Void Bastards Preview - In de ruimte hoort niemand je denken

Preview
zaterdag, 11 mei 2019 om 13:00
xgn google image
Void Bastards is het nieuwe geesteskindje van Jonathan Chey, medeoprichter van Irrational Games, en zijn studio Blue Manchu. De ontwikkelaar noemt de game een unieke first-person shooter die meer van je vraagt dan alleen schietwerk. In onze Void Bastards preview kan je lezen wat dit precies betekent.
De artistieke stijl is het eerste wat in het oog springt als je van een afstand naar Void Bastards kijkt. De game heeft een stijl die sterk doet denken aan XIII. Ben Lee, een van de ontwikkelaars bij Blue Manchu, vertelt ons dat dit niet altijd zo was. "De game begon met een grafische stijl die realistisch was, maar we merkte dat dit onze visie voor Void Bastards in de weg zat."
Die visie waar Lee over spreekt, heeft te maken met het gedachtegoed om de gameplay voorop te stellen en het verhaal een ondergeschikt element te maken. Dit betekent niet dat er in Void Bastards geen verhaal zit, maar het is niet waar de game om draait. De Australische studio kwam erachter dat dit alleen werkt in de huidige stripboekstijl.
Void Bastards plaatje 3

Clichés vermijden

Het first-person shooter genre is in de loop der jaren al lang en breed uitgemeten. Hierbij zijn clichés de normaalste zaak van de wereld. Blue Manchu wil met Void Bastards laten zien dat het anders kan. Na onze speelsessie met de game op het ID@Xbox evenement kunnen we concluderen dat het team in die opzet meer dan geslaagd is.
In Void Bastards is het de bedoeling om een ruimteschip vol gevangen uit de Sargasso Nebula te loodsen. Hierbij neem je de rol van een willekeurig gegenereerd personage aan. Ieder van hen heeft zijn of haar eigen voors en tegens. Zo speelden we bijvoorbeeld als een gevangene die veel sigaretten rookt en om de zoveel tijd moet hoesten. Hierdoor konden vijanden ons al eerder horen aankomen.
Void Bastards plaatje 2

De keuze is reuze

Voordat je überhaupt aan schieten toekomt, zijn er eerst een hele hoop zaken waar je rekening mee moet houden. Het staat je namelijk helemaal vrij om te kiezen waar het schip naartoe gaat. Op een map, die nog het beste te vergelijken is met die van Star Fox, mag je zelf bepalen waar je heengaat. Ga je een schip bestormen of kies je voor een veiligere route? De keuze is aan jou.
Als je kiest om een schip aan te vallen, krijg je van te voren te zien wat je kan verwachten. Zo zie je welke en hoeveel vijanden je kan verwachten. Daarnaast verschijnen ook andere factoren zoals beschikbare loot, zuurstofniveau en gevaarlijke elementen zoals rook op je scherm. Denk je dat je het niet aankan? Dan stap je simpelweg over op een andere route. Deze constante afweging is een van de speerpunten in Void Bastards.
Void Bastards plaatje 1

Zelfdenkende rugzak

Als je na veel wikken en wegen een keuze hebt gemaakt, komt het shooter aspect van de game om de hoek kijken. Tijdens onze sessie hadden we de keuze uit verschillende wapens en gadgets en kozen we ervoor om een shotgun, pistool en mijnen mee te nemen. Hier werd het ook al snel duidelijk dat je niet als een kip zonder kop rond moet gaan rennen. Kogels zijn bijvoorbeeld een kostbaar goed en ook je zuurstofniveau loopt constant leeg.
We waren druk bezig met het onderzoeken van het schip toen we op een gegeven moment werden overmeesterd door verschillende vijanden. Alle voorwerpen die we hadden verzameld, verdwenen in het vacuüm van de ruimte. Als je dood gaat, verlies je niet alles. Je wapens en gadgets blijven namelijk wel gewoon in je bezit.
Dit komt doordat deze voorwerpen in een soort zelfdenkende rugzak zitten. Die keert terug naar het moederschip als je personage sterft. Als het je wel lukt om heelhuids terug te keren, kan je de items gebruiken om nieuw wapentuig en munitie te maken. Daarnaast moet je ook op jacht gaan naar voedsel en brandstof. Dit heb je namelijk nodig om andere punten op de map te bereiken.
Void Bastards plaatje 4

Void Bastards Preview - Strategisch schietgeweld

Void Bastards gaat veel dieper dan wat je van de gemiddelde shooter gewend bent. Over elke beslissing die je maakt, moet je eerst twee keer nadenken. Een verkeerde keuze leidt namelijk al snel tot de dood. Ga je toch voor dat extra beetje loot of kies je het hazenpad en zoek je de veiligheid van je schip op?
Deze constante stroom aan overwegingen is een uniek aspect in een first-person shooter. We vragen ons wel af of je na een tijd niet helemaal klaar bent met het tot in de puntjes managen van je keuzes. Soms wil je ook gewoon gaan met die banaan. Void Bastards is door zijn strategisch aspect in ieder geval een game om in de gaten te houden.
Void Bastards komt in de zomer van 2019 naar de PC en Xbox One. Op de console van Microsoft komt de game ook naar Xbox Game Pass.

Populair Nieuws

Laatste Reacties