Star Wars: The Force Unleashed II Preview

Preview
donderdag, 07 oktober 2010 om 18:00
xgn google image
Over een maandje wordt het weer tijd dat we onze stoffige lightsabers uit de kast halen en eens goed afstoffen. Er komt namelijk een nieuwe Star Wars: The Force Unleashed aan. Wij konden al even met deze game aan de slag en delen onze bevindingen met jullie.
In a galaxy far away...
Star Wars is al sinds 1983 een begrip toen de eerste film A New Hope uitkwam. Inmiddels zijn we bijna dertig jaar verder en nog steeds is LucasArts fanatiek bezig de mediafranchise in leven te houden. Twee jaar geleden nog konden we aan de slag met Darth Vaders leerling, Starkiller, in de game Star Wars: The Force Unleashed. De game werd goed ontvangen, maar was alles behalve foutloos. Toch waren zeven miljoen verkochte exemplaren reden genoeg voor LucasArts om een vervolg te maken en dat brengt ons vandaag bij The Force Unleashed II.
The saga continues
Laten we maar beginnen bij het verhaal. Het verhaal gaat verder waar deel één stopte. Starkiller offerde zichzelf op om de Rebel Alliance te redden en dus lijkt het erop dat dat het laatste was wat we van Darth Vader’s leerling hebben gezien. Niets blijkt minder waar; Starkiller wordt herboren als kloon in The Force Unleashed II, maar op de een of andere manier die we niet gaan verklappen behoudt hij een deel van zijn herinneringen en kiest hij wederom niet voor the Dark Side.
Als je het eerste deel niet hebt gespeeld is het misschien allemaal wat overweldigend en we hebben helaas nog niet gezien hoe LucasArts dat wil voorkomen. Maar na een blik op de rest van de game hebben we het volle vertrouwen in de studio dat ze de overgang tussen de twee games niet zal verwaarlozen.
Star Wars: The Force Unleashed II Screenshot 153413Star Wars: The Force Unleashed II Screenshot 153407Star Wars: The Force Unleashed II Screenshot 153401
Goed geluisterd en veel verbeterd
Het is erg duidelijk dat er bij LucasArts goed geluisterd is naar de klachten van gamers. Veelal werd de gameplay saai en repetitief gevonden, maar ook voelde de game niet compleet en opgepoetst aan. Dat is absoluut niet het geval bij The Force Unleashed II. Tenminste, voor wat wij hebben kunnen zien en spelen.
Neem bijvoorbeeld de gameplay, er is een extra lightsaber aan het arsenaal van Starkiller toegevoegd en dit staat garant voor nog meer actie. Maar om de gameplay echt te vernieuwen moet je met grotere toevoegingen komen. Zo heeft LucasArts ook een puzzelelement toegevoegd. De puzzel die wij hebben gezien kwam neer op simpel gooi- en smijtwerk, maar het is weliswaar een stuk beter dan hersenloos stormtroopers afslachten. En we verwachten nog veel meer puzzels, waar hopelijk ook een paar breinbrekers tussen zitten.
The Force is strong in this one
Wat in The Force Unleashed II echt erg goed tot zijn recht komt, is de titel zelf. Je kunt The Force op veel meer manieren gebruiken dan in het origineel en zo komt de enorme kracht die al in het woord zelf zit een stuk beter tot zijn recht in dit tweede deel. Wat dacht je er bijvoorbeeld van om je vijanden tegen elkaar op te zetten door middel van de Jedi Mind Trick? Of misschien kunnen we ze maar beter laten zweven en vervolgens een stuk verder neergooien, of gewoon in de oneindige diepte laten verdwijnen. Wij hadden de grootste lol met het uitvogelen van allerlei technieken om van stormtroopers af te komen en zijn blij met deze toevoegingen.
Het is ook wel echt nodig om al deze nieuwe technieken te gebruiken, omdat je verschillende vijanden steeds sterker, slimmer en gevarieerder worden. Soms moet je gewoon snel handelen en met je lightsabers je tegenstanders naar de andere wereld helpen, en op andere momenten moet je nadenken over je strategie voordat je je in het gevecht stort en overrompeld wordt.
Star Wars: The Force Unleashed II Screenshot 153411Star Wars: The Force Unleashed II Screenshot 153405Star Wars: The Force Unleashed II Screenshot 153399
Blur is niet altijd mooi
De setting die wij hebben gezien in de demo van The Force Unleashed II was gewoonweg fenomenaal. Het ene moment suis je razendsnel door de lucht terwijl je allerlei brokstukken en ruimtelijk gesteente moet ontwijken, terwijl je het andere moment over allerlei platformen rent en je een weg door een ruimte vol vijanden moet banen.
Naast het feit dat de setting geweldig in elkaar is gestoken ziet de game er redelijk goed uit. We moeten eerlijk toegeven dat de game er grafisch een stuk mooier uit had mogen zien, maar je ziet wel dat er aandacht is besteed aan de visuele details. Om dit even te verduidelijken: Starkiller ziet er prima en realistisch uit op het moment dat hij stil staat en je met de camera om hem heen draait, maar zodra je begint te rennen gaat er een enorme blur over de hoofdpersoon heen. Dit gaat echter een stuk verder dan de normale motion blur die we in veel andere games zien, want Starkiller wordt hier echt heel lelijk door. Er is een kleine kans dat dit in de uiteindelijke game verholpen is, zoals de ontwikkelaar die bij de demo aanwezig was ons vertelde. Hij had het namelijk al van meerdere mensen gehoord. Daarnaast verliep de overgang tussen animaties ook niet helemaal soepel.
Twee keer zo goed als zijn voorganger
Wij hebben Star Wars: The Force Unleashed II mogen spelen en we zijn oprecht onder de indruk van hoeveel die game verbeterd is in vergelijking met het eerste deel. Heel veel fouten en punten van kritiek uit het eerste deel zijn niet meer aanwezig in het vervolg en het verhaal is nog steeds van dezelfde kwaliteit als wat we van LucasArts gewend zijn. Er zijn wat verbeterpuntjes als je kijkt naar het grafische aspect, maar dit was nog niet de versie die ook in de winkels komt te liggen. Wij leggen in ieder geval onze lightsabers alvast op een mooie plek naast de tv zodat we ze 29 oktober snel weten te vinden.