Met Star Wars Outlaws heeft Ubisoft een van de meest besproken games voor dit jaar in handen. De hoogste tijd dus om zelf eens te ondervinden of dit ‘Oceans Eleven in de ruimte’-verhaal zich een beetje kan meten aan de hoge verwachtingen die er momenteel liggen.
Met titels als The Division en Avatar: Frontiers of Pandora op het CV moet het aan ontwikkelaar Massive Entertainment niet liggen . Het is niet de eerste rodeo voor de Zweedse studio, maar ditmaal is het de Star Wars licentie die (voor het eerst) in een openwereld jasje wordt gegoten. Niet de allerminste klus.
Tijdens een hands-on remote previewsessie kregen we maar liefst vier uur toegang tot de gigantische wereld die Star Wars Outlaws op release te bieden heeft. Van de vijf planeten die er in totaal in de game zitten, waren er tijdens de preview twee speelbaar.
Eén bestemming was de besneeuwde planeet Kijimi, voor sommigen wellicht bekend uit de recentere Star Wars films. Maar het overgrote deel van de speeltijd werd doorgebracht op Toshara, een dorre maan die speciaal voor de game is ontworpen.
Het landschap op Toshara kan het best vergeleken worden met de Afrikaanse savanne en oogt prachtig en kleurrijk. Het bergachtige gebied is mooi ingevuld met plukjes groene natuur en alle bomen en planten reageren mooi op de wind en andere weersomstandigheden.
Ook Kijimi is prachtig vormgegeven, met drukke winkelstraten en besneeuwde smalle gangentjes. Tijdens deze previewsessie viel er op grafisch vlak weinig te klagen, in ieder geval wat betreft alle uitgestrekte omgevingen.
Terug naar Toshara. Zo dor als het landschap op de maan is, zo levendig is het op de oppervlakte. Toshara is een broedplek voor criminaliteit en de vele syndicaten die een hoofdrol vertolken in de game doen er goede zaken. Jij raakt als hoofdpersonage Kay Vess verzeild in de misdaadfuik van deze criminele speeltuin als je met jouw schip crasht en op zoek moet naar onderdelen om weg te komen.
En die zijn niet gratis. Gelukkig heeft de onderwereld wel wat klusjes voor je om je uit te brand te helpen. Wat je niet meteen weet, is dat je ook direct het politieke spelletje ingezogen wordt. Diezelfde onderwereld zit namelijk vol met verschillende groeperingen en acties die je doet voor partij A, vallen niet altijd goed bij anderen.
Tijdens quests maak je keuzes die invloed hebben op jouw reputaties bij die syndicaten. Een goed voorbeeld is de zoektocht naar onderdelen hierboven. Jij wordt gevraagd om voor de Crimson Dawn informatie te stelen bij de concurrent in ruil voor hulp met jouw gestrande schip.
Helemaal prima natuurlijk. Maar daar is het Pyke syndicaat, waar jij doodleuk zonder aarzeling loopt te stelen, niet blij mee. Je reputatie gaat bij de één omhoog, maar bij de ander omlaag.
Een leuke dynamiek die tijdens het spelen van de game invloed kan hebben op waar je wel en niet naar binnen mag en welke wapens en andere gear je tot je beschikking hebt. Je kunt tijdens jouw avontuur dus helemaal zelf beslissen met welke baddies je aanpapt en wie je pontificaal afwijst.
Als een echte freelancer werk je dus aardig wat klusjes af. In de gespeelde preview build vertaalde zich dat vooral in de bekende gameplay loop die we van Ubisoft gewend zijn.
Ga naar locatie X, verkrijg object Y dat bewaakt wordt door vijanden en reis naar locatie Z om je beloning te innen. Daarbij heb je de vrijheid om met stealth ongezien langs iedereen te sluipen of vol bombarie het vuur te openen en iedereen een kopje kleiner te maken.
En hoewel dat rondkruipen en blasters knallen zo tijdens de eerste uren met de game zeker nog vermakelijk is, rijst wel de vraag hoe lang de formule stand houdt. Met maar één blaster op zak voelt de combat bij vlagen namelijk wat simpel aan, zowel in uitdaging als in diepgang.
Vijanden lijken veelal doof voor explosies en ander kabaal dat je maakt en je schiet ze vrij gemakkelijk overhoop. Daarbij zien bendeleden en stormtroopers er qua uiterlijk heel anders uit, maar als vijand vechten ze precies hetzelfde.
De AI voelt gewoon niet zo heel intelligent en de variatie wat betreft vijanden kon in de demo ook wat beter. Het is nu allemaal vergelijkbaar kanonnenvoer. Het is te hopen dat ontwikkelaar Massive hier voor het volledige avontuur nog wat achter de hand heeft. Ee paar vijanden die het geheel wat meer smaak geven of een paar unieke boss fights als spreekwoordelijke kers op de taart.
In het verlengde geldt dat ook voor de quests die beschikbaar waren in de gespeelde preview build. Niemand wil dertig uur lang fetch quests spelen. De eentonigheid ligt in zo’n geval snel op de loer. Hopelijk liggen er nog een paar groteske klapstukken in het verschiet die de hoofdverhaallijn nog wat extra flair meegeven. De solide basis ligt er in ieder geval, met een aantal prachtig vormgegeven planeten en genoeg quests op die planeten om je uren mee te vermaken.
Er is een hoop Star Wars liefde in Outlaws gegoten, maar is dat genoeg om fans 30+ uur te vermaken. Met nog een maand te gaan tot lancering hoef je in ieder geval niet lang te wachten om die vraag beantwoord te zien worden. Dan kun je zelf in de huid van Kay Vess kruipen om de Outer Rims een stukje (on)veiliger te maken.
Star Wars Outlaws verschijnt 30 augustus op PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.
Poll