Starhawk Preview

Preview
door Wouter
dinsdag, 03 januari 2012 om 11:00
xgn google image
Warhawk verscheen alweer vier jaar geleden voor de PlayStation 3 en wist toen menig gamerhartje te stelen. Het spel bracht een explosieve combinatie tussen het slagveld op de begane grond en in de lucht. Alle ogen zijn dan ook gericht op Starhawk, het spirituele vervolg. Vier jaar is een lange tijd waarin je als ontwikkelaar veel kan klaarspelen. Maar zal het Lightbox Interactive lukken om de goede naam van Warhawk in ere te houden?
Wij trokken een pilotenhelm over ons hoofd, namen plaats in verschillende soorten machinerie en vertrokken naar het slagveld. De gesloten bèta van Starhawk ging een paar weken geleden van start en wij van XGN zaten er natuurlijk met onze vliegtuigneuzen bovenop. Hoe onze ervaring met de gevechten op verre planeten verliep lees je in deze impressie.
Naar de sterren en daar voorbij!
Met Starhawk verruilen we het luchtruim op aarde voor de donkere leegte van het heelal. Planeten zijn er in alle soorten en maten, dus je kunt veel afwisseling in de speelvelden verwachten. De ene keer bevind je je op een kleurrijke planeet en de andere keer op een vliegend ruimtestation. De omgevingen zijn daarom allesbehalve eentonig. Buiten de gevarieerde omgevingen is er ook veel aandacht besteed aan de graphics. Deze zijn er sinds Warhawk enorm op vooruit gegaan. Aan de personages is net als aan de verschillende voertuigen en gebouwen veel werk verricht. Het draait natuurlijk om de gameplay maar het oog mag ook zeker niet vergeten worden. Al met al heeft ontwikkelaar Lightbox Interactive een goed galactisch sfeertje neer weten te zetten met Starhawk.
Wanneer genres botsen
De graphics zijn leuk en aardig maar die zullen er bij de meeste gamers het ene oog ingaan en het andere weer uit. De gameplay daarentegen is erg memorabel. Deze is namelijk heel uniek en eigenlijk een mix tussen verschillende genres. Je speelt natuurlijk net als in Warhawk in third-person perspectief en je hebt wederom beschikking over verscheidene voertuigen. Alleen die vind je deze keer niet op elke straathoek. Wil je namelijk een vliegtuig of een gigantische kontschoppende robot dan zul je ervoor moeten werken. Werken ja, of beter gezegd bouwen. Ieder team begint namelijk tegenover elkaar op de uiterste puntjes van de kaart. Daar krijgt iedere speler een paar bouwpuntjes, zo noemen we ze maar even, en kan deze gebruiken om te bouwen. Wanneer het potje begint gaat iedereen natuurlijk als een gek die punten verbrassen. De één houdt zich bezig met de verdediging en begint muren en poorten rondom het kamp te bouwen. De ander bouwt weer een garage of een jet pack dispenser. Al met al heb je dus een goed team nodig waarin iedereen samenwerkt. Wanneer een deel direct op de aanval ingaat zonder eerst de basis goed op te bouwen, heeft je team al praktisch verloren. Het doet ons dan ook pijn om te zien dat er zoveel gamers deelnemen aan de bèta met de Call of Duty-mentaliteit. Zo veel mogelijk kills maken ten koste van de teamgenoten.
De mentaliteit van de spelers even terzijde en laten we ervan uitgaan dat je in een team zit waar iedereen zijn bouwsteentje bijdraagt. Het potje is dus net van start gegaan en het kamp begint er al aardig uit te zien. Overal muren met daarop auto-turrets geplaatst, een paar snipertorens waarop spelers de horizon in de gaten houden en binnen de muren een groot aantal garages en platformen waar dodelijk uitziende voertuigen staan te wachten met draaiende motoren. Laat het gevecht beginnen! Vanaf dat moment begint er een kat-en-muisspel dat verrassend goed uitpakt. De jeeps met machinegeweren verlaten het kamp en de vliegtuigen betreden het vliegruim. Door de immense omgevingen lijkt het net of je een pion bent in een real time strategy game. Twee kampen die tegen elkaar strijden tot de dood.
Te land, ter zee en in de lucht
Wat betreft speltypes kun je de standaard dingen verwachten, zoals capture the flag en team deathmatch. Starhawk maakt deze echter niet zo standaard. Door alle bouwwerken sta je als speler aardig sterk in je schoenen. Het doden van tegenstanders gebeurt dus niet zo snel als je gewend bent van andere spellen. Dat het aantal kills in een traag tempo stijgt hoeft geen slecht nieuws te zijn. De potjes duren zo gemiddeld langer dan die in een alledaagse online shooter, waardoor je veel meer lol beleeft met het bouwen van dingen. Het spel vereist daardoor een totaal andere mentaliteit. Ook al zie je gasten als een kip zonder kop het vijandelijke kamp binnenrennen, het zal niet lang duren voor deze hun oude Call of Duty-gewoontes hebben afgeleerd. Zonder strategie en goed functionerend team red je het niet. Je loopt namelijk niet zo maar het vijandelijke kamp binnen net zoals je niet zomaar Mordor binnenloopt. Je moet je er samen met je team systematisch inwerken. Spelers die het luchtruim voor zich nemen, spelers die zich ontfermen over de verdediging en spelers die in de aanval gaan. Ontbreekt er één van die punten dan kun je het als team wel schudden.
Het lijkt er dus op dat het spel een grote verandering is ondergaan sinds Warhawk, dit gaat alleen niet zonder slag of stoot. De verschillende voertuigen voelen namelijk net als de wapens nog een beetje ongebalanceerd. Bepaalde voertuigen die te snel of juist te traag kapot gaan en bepaalde wapens die overal effect op hebben behalve op de doelen waar het voor is bedoeld. Dit is gelukkig nog maar een bèta en ontwikkelaar Lightbox Interactive heeft al aangegeven veel te doen met de feedback. In het daadwerkelijke spel zal hier dus naar alle waarschijnlijkheid meer aan gedaan zijn.
Uniek in zijn soort
Starhawk is heel uniek te noemen en weet een geheel nieuw genre te creëren. Het mag dan wel een mix zijn tussen verschillende typen games, maar het weet deze heel goed te combineren. Het spel is letterlijk van alle markten thuis en brengt voor iedere gamer wat wils. Of je nu iemand bent die liever stilletjes op de achtergrond met een sniper te werk gaat of juist met grote snelheden door de lucht wil razen. Starhawk heeft het allemaal. Voor diegenen die shooters als Call of Duty een beetje zat zijn en net als vroeger weer met een team willen werken is Starhawk perfect. Het vergt een totaal nieuwe vorm van samenwerking die hopelijk bij heel wat mensen de ogen opent.