Star Wars: The Old Republic - The Empire Preview

Preview
dinsdag, 06 december 2011 om 21:30
xgn google image
In onze vorige impressie bekeken we de klassen van de Republic. Vandaag spreken we tot de aanhangers van de duistere zijde. Is er een mooie balans tussen beide kanten van de Force?
Het universum van Star Wars kent vele figuren en verhalen. Een ideale setting dus om een role-playing game in neer te zetten. Dat moet ontwikkelaar BioWare gedacht hebben toen het aan de slag ging met Star Wars: Knights of the Old Republic. Een goede keuze zo blijkt, want het spel is tot op heden nog steeds een van de meest memorabele Star Wars games. Nu gaat BioWare een stapje verder met Star Wars: The Old Republic, dat eenzelfde soort gameplay in een grote online wereld plaatst. Maar goed, de gameplay hadden we al beschreven in de vorige impressie. Ditmaal nemen we onder de Empire en de mogelijkheden van je schip onder de loep.
Welkom bij de duistere zijde
In het begin moet je kiezen aan welke zijde van de Force je staat. Je kunt kiezen voor de goede zijde van de Republic of voor de duistere zijde van de Empire. Als je gaat voor de Empire, dan kun je kiezen uit vier verschillende klassen: Bounty Hunter, Sith Warrior, Imperial Agent of Sith Inquisitor. Elke klasse heeft een eigen achtergrondverhaal en eigen krachten.
Een Bounty Hunter is voorzien van een sterke bepantsering en specialiseert zich in verdedigingstactieken. Zijn speciale aanvallen bestaan voornamelijk uit het gebruik van zijn vlammenwerper. De Sith Warriors zijn erg kundig met een lightsaber en kunnen er de sterkste aanvallen mee uitvoeren. Het is hun taak om zich steeds midden in het gevecht te gooien. Dan zijn er nog Imperial Agents, die gewapend met een hoop gadgets en geweren, van op een afstand het slagveld bekijken. Ze zijn snel en hebben altijd wel trucjes achter de hand. Ten slotte zijn er nog de Sith Inquisitors, die de Force bestuderen en deze met al hun macht tegen je gebruiken. Ze kunnen erg veel schade aanrichten maar hebben een zwakkere verdediging.
Samen sta je sterk
Al deze klassen zullen regelmatig moeten samenwerken om missies tot een goed einde te brengen. Het is pas door alle krachten te combineren dat je, zowel tegen de AI als tegen spelers van de andere zijde, je doelen zult halen. Momenteel spelen veel mensen echt zoals hun zijde dat beaamt. Leden van de Republic zullen elkaar steeds genezen terwijl leden van de Empire meer de focus leggen op het aanbrengen van schade. Het hoeft niet zo te zijn, maar het is een optie en de meeste mensen proberen voorlopig trouw te blijven aan hun zijde van de Force.
Voorlopig, want het kan nog altijd veranderen na de release. In de drukke gebieden is namelijk een tekort aan tegenstanders. In deze gebieden zijn alle computergestuurde vijanden vaak al dood en is het wachten tot ze weer verschijnen. Als er dan eentje verschijnt, spurt iedereen naar de tegenstander om deze als eerste te verslaan en met de buit te gaan lopen. Sinds de bèta is geopend voor een groter publiek, kan dit wel eens voor problemen en frustratie zorgen. Het is nog maar de vraag of dit na release ook zo zal zijn.
Goed of slecht?
Dat het helemaal niet zo hoeft te zijn, zul je vooral merken tijdens de missies. Net zoals in de meeste BioWare games, zul je hier beslissingen kunnen nemen die erg hulpvaardig of erg harteloos zijn. Bijvoorbeeld, een familie vraagt je om hulp: Een bende eist van hun elke maand zoveel geld maar ze kunnen het niet betalen. Dan kun je ervoor kiezen om de familie te helpen of om ze nog verder onder druk te zetten. Zo krijg je een mix van verschillende mensen in The Old Republic. Sommigen zijn door en door slecht, terwijl anderen weer dichter bij de goede zijde van de Force zitten. Het zorgt voor heel wat variëteit en dat is altijd goed.
Je eigen ruimteschip
Het universum van Star Wars is groot. Het maakt niet uit welke zijde je kiest, niemand kan van de ene planeet naar de andere wandelen. Precies daarom krijg je een ruimteschip wanneer je een bepaalde missie activeert. Dit zal in de meeste gevallen gebeuren voordat je level twintig bereikt. Eenmaal aan boord van je eigen schip, kun je tussen planeten reizen. Het is dan ook hier dat je voor het eerst echt beseft hoe groot Star Wars: The Old Republic wel niet is. Reizen gebeurd uiteraard met heel wat coole effecten. Tijdens het reizen zit je wel vast op het schip, maar dit is gelukkig slechts voor korte duur. Tijdens de korte wachttijd kun je met je teamgenoten praten of het schip verkennen. Bovendien is er ook nog de mogelijkheid om je schip te verbeteren.
Naast reizen, kun je ook vechten met je ruimteschip. Er zijn namelijk speciale missies die enkel met een schip gespeeld kunnen worden. De gameplay van deze missies doet sterk denken aan het klassieke Star Fox. Wat je missie ook mag zijn, je schip legt steeds een vastgestelde route af. Jij kunt dan zelf nog kiezen of je wat meer naar rechts, links, boven of onder wilt vliegen. Terwijl je op deze manier kometen ontwijkt, zullen vijandige schepen in beeld vliegen die je zo snel mogelijk moet neerknallen. Het geheel is niet echt origineel en zal je geen uren kunnen boeien, maar het is een verdomd leuke afwisseling met het vechten op de grond.
Beter dan World of Warcraft?
Nadat we eerder al de Republic bekeken, lijkt nu ook de Empire een erg gebalanceerd en gevarieerd aanbod aan missies en klassen te bieden. Teamwork lijkt eveneens erg belangrijk te worden en het is nog maar de vraag of dit na release even goed zal verlopen als in de bèta. Bovendien is het ook frustrerend wanneer andere mensen vijanden voor je neus verslaan in de drukkere gebieden. Op deze kleine punten na, lijkt Star Wars: The Old Republic een verdomd goede game te worden die, met mooie gameplay en heel wat variatie, World of Warcraft wel eens van de felbegeerde MMO-troon zou kunnen stoten.