbij je alleen het eerste hoofdstuk al zeker meer dan anderhalf kwijt kunt zijn. De uiteindelijke spelduur hangt ook sterk af van de moeilijkheidsgraad waarmee je de campaign start. Wanneer je denkt dat de makkelijkste variant niet voldoende uitdaging biedt, kun je namelijk ervoor kiezen om jezelf extra uit te dagen. Het tutorial-element maakt de vier hoofdstukken interessant voor de nieuwkomers. De variatie maakt het fris voor gevordenen.
Anno 1800 review

Regeren kost tijd

De campaign is handig om de kneepjes te leren, maar als je al exact weet wat je moet doen is het meer een verkapte tutorial. Dan is het interessanter om in de sandbox te duiken. Je zult merken dat je veel tijd kwijt bent in het onder de knie krijgen van deze game. Zo ben je constant aan het managen of je voldoende inwoners hebt om alle banen uit te voeren. Ondertussen wil je ook weer niet te veel werklozen hebben, anders merk je dat je besteedbare in-game inkomen binnen no-time in elkaar dondert. Wanneer je onvoldoende gronstoffen of geld hebt, kun je naar hartelust blauwprinten blijven bouwen. Zo kun je vast gebouwen vooruit plannen om gebouwd te laten worden op het moment dat je dit wel kunt.
Door alle opties die Anno 1800 biedt, is het niet een spel dat je eventjes snel speelt. Eigenlijk haal je de meeste voldoening uit het spel wanneer je juist een goede middag achtereen kunt blijven spelen. Je ziet dan een stijgende lijn (of dalende als je er met de pet naar gooit) ontstaan in de ontwikkeling van je beschaving en al snel begin jij je een oppermachtige leider te voelen. Maar met macht komen verantwoordelijkheden. Door de fases van het spel heen, worden burgers steeds veeleisender. Je wilt dierentuinen met nieuwe dieren en gewassen die niet op jouw grondgebied groeien. Zo wissel je wat onhandig tussen twee kaarten: de nieuwe en de oude wereld. Je moet beide goed in de gaten houden, anders breekt de hel los.

Anno 1800 review

Een zee aan opties

Dit spel leent zich niet zo voor de korte sessies omdat je binnen weinig tijd eigenlijk niet heel veel verschil ziet met waar je in een sessie startte. Je hebt wat huisjes gebouwd, misschien wat extra grondstoffen binnen geharkt en hebt niet door hoe snel de klok tikt. Voor je het weet blijkt een dag van 24 uur te kort. Al helemaal als je online gaat spelen. Het grote verschil: je speelt nu niet in een spelwereld die je met een computergestuurde speler deelt, maar moet je beschaving opbouwen waarbij menselijke kapers op de loer liggen. Er kunnen maximaal vier spelers deelnemen en wanneer je niet vier andere spelers bij elkaar kunt vinden, is het mogelijk om het speelveld verder met computergestuurde bestuurders aan te vullen.
Handig aan de multiplayerstand is dat je tussendoor kunt opslaan. Mocht je onverwachts weg moeten, dan kun je later gewoon opnieuw instappen en dus verdergaan op dezelfde map als de spelers waar je eerder mee speelde. Voordat je met anderen gaat spelen, is het daarentegen raadzaam om goed te weten waar je mee bezig bent. Anno 1800 is namelijk een spel dat heel veel mogelijkheden biedt, maar je moet ook wel weten hoe je die mogelijkheden het beste benut. Voor je het weet ben je bij een te snelle groei niet meer in staat om de verwende burgers tevreden te houden. Al helemaal niet als je beseft dat deze Anno je naar de industriële tijd meeneemt: een tijd waarin iedereen ontevreden is over de vieze lucht-uitstoot.
Anno 1800 review

Anno 1800 review - Op expeditie!

Met Anno 1800 kun je echt terug naar het verleden en een heleboel opties verkennen. Dit is echt een spel dat je met gemak wekenlang elke avond kunt spelen. De sandbox-mode is één grote speeltuin waarbij jij je duidelijk niet hoeft te vervelen. Geen enkel spel zal hetzelfde aanvoelen. Deze diepgaande citybuilder zorgt ervoor dat je blijft spelen. Terwijl je ziet dat je bevolking blijft groeien, groeien ook jou eisen wat nu een mooie stad is. Voor je het weet is je dag om en heb jij een hele avond lang gewerkt aan het opbouwen van je eigen droomstad of prutstad. Dat laatste kan de beginner overkomen die eerst moet vallen en opstaan.