F1 2011 Review

Review
woensdag, 07 december 2011 om 13:30
xgn google image
Shift 2: Unleashed, DiRT 3, Forza Motorsport 4, Mario Kart 7, F1 2011. De race-liefhebber kan op een voor hem grandioos jaar terugkijken. Zelfs de Nintendo 3DS is in zijn eerste jaar niet arm aan racegames, zij het dat slechts één game de kroon mag spannen en dat is Mario Kart 7 ten volle. Electronic Arts deed met Need for Speed: The Run nog een poging, maar Rox strafte die genadeloos af. Ook Codemasters probeert het en welteverstaan met één van de beste racegames van het jaar: F1 2011.
Je leest het goed. Eén van de betere racers van 2011. Dat kan dus haast niet misgaan. Zeker met het oog op het 3D-effect, dat dit jaar met games als Super Mario 3D Land en Star Fox 64 3D toch boven de verwachting presteert. En hallo, het blijft ten slotte Codemasters. Dé studio bij uitstek als het gaat om ongecompliceerd scheuren in een computerspelletje. Of het nu simulatie, arcade of off-road betreft: zij zijn van alle markten thuis. Na de aankondiging van F1 2011 op de 3DS hing er dan ook een zielsgelukkige sfeer op de redactie. Totdat een slimmerik verkondigde dat Sumo Digital aan het roer van de ontwikkeling stond.
Sumo Digital. Is dat niet die Britse studio die twee jaar geleden met een matige F1-game op de proppen kwam? Correct, lezer. Dat zijn zij inderdaad. En ondanks het feit dat ze nu twee jaar ervaring rijker zijn, drong een gevoel van scepsis onze lichamen binnen. “Werk F1 2011 niet naar de verdoemenis. Werk F1 2011 niet naar de verdoemenis.” Het verlossende antwoord luidt dat dat gelukkig niet gebeurt is, maar alsnog heeft Sumo Digital wederom een erg matige handheld-versie van een F1-game vrijgegeven. Want matig, dat is F1 2011 in een notendop.
Iets met veel bomen
Het begint al met een enorme hoeveelheid aan modi en menu’s die F1 2011 met zich meebrengt. Nu is dat natuurlijk een mooie voorbode op wat nog komen gaat, maar hier blijkt juist dat vrijwel alle modi een regelrechte kopie van elkaar zijn. Zo is de Championship een onvervalste kloon van Grand Prix en is het alom bekende Time Trial compleet overbodig door de toevoeging van de Challenges. Deze kleine opdrachten zijn exclusief voor de 3DS en stellen over het algemeen niet teleur. Ze variëren van het inhalen van zoveel mogelijk tegenstanders tot het door zoveel mogelijk checkpoints rijden voor de tijd op raakt.
Terug naar het aantal modi. Zoals gezegd zien wij door de bomen het bos niet meer: zó ongestructueerd heeft Sumo Digital het menu ontworpen. Je bent haast door de ontelbare menu’s en submenu’s meer tijd kwijt met het navigeren dan met het racen zelf. De carrière modus is hier deels schuldig aan. Want hoewel het in verhouding met de console-versies een ingedunde versie betreft, bevat het desondanks meer tekstbalkjes en betekenisloze statistiekjes. Dit maakt de carrière modus, toch wel de hoofdattractie van F1 2011, een erg saaie bedoening.
Eindeloze opties. Eindeloze teksten
Aan de andere kant is het bewonderenswaardig dat F1 2011 op simulatorgebied niet onderdoet voor zijn console-broertjes. Ook op de 3DS krijg je namelijk de controle over zaken als de geometrie van de banden, aerodynamica en zelfs het weer en het schademodel. Genoeg voer waarmee de hardcore-liefhebbers hun ei in kwijt kunnen. Groot nadeel hieraan is dat deze enorme hoeveelheid aan opties weer het ongestructueerde zooitje versterken. Draagbare spelcomputers zijn daarbij weinig geschikt voor wat Sumo Digital de gamer voorschotelt. Eindeloze opties, dat willen ze niet. Kort en snel vermaak, dáárvoor schaft het leeuwendeel een 3DS aan.
Vaak rees de vraag naar boven waarom we de eindeloze tekstbalken niet oversloegen en gewoon lekker gingen racen. Dat is mogelijk in F1 2011, maar een beetje gamer krijgt dan al gauw wroeging in de angst dat het iets belangrijks mist. Wanneer het daadwerkelijke racen dan eindelijk begint, neemt die wroeging plaats voor hoongelach. Waar waren al die opties in godsnaam voor nodig? Waar is het realistische rijgedrag van de console-versies gebleven? Aanpassingen zijn nodig voor een port, maar om nou een heel genre overboord te gooien is een tweede. F1 2011 is op de 3DS meer een hersenloze arcade-racer dan een spannende simulator waar je secuur en nauwkeurig de bochten neemt en je de hete adem in je nek voelt van een concurrent.
Nog net geen technisch drama
Technisch heeft de game eveneens in moeten boeten. Zodra er meer dan vijf wagens op beeld komen, vertraagt de racer flink en loopt het uit tot een belachelijk framerate-festijn. Wacht even, een spel met haperende beelden en hoge snelheden? Dat gaat en hóórt niet samen te gaan. Het 3D-effect is hier medeschuldig aan en ons advies is dan ook om dit gedurende het spel uit te schakelen. Niet alleen loopt F1 2011 dan een stuk soepeler, ook neemt het die enorme hoofdpijn weg. Want om maar meteen met de deur in huis te vallen: F1 2011 heeft het slechtste 3D-effect tot nu toe in een 3DS-game. Reden hiervoor is dat de camera laag achter de auto hangt en deze evident uit het scherm springt. Het circuit valt hierdoor meer in de diepte en dat vergt veel concentratie dat uiteindelijk tot hoofdpijn kan leiden.
Sumo Digital doet en wil té veel en executeert daarmee onbewust zijn eigen product. Een ontwikkelaar met ambitieuze plannen en creatieve ideeën wensen wij veel goeds toe. Zo zijn wij hartstikke blij dat ook deze versie van F1 2011 alle gelicenseerde auto’s, bestuurders, gedetailleerde auto tuning én ook nog eens een voltallige multiplayermodus bevat. Met die eer kunnen nog weinig 3DS-titels strijken. Maar je kunt ook doorslaan in je enthousiasme en dat heeft de 3DS-versie van F1 2011 uiteindelijk de kop gekost
Alweer een niet geslaagde F1-handheld
Zonder meer is dit een heldhaftige en bewonderenswaardige poging van Sumo Digital om met een complete, draagbare F1-simulator te komen. De game is rijk aan talloze licenties, modi en gedetailleerde auto tuning die niet onderdoen voor de console-versies. Het speltechnische aspect, zo’n beetje het belangrijkste aspect in een videogame, sneeuwt hierdoor wel onder en dat is aan alles af te zien. Zo is het racen bloedsaai en is het technisch nog net geen drama. Net niet.
Cijfer: 4.5

Populair Nieuws