Oogappels 2012: I Am Alive

Article
maandag, 02 januari 2012 om 19:00
xgn google image
Na de aftrap van de Oogappels rubriek enkele dagen geleden komt vandaag de eerste downloadbare game aan bod. Een game die al jaren op de releasekalender staat en waarvan nog steeds geen exacte datum is. Juist, I Am Alive van Ubisoft.
I Am Alive is in leven. Meer dan ooit misschien wel. Al in de zomer van 2008 kwam de aankondiging voor I Am Alive. De aankondiging werd gedaan door Jade Raymond van Ubisoft. Raymond is de grote bedenkster van de Assassin’s Creed serie. Dat beloofde dus erg veel. Maar daarna hoorden we bar weinig meer van I Am Alive. Iedereen ging ervan uit dat de game al lang dood was. Totdat we enkele maanden terug weer werden voorzien van nieuws over het spel.
En toen ging het snel. De laatste tijd hebben jullie op XGN veel nieuwe screenshots, video's, artikelen en nieuws kunnen vinden over I Am Alive. Wat bleek nu, de ontwikkeling was overgedragen naar een andere studio, Ubisoft Shanghai. Deze studio is toen helemaal opnieuw begonnen met de ontwikkeling. De overdracht brengt nog een andere belangrijke verandering met zich mee. I Am Alive zal namelijk uitgebracht worden op het PlayStation Network en Xbox Live Arcade. Niet als retailgame dus, zoals oorspronkelijk wel de bedoeling was. Geen PC? Nee, helaas PC-gamers. Geen I Am Alive voor jullie. En wel om die reden dat Ubisoft de piraterij van het wereldwijde web vreest. Wanneer Ubisoft de game naar de PC moet porten, kost dat natuurlijk behoorlijk wat geld. Als iedereen dan vervolgens het spel illegaal downloadt, maakt Ubisoft er alleen maar verlies op. Geen PC dus, hoe spijtig ook.
Wat weten we al van de game zelf? Vrij veel. Je kruipt in I Am Alive in de huid van een doodgewone man. Deze heeft een wereldwijde catastrofe, ook wel een apocalyps, overleefd en hoopt dat datzelfde geldt voor zijn vrouw en dochter. Hij gaat dus op zoek naar hen. Maar er zijn meer overlevenden en aangezien voedsel en andere levensvoorzieningen erg schaars zijn na de grote ramp, zijn de meeste mensen die je tegenkomt je slechtgezind. Een relletje kun je dan op verschillende manieren aanpakken. Iemand intimideren met een leeg wapen bijvoorbeeld. Maar er zullen ook doorgewinterde strijders op je pad komen die niet in die truc trappen. Je zult ze dan alsnog van kant moeten maken. Hoe? Dat is aan jou!
Net als in een andere serie van Ubisoft, Assassin’s Creed, komt er veel klim-, spring- en renwerk aan te pas in I Am Alive. Verwoeste gebouwen beklimmen, over gaten in kapotte wegen springen of op de vlucht gaan voor een bende die jou van kant wil maken. Het is er allemaal bij. Je personage is duidelijk geen superheld zoals dat in de Assassin's Creed serie eigenlijk wel het geval is, dus je zult ook rekening moeten houden met zijn conditie. Oneindig klimmen en sprinten gaat dus absoluut niet in de game.
Een exacte releasedatum is nog altijd niet bekend, maar al een tijdje belooft Ubisoft dat I Am Alive deze winter in de digitale schappen zal liggen. Dat had dus vorige week kunnen zijn, dat is niet gebeurd. Het zou ook zomaar kunnen dat de game volgende week uitkomt, of misschien pas ergens in maart. Dit laatste lijkt waarschijnlijker. We zullen het zien en houden jullie tussentijds natuurlijk op de hoogte van alle ontwikkelingen!
Voor een uitgebreide impressie van I Am Alive verwijzen we je graag door naar het artikel van Eke waarin hij over zijn ervaringen met het spel praat. Eke ging eind 2011 in Londen namelijk al uitvoerig met het spel aan de slag.

Populair Nieuws