Marvel's Spider-Man hands on [gespeeld op gamescom]

Preview
zaterdag, 25 augustus 2018 om 11:10
xgn google image
Deze week is gamescom in volle gang en in één van de hallen stond een heus stadsdeel van New York. De hands on die we daar hadden draaide om drie dingen: vechten, slingeren en een bijzonder snufje techniek! Het kan natuurlijk niets anders zijn dan de Spider-Man hands on, waarbij we New York weer net wat veiliger maakten.
Toen we Spider-Man onder de knoppen kregen wisten we dat we ongeveer 20 minuten rond mochten slingeren door de stad. Dus het eerste dat we deden was natuurlijk even kijken hoe alles werkt. En waar kun je dat beter doen dan bovenop een gebouw. Je bent tenslotte Spider-Man. Al snel zoefden we aan een web door de lucht op zoek naar gespuis.
Spider-Man hands on

Spider sense maakt overuren

Al snel ging onze aandacht uit naar de spider sense die aangaf dat er iemand in nood was. Een aantal gewapende handlangers van de schurk Fisk stonden midden op straat rel te schoppen. Een snelle blik op het gespuis leerde ons dat ongeveer de helft gewapend was en dus gevaarlijker dan de rest. We landden midden in het groepje om direct te beginnen met een fikse aframmeling.
In no time maakten we korte metten met de boeven, waarbij er een paar tegen een muur geplakt werden met een vernuftige hoeveelheid van onze webben en de anderen met enkele fikse tikken tegen de grond gewerkt werden. De rust was even wedergekeerd en dus mocht Spider-Man even zijn wonden likken, natuurlijk weer boven op een dak van een enorm gebouw.
Het vechten in Spider-Man loopt heerlijk soepel en doet ergens denken aan het vechtsysteem dat we kennen uit de Arkham games die Batman in de hoofdrol hebben. Spider-Man schakelt bijna naadloos over van de ene naar de andere vijand en de reactietijd van de aanvallen is in één woord heerlijk. Een groep van zes of zeven vijanden is wat dit betreft niet echt een uitdaging.
Maar de game geeft je dit absoluut doordat sommige vijanden genadeloos op je beginnen te schieten. En zelfs Spider-Man is geen fan van een kogelregen. Dus is het ontwijken geblazen, net als wanneer andere vijanden op je af komen met een mêlee wapen. Je kunt niet al te veel hebben en zal dan ook snel het leven laten wanneer je niet goed ontwijkt.
Aan de positieve kant deel je dus wel lekker snel klappen uit en kun je de meeste aanvallen ontwijken of met een tegenaanval bestraffen. En als je een vijand dan bijna helemaal in elkaar geslagen hebt is er vaak ook nog ruimte voor een finisher die de tegenstander voor goed tegen het asfalt ramt.
Spider-Man hands on

Meer dan alleen vechten in de zijmissies

Een andere zijmissie die Spider-Man ons voorgeschoteld heeft is een achtervolging waarbij de vluchtauto net van een bankoverval af kwam. Hierbij moesten we onze slingerkunsten tot in het uiterste inzetten om de auto bij te houden. De soepele besturing die de game heeft verricht wonderen, zeker wanneer je door wat drukkere straatjes door slingert. De open wereld in Spider-Man geeft je de mogelijkheid om zelf je route te bepalen en dus de kans om de vluchtende schurken te slim af te zijn.
Hiervoor moet je wel goed op je mini map letten, want voor je het weet kom je, net als ondergetekende, ineens op een hele andere plek uit. Het gevolg is dan dat de buit voor Fisk binnen is en jij het nakijken hebt. Maar lang wachten op een volgend delict in New York is het nooit in deze game.
De vele zijmissies in Spider-Man die wij in ongeveer een kwartier voorgeschoteld kregen waren lekker wat betreft de variatie, maar toch hebben we er behoorlijk onze bedenkingen bij of dit op de lange termijn niet te veel van hetzelfde is. Het is te hopen dat de bewegingen en skills die Spider-Man opdoet tijdens zijn avontuur voor variatie blijven zorgen en dat het feit dat je zijmissies op basis van een score beoordeeld worden voor uitdaging blijven zorgen.
Spider-Man hands on

Pittige baasjes

Als laatste uitdaging kregen we tijdens deze gamescom demo een heus baasgevecht voorgeschoteld met niemand minder dan Shocker. Hoewel we dit gevecht niet helemaal tot een (goed) eind hebben kunnen brengen weet dit in ieder geval wel de toon te zetten.
Want het gevecht met Shocker was behoorlijk pittig. Het alter ego van Herman Schultz heeft behoorlijk krachtige aanvallen die op afstand effectief zijn als je niet heen en weer blijft slingeren. Als klap op de vuurpijl kwam Shocker ook nog met een soort van wervelwind die ons niet meer op liet staan.
Als Shocker de toon zet voor de baasgevechten in Spider-Man ligt daar een lekkere uitdaging voor de fans, want dan zijn de baasgevechten uitdagend. Toen we uiteindelijk bijna zover waren om Shocker te grazen te nemen was onze speelsessie helaas ten einde en bleven we achter met een goed gevoel over de game.
Spider-Man hands on

Release nadert snel

De gameplay die wij voorgeschoteld kregen bestond voornamelijk uit het doen van zijmissies in de game en natuurlijk een heel stuk rondslingeren door New York in 4k. De grafische kant van de game is indrukwekkend, maar over de variatie in de zijmissies (en dus de gameplay tussen de verhaallijn door) hebben we zo onze twijfels. Het zal behoorlijk snel gaan vervelen als de missies niet meer dan achtervolgingen en knokpartijtjes inhouden. Maar wie weet is dit niet het geval, wat zal moeten blijken uit onze recensie binnenkort!
Spider-Man komt op 7 september in de winkelrekken terecht, exclusief voor PlayStation 4. Kun je geen genoeg krijgen van de webslinger in het rood en blauw? Kijk dan eens op onze gamepagina. Wil je nou meer weten over ons gamescom avontuur, dan kun je op deze gamescom pagina terecht.

Populair Nieuws