2024 leek een licht jaar te worden, maar inmiddels is het najaar ramvol. Eén van de 2024 games die dit najaar uitkomt en hoog op vele verlanglijstjes staat, is Star Wars Outlaws. Met de nieuwe Star Wars Outlaws gameplay van de Ubisoft Forward zijn er genoeg details te vinden die je waarschijnlijk hebt gemist!
Op 30 augustus verschijnt met Star Wars Outlaws een gloednieuwe open-world game en wellicht zelfs één van de grootste open-world games van het jaar. Tijdens de Ubisoft Forward in juni werd flink wat gameplay getoond, maar lang niet elk detail zal je zijn opgevallen. Dit zijn de grootste Star Wars Outlaws gameplay details die je waarschijnlijk gemist hebt.
We trappen af met Kay, wiens centrale wapen een blaster is met tal van mogelijkheden. Zo heb je de normaal shot, maar kan Kay ook ion rays afvuren om schilden van droids mee te doorbreken en schilden uit te schakelen. Er is zelfs nog een derde optie die getoond is, namelijk de stun mode.
Terwijl Kay kort aan het sluipen is, richt ze één keer haar blaster in stun mode op een vijand en schakelt ze deze in één klap uit. Dat lijkt dan ook een beetje overpowered, maar is het wel zo dat je dit schot slechts één keer kunt gebruiken voordat deze modus opgeladen moet worden.
Verder is er bij vuurgevechten altijd nog de mogelijkheid om wapens die rondslingeren te pakken, maar moet je opletten dat deze niet oververhit raken. Hetzelfde geldt overigens voor je blaster, al kun je via het actieve herladen snel weer schoten lossen op tal van vijanden die je het leven zuur maken.
Star Wars Outlaws schotelt de zogeheten skill tree op een andere manier voor dan je typische open-world game. Waar menig game een uitgebreid menu met vertakkingen biedt, kun je vaardigheden in Star Wars Outlaws vrijspelen door een band op te bouwen met de verschillende Experts in de game.
In de gameplay demo wordt Bram the Bartender getoond, waarbij Kay lock picking als vaardigheid kan vrijspelen. Voordat ze een skill vrijspeelt, moet ze alleen eerst uitdagingen voltooien die gelinkt zijn aan hoe je in de open-world verkent en/of vecht. Via het menu worden deze uitdagingen opgelegd, waarna progressie via pop-ups in-game te zien is.
De Star Wars Outlaws gameplay demo nam uitgebreid de tijd om stealth tentoon te stellen. Hierbij speelt de schattige alien Nix een grote rol. Vanuit de demo zagen we al dat het diertje vijanden kan aanvallen, waarna Kay de laatste klap uitdeelt om vijanden bewusteloos te slaan, maar Nix kan veel meer.
Kay kan Nix allerlei commando’s geven, waardoor het schattige wezen ook een soort sonar heeft om vijanden door muren te zien. Het is vergelijkbaar met de klassieke eagle vision van Assassin’s Creed (die terugkeert in Shadows). Ook kan Nix wapens stelen van vijanden en granaten af laten gaan.
Vanuit de Star Wars Outlaws gameplay demo werd al snel duidelijk dat de speler keuzes kan maken. Deze hebben invloed op de reputatie die Kay heeft met de verschillende misdaadsyndicaten die in het sterrenstelsel hier ver, ver vandaan actief zijn.
Via het reputatiesysteem kun je in-game zien hoe de verschillende syndicaten je beschouwen, wat weer invloed heeft op de gameplay. Als je er goed op staat bij Jabba the Hutt en zijn kompanen kun je bijvoorbeeld vrijer door de wereld lopen.
Ook zijn er beloningen voor het houden van een band met de verschillende misdaadsyndicaten, want dan krijg je soms korting bij bepaalde winkels die bij een syndicaat horen.
Tot slot is er nog het detail rondom de totale speelduur van Star Wars Outlaws. De game zal je tussen de 30 en 50 uur bezig houden. De game moet zo’n 30 uur duren als je alleen het verhaal wil spelen, terwijl je daar nog dik 20 uur bij op kunt tellen als je alles wil doen wat de open-world game te bieden heeft.