A Quiet Place 2 Review - Luguber en zenuwslopend

zaterdag, 19 juni 2021 om 8:00
a quiet place review blu ray een stille maar geen stomme film 139314f1624030335
Het duurde lang, heel lang. A Quiet Place 2 zou origineel vorig jaar maart uitkomen, waar het coronavirus roet in het eten gooide en de film opschoof naar 2021. Nu er steeds meer versoepelingen komen, kunnen we ook eindelijk weer genieten van de nieuwste blockbusters, zo ook het tweede deel van A Quiet Place. Evenaart deel twee het eerste deel?
Let op: deze review bevat spoilers voor zowel het eerste als het tweede deel van A Quiet Place.
Aliens, geweren en een solide cast. Dit zijn de hoofdingrediënten voor een geweldige Sci-Fi film. Toch doen beide A Quiet Place-delen, allebei geregisseerd door John Krasinski, daar een schepje bovenop. Zo mag je geen enkel geluid maken wil je niet verslonden worden door ijzingwekkende, snelle monsters die alles horen. In het eerste deel zien we familie Abbott rond de Verenigde Staten trekken, op blote voeten en drie kinderen aan de handen van hun ouders. Diverse oorzaken, waaronder de bevalling van Evelyn Abbott, zorgden ervoor dat de film verschillende wendingen nam. Uiteindelijk hebben we gezien dat Lee kwam te overlijden, waar ook gelijk A Quiet Place 2 van start gaat.

Op zoek naar een samenleving

A Quiet Place 2 start met een korte backstory (die overigens een stukje langer mocht zijn) waar we kunnen zien hoe de langpotige aliens gearriveerd zijn op aarde. Snel daarna start de film direct na de gebeurtenissen van deel één, waar Lee is overleden en Evelyn, gespeeld door Emily Blunt, nu met haar kinderen een ander ‘veilig’ oord moet zien te vinden. Dit gaat niet zo gemakkelijk gezien er net een baby is geboren en de dochter doof is.
Een nieuw karakter dat geïntroduceerd wordt in het tweede deel is Emmett, gespeeld door Cillian Murphy. In de korte backstory konden we zien dat het een familievriend was van de Abbotts. We zien hem in het heden tegemoet lopen met de familie, wiens vader pas overleden is. Hij zorgt ervoor dat de familie op een veilige plek komt wanneer de welbekende monsters hen volgen, maar al snel als een soort vaderfiguur de familie probeert veilig te houden.
a quiet place 2f1624030019

Op het puntje van je stoel zitten

De film heeft, net zoals het eerste deel, opnieuw heel wat lugubere en ‘nare’ scènes zoals ook in deel één het geval was. Voor mensen met een kleine maag is deze film dan ook niet zo zeer bestemd, gezien diverse scènes als erg schokkend ervaren kunnen worden. Toch zit je met dit soort scènes de hele tijd op het puntje van je stoel, waardoor het voor horrorfans een parel is om naar te kijken. De zenuwslopende scènes worden vaak ook wel veroorzaakt door de karakters zelf. Toegegeven, soms komen ze een beetje cliché over.
Op de momenten wanneer je denkt dat er niks gebeurt, staat het ijzingwekkende hoofd van één van de monsters weer op het grote doek. Doordat je vaak niet weet wat er nog te wachten staat in de film, kan het soms erg zenuwslopend worden, vooral doordat de monsters zo enorm eng zijn. Tevens zijn alle filmshots enorm mooi gefilmd, waar alle hoeken van de film gebruikt worden en het voor een nieuw, spannend gevoel zorgt.
Toch mocht de backstory iets langer, gezien we nu wel het begin van de invasie hebben meegemaakt, maar nog steeds niet goed weten waar de langpotige monsters vandaan komen en wat ze eigenlijk hier willen. Het smaakt dan ook steeds naar meer.

Het verhaal van Emmett

Wat ook goed is aan dit tweede deel is het nieuwe personage Emmett. A Quiet Place 1 draaide om de familie Abbott, waar het nieuwe karakter Emmett geen enkele rol in speelde. In het tweede deel wordt hij geïntroduceerd met gelijk een enorme rol, wat aardig veel ruimte in beslag neemt ten opzichte van de originele karakters. Alhoewel Emmett veel ruimte in beslag neemt in deze film, is het een enorme goede toevoeging in A Quiet Place 2.
Zo verdween oorspronkelijk Lee, de vaderfiguur. Emmett neemt deze plaats al snel in en probeert er alles aan te doen om de familie in veiligheid te houden. Het is een waanzinnig goed geschreven karakter, met een ietwat aparte achtergrond waar je meteen meer van wilt weten. Naast hem zijn de andere karakters uiteraard ook fenomenaal geschreven en gespeeld.

Evenaart A Quiet Place 2 het eerste deel?

Al met al is A Quiet Place 2 een zenuwslopende, ijzingwekkende horrorfilm die vol zit met lugubere scenes. De toevoeging van Emmett is geweldig voor het tweede deel, waar de originele karakters er ook weer voor zorgen voor een heerlijke horrorfilm.
Wel had de backstory die aan het begin zat ietsje langer mogen zijn. Toch zorgt A Quiet Place 2 opnieuw voor een angstaanjagend avontuur, dat net zo zenuwslopend en angstaanjagend is als het eerste deel. Een kijktip dus voor in het donker.