XGN Historie: SEGA Saturn

Article
donderdag, 07 oktober 2010 om 17:00
xgn google image
Deze week hebben we het over de SEGA Saturn, een console waar ongetwijfeld heel wat van onze lezers mee zijn opgegroeid. Het was een krachtige console die het niet zo goed deed op de markt en waarom dat zo is, lees je in deze XGN Historie.
Op halve kracht
In 1992 daalden de verkoopcijfers van de SEGA Mega Drive en dus begon SEGA een nieuwe console te ontwikkelen. Sony maakte aanstalten om een console te maken en dus zette SEGA alles op alles om de krachtigste console aller tijden te maken. Het resultaat was de SEGA Saturn, een console die twee procesoren had. De geschiedenis leert ons dat krachtige console niet altijd goede verkoopcijfers halen en het zag er in het begin ook niet goed uit voor de Saturn. De console was niet zo goed opgesteld waardoor ontwikkelaars problemen hadden tijdens het ontwikkelen van games. Om tijd en geld te besparen kozen de meeste bedrijven ervoor om niet alle procesoren te gebruiken met als resultaat dat slechts weinig games de volledige kracht van de Saturn konden benutten.
SEGA Saturn
Populaire porno
De consoles van SEGA hadden nooit goed verkocht in Japan en dus was deze regio belangrijk voor de Saturn. De console was een succes tijdens de Japanse release in 1994 en verkocht er zelfs beter dan in Europa en Amerika. Op een bepaald moment was de Saturn zelfs gewilder dan de Super Nintendo. SEGA leefde even in het land van melk en honing maar het bedrijf mocht niet op de lauweren rusten. Sony bracht namelijk de PlayStation uit in hetzelfde jaar.
De PlayStation kreeg een gigantische reclamecampagne en Sony regelde heel wat exclusieve titels voor haar console. Het bedrijf had immers meer geld dan SEGA en haalde hier haar voordeel uit. SEGA gaf zich niet gewonnen en sloeg terug door prachtige 2D-shooters en actiespellen uit te brengen. De Saturn bleef hierdoor goed verkopen. Wat ook geholpen kan hebben is de komst van een behoorlijk aantal pornografische games die naar de console kwamen.
Haast en spoed…
Zowel de Saturn als de PlayStation zou eind 1995 hun opwachting maken in Amerika. SEGA raakte in paniek en wilde een voorsprong nemen op Sony door hun console vier maanden eerder uit te brengen. Toen SEGA deze aankondiging maakte op de allereerste E3 was iedereen onder de indruk. De Saturn kreeg een mooie voorsprong op de PlayStation. Maar de ontwikkelaars konden de vervroegde release niet volgen en moesten hun games sneller uitbrengen. Ook de winkels hadden niet genoeg Saturn consoles om iedereen tevreden te stellen. De Saturn werd verkocht voor 399 dollar terwijl de PlayStation voor 299 dollar over de toonbank ging. Deze fouten deden de Saturn al snel in populariteit dalen.
SEGA Saturn
Virtua Fighter 2
Alle ontwikkelaars maakten hun games uit driehoekige polygonen, maar de SEGA Saturn ondersteunde enkel vierkante polygonen. Deze overzet was niet eenvoudig en zorgde er onder andere voor dat populaire games de overzet naar de Saturn niet maakten. De console beschikte desondanks ook over sterke games waaronder Virtua Fighter 2 en Virtua Cop 2, niet toevallig games die door SEGA waren ontwikkeld. Beide games maakten hun overzet vanuit de arcadehallen en kan je ook vandaag nog terugvinden op de kermis. Virtua Fighter 2 was het best verkochte Saturn spel en had dit vooral te danken aan zijn verbeterde graphics en de introductie van twee nieuwe personages, Shun Di en Lion Rafale.
Online gamen
De SEGA Saturn probeerde een vernieuwende console te zijn maar de meeste extra functies waren enkel beschikbaar in Japan. De console had namelijk een speciale poort aan de voorkant die extra geheugen toeliet om je games op te slagen. Deze functie was beschikbaar voor iedereen, maar de SEGA Netlink was dit niet. SEGA Netlink was een kleine modem die je in de extra poort kon schuiven. Via deze modem kon je op het internet surfen, mails bekijken en online gamen. Het was een uitbreiding die zijn tijd ver vooruit was en als dit werd geïntroduceerd over de hele wereld had het misschien wel de overwinning kunnen betekenen voor de Saturn.
Knieval
SEGA was altijd al een populaire console fabrikant geweest maar de Saturn zorgde voor een omwenteling. De console verkocht zo slecht dat de opvolger, de SEGA Dreamcast, al in 1996 werd aangekondigd. De Saturn werd negen miljoen keer verkocht, maar werd pas in het jaar 2000 uit de rekken gehaald. De meest opmerkelijke vernieuwing die de Saturn teweeg bracht is de toevoeging van eenvoudig op te starten online spelletjes. Dankzij een reeks foute beslissingen, betekende het een knieval voor SEGA, die haar laatste geld zou inzetten op de SEGA Dreamcast.