Wolfenstein The New Order Preview

Preview
dinsdag, 28 mei 2013 om 16:00
xgn google image
Als je een willekeurige gamer boven de dertig vraagt welke shooter het meest iconisch is in zijn of haar ogen, dan wordt er veelal 'Wolfenstein' geschreeuwd. Hoe baanbrekend was het in de jaren '90 om je met een procentuele levensbalk door talloze gangen te begeven, talloze Nazi's bruut afknallend? En een rendez-vous met Adolf Hitler in robotpak op het eind diende ook nog eens als spreekwoordelijke kers op de taart. Wolfenstein: The New Order dient min of meer als direct vervolg op het aloude origineel. Dat belooft wat!
In de zestig minuten durende demo die wij in Londen in handen kregen, zien we de bekende Nazi jager B.J. Blazkowicz weer terug in volle glorie, klaar om flink kont te schoppen. Alleen niet in pixelvorm, uiteraard. Nee, de blonde alphaman heeft een flinke visuele upgrade gekregen die helemaal past anno 2013. Zijn wilde haren heeft Blazkowicz echter nog lang niet verloren. The New Order zal best eens zijn meest duistere en bizarre hoofdstuk kunnen worden tot nu toe.
Nazi's met superwapens
Wolfenstein: The New Order vertelt een 'what-if' verhaal, waarin de Duitsers in de jaren '60 aan de macht zijn gekomen door het verzamelen van technische superwapens. En robots, die de zombies uit het vorige deel vervangen. Een angstaanjagend scenario, want het zet je wel aan het denken. Wat als Hitler inderdaad een wereldheerser zou zijn geworden door het vinden dit soort technologie?
Nieuwe psychotische vrouwelijke nemesis?
Ons speelsessie van The New Order begon in een snelrijdende trein, waarin Blazkowicz undercover een dienblad met koffie moest vervoeren naar de andere kant van de trein. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want deze trein zat vol met Nazigespuis. Al na twintig seconden werd hij halt toegeroepen door een vrouwelijke generaal genaamd Frau Engel, die zin had om een sadistisch spel met hem te spelen. Wat een heerlijk ironische naam. Door te kiezen tussen verschillende foto's die zij aan hem liet zien, kon zij erachter komen of hij van het Arische ras afkomstig was en een trouwe Duitse volgeling. Gruwelijke en zeer tenenkrommende momenten volgden daarop. De toon was gezet voor een verdraaid grauw avontuur. Die Duitsers zijn ook maar zelden de good guys, hé?
Blazkowicz zal het in dit hoofdstuk van zijn leven niet makkelijk krijgen. Ook al weet hij zich maar ternauwernood uit de klauwen zijn mogelijke nieuwe nemesis te bevrijden, moet hij zich al kort na het schenken van de koffie voorbereiden op een infiltratie in de London Nautica in Engeland, waar de Duitsers onderzoeken doen naar ruimtereizen, futuristische superwapens en grote mechs die hun vijanden in bosjes kunnen neermaaien. Reden te meer om die technologie uit hun kwaadaardige handen te grijpen.
Rauw knalwerk…
Een warm onthaal zul je bij de ingang niet krijgen, want een bloeddorstige robothond wacht je op en achtervolgt je net zo lang totdat je deze hebt bedolven onder een grote puinhoop. Het is de eerste introductie met een scripted moment, iets wat we nog vaker hebben teruggezien in de demo. Niet dat dat erg hoeft te zijn, want sommige momenten worden veel epischer als je geforceerd moet toekijken hoe een moment zich ontrafelt.
Mocht je hier een zure nasmaak in de mond van krijgen, dan wordt die meteen weggepoetst wanneer je wordt belaagd door een gigantische robot die uit het puin herrijst. Wat opvalt is dat Wolfenstein: The New Order je niet aanmoedigt om de Rambo uit te hangen. Nee, al na een seconde merk je dat jouw levenspunten drastisch zijn gedaald. Dekking zoeken achter alles wat je kunt vinden is dan ook een pré als je niet wilt eindigen op de slagerstafel van Josef Mengele. Figuurlijk dan, want hij komt er volgens ons niet in voor. Dan zouden we hier te maken krijgen met een ware horrorgame.
…Maar tegelijkertijd op tijd tactisch dekking zoeken
Het is verdomd verfrissend dat dit één van de eerste Wolfenstein games is waar je eens tactisch moet omgaan met jouw omgeving. Maak je echter geen zorgen dat je alleen maar aan het schuilen bent. Talloze plekken bieden namelijk soelaas aan ammunitie, body armor en health kits. Ook kun je gedode vijanden hun ammunitie en levenspunten afhandig maken, om zo zelf weer sterker te worden. Dit maakt dat Wolfenstein: The New Order zowel tactiek vergt als je aanmoedigt lekker hersenloos erop los te gaan knallen.
Leuk detail is trouwens dat je kunt leunen vanuit dekking, wat erop neerkomt dat je minder snel beschoten zult worden door de toch wel erg agressieve vijanden die je tegenkomt. Erg agressief zelfs. Nu staan de Duitse soldaten uit de Tweede Wereldoorlog niet bepaald bekend om hun pacifistische houding, maar je hoeft maar vanuit welke locatie dan ook een schot te lossen en je krijgt de halve Wehrmacht op je dak. Ze weten precies waar je zit en doen er alles aan om jou te kunnen omsingelen. Lang achter hetzelfde dekkingspunt blijven zitten leidt daarom ook al snel tot een morsdode Blazkowicz.
Lekker over de top
Het over de top sfeertje wordt nog eens extra gekenmerkt door het feit dat Blazkowicz twee grote wapens tegelijkertijd kan vasthouden en ook nog eens bij vele momenten in de game zijn one-liners klaar heeft liggen. In het ruimte-onderzoekscentrum komt hij bijvoorbeeld een schilderij tegen van Duitsers die op de Maan zijn geweest. "So, the Nazi's have discovered the Moon. Fuck you, Moon!" Keihard en stiekem ook geniaal. Meer van dit soort heerlijk subtiele quotes kun je vaker verwachten in Wolfenstein: The New Order. Het is goed om te zien dat er nog games zijn die zichzelf helemaal niet meer serieus durven te nemen.
Aangenaam lang verhaal
Wolfenstein: The New Order zal volgens ontwikkelaar MachineGames gemiddeld tussen de twaalf en zestien uur duren om te doorlopen. Een flinke en aangenaam lange spellengte voor een shooter, tegenwoordig. Het is ook een lengte die het gemis van enige vorm van multiplayer moet zien te compenseren. De nieuwe Wolfenstein legt de focus dit keer dus extra sterk op het brengen van een meeslepend verhaal.
Er zullen soms meerdere routes zijn die je kunt volgen om bij een doel te komen, hebben wij vernomen in het interview. Het ruimtestation onthulde echter een zeer lineair pad, met hier en daar eens een kleine zijroute voor een verzamelitem of extra ammunitie. Het zal ons benieuwen als de game straks uitkomt.
Puzzelen
Tussen het vechten door moet Blazkowicz zich soms ook bezig houden met het oplossen van een puzzel. Het kapot knallen van de kabels die een lift ondersteunen, waarna de anti-held zelf de lucht in wordt gelanceerd en flink beschoten wordt door vijandig gespuis, is slechts een voorbeeld van wat je kunt verwachten in Wolfenstein: The New Order. Je dacht toch zeker niet dat je in deze game dozen op de juiste platformen moet neerduwen om daarna een reliek uit de klauwen van een stenen poema moet pakken? Nee, de blonde spierbonk lost zijn puzzels op in stijl.
Geen lelijke game
Grafisch gezien ziet Wolfenstein: The New Order er verrassend goed uit, terwijl de stijl tegelijkertijd ook uitnodigend genoeg is om over de top te zijn. Precies goed voor Blazkowicz. Aan de andere kant begon de London Nautica al snel te vervelen omdat sommige kamers erg op elkaar lijken. Niet dat dat erg is, maar als omgevingen hun variatie al snel kwijtraken, dan bestaat de kans dat de speler zijn interesse ook al snel kan kwijtraken. Nieuwsgierigheid naar de levels in de rest van de game is dan ook erg aanwezig.
Simpel, old school, heerlijk bruut
Eigenlijk hebben we niet zo heel twijfels liggen over Wolfenstein: The New Order. De game speelt erg lekker weg en gaat gepaard met een aangename dosis lachwerk. Of Blazkowicz' nieuwe avontuur vol gaat zitten met de nodige vernieuwingen is alleen nog maar de vraag, want die schitterden tijdens onze speelsessie door afwezigheid. Alleen door het feit dat de game wordt ontwikkeld door de voormalige oprichters van Starbreeze Studio's, die ook verantwoordelijk zijn voor de geweldige Chronicles of Riddick en The Darkness games, dan zou je eigenlijk geen enkele reden mogen hebben om ongerust te worden. Wolfenstein: The New Order zou best eens kunnen worden wat Duke Nukem Forever had moeten zijn: een brute, maar vooral solide old school shooter.

Populair Nieuws

Laatste Reacties