Skylanders Trap Team Preview - Vang ze allemaal!

Preview
zaterdag, 23 augustus 2014 om 15:00
xgn google image
Met Disney Infinity heeft Skylanders een enorme concurrent erbij gekregen. De franchise van Toys for Bob moet daarom met hun volgende titel wel iets heel speciaals doen, willen ze de leider blijven in het fysieke-poppetjes-digitaal-tot-leven-wekken genre. Het resultaat is Skylanders: Trap Team, waarmee wij tijdens de Gamescom alvast even aan de slag gingen.
Normaal kon je in Skylanders alleen de figurines tot leven wekken door ze op een speciaal portaal te zetten, waarna ze bewogen, spraken en op avontuur gingen in-game. Met Trap Team gaat Toys for Bob ook de andere kant op, aangezien digitale vijanden nu ook naar de fysieke wereld gebracht kunnen worden. Soort van dan.

Vang de slechteriken!

In Skylanders: Trap Team heeft hoofd-boosdoener Kaos het nog bonter gemaakt. Hij heeft namelijk de Cloudcracker Prison opgeblazen, waardoor de wereld wordt overspoeld door Skylanders grootste slechteriken. Aan jou de taak om deze weer achter slot en grendel te zetten.
Het vangen van deze bandieten doe jij met de Traptanium Portal, een magisch hok dat vastzit aan het nieuwe portaal van de game. In onze demo vingen wij Brawlrus - een brullende walrus die als wapen levende zeesterren schiet - in onze real-life gevangenis.
Skylanders Trap Team Brawlrus

Schreeuwen, smeken en schelden

Wat erg tof is aan het nieuwe portaal, is hoe de villians reageren wanneer je ze vangt. Sla je ze namelijk in een boss-battle de sterretjes voor hun ogen, dan kun je de vijanden vangen in een speciaal kristal. Steek je dit stukje plastic in het apparaat voor je, dan worden de boeven langzaam opgezogen van de game richting de Traptanium Portal.
Dit is overigens erg grappig gedaan. De slechteriken schreeuwen verhalen en gillen en smeken om vrijgelaten te worden. Brawlrus begon bijvoorbeeld verhalen te vertellen over hoe hij nog nooit gevangen was, en liet daarna weten dat hij nu weet hoe een kreeft zich voelt. Deze geluiden komen uit je portaal, waardoor het net lijkt alsof de villians in je gevangenis zitten.

Vijanden hebben een losse loyaliteit

Wanneer de vijanden in een van je kristallen zitten, komt een nieuwe feature van Trap Team naar voren: jij kunt met de villians spelen wanneer je ze gevangen hebt. Brawlrus werd daardoor in de demo ons lange-afstands wapen, terwijl onze hero Head Rush - een van de nieuwe Trap Masters - ons melee karakter was.
Omdat je nu met de verschillende villians kunt spelen, verandert de gameplay van Skylanders op twee manieren. Ten eerste zit er veel meer variatie in de game. Met bijna dertig villians is het aantal speelbare personages enorm gegroeid. Omdat de verschillende vijanden ook nog eens unieke skills hebben - zoals Masker Mind die de geest kan overnemen van vijanden -, zijn er in Trap Team nog meer manieren om Kaos te verslaan.
Daarnaast kun je met de druk van een knop wisselen tussen een speelbare villian en je eigen Skylander. Hierdoor creëer je een duo die je op elkaar kunt afstellen. Tijdens de demo speelden wij zoals gezegd met Brawlrus, die van een afstandje zeesterren smijt, en met Head Rush, een viking met een enorm gewei die enorme klappen kan uitdelen en ook dodelijk goed kan zingen. Hierdoor konden wij met de walrus van afstand aanvallen, maar ook van dichtbij iemand bont en blauw slaan.
Skylanders Trap Team Head Rush

Een kristal voor elk (type) villian

Bij de kristallen die je gebruikt om de slechteriken te vangen, moet nog wel een kanttekening worden gemaakt. Het is namelijk niet zo dat je in één kristal alle vijanden kunt vangen. Elke bandiet heeft namelijk een speciaal type. Zo is Masker Mind een undead en Brawlrus een tech. Daarnaast is elk kristal ook van een bepaald type, zoals undead of tech.
Je raadt het misschien al, Brawlrus is alleen te vangen met een speciaal tech kristal en Masker Mind met een undead object. Het zorgt ervoor dat wanneer je alle villians in Skylanders: Trap Team wilt vangen, je ook alle kristallen zult moeten aanschaffen. Het is begrijpelijk dat Toys for Bob dit doet, maar wel enorm jammer dat je naast de game veel extra geld moet neertellen om het volledig te kunnen voltooien.

Mini's: Skylanders die teveel suiker eten

De laatste nieuwe feature waarmee wij aan de slag konden in onze demo, was die van de mini's. Dit zijn kleine figurines van grotere Skylanders die in eerdere games verschenen, maar voor het eerst speelbaar zijn in Trap Team. Zo konden wij aan de slag met Spry, een baby-versie van de bekende Spyro.
De miniversies van de Skylanders zijn enorm schattig, maar ook enorm druk. Ze rennen en springen in het rond, en schreeuwen met hun schrille stemmetjes de oren van je kop. Beeld je in dat je een vijf-jarige peuter vier liter cola voert, dan kom je in de buurt van de drukte van de mini's.
Dit komt overigens perfect van pas in de game, want de kleintjes zijn enorm sterk voor hun grootte. Mini-Spry blaast nog steeds vuurballen uit zijn mond waarmee hij vijanden verpulvert tot een hoopje as, dus wees niet bang voor zwakke baby's als je met een van de kleine figurines speelt.
Skylanders Trap Team Spry

Skylanders: Trap Team lijkt iets nieuws te doen

Skylanders lijkt met haar nieuwe Trap Team goed te reageren op de komst van een nieuwe concurrent. De game doet namelijk echt iets unieks met het nieuwe deel. Vooral de manier hoe villians naar de echte wereld worden gebracht met de Traptanium Portal, is enorm leuk gedaan. Vooral het feit dat de bandieten naast je console gevangen lijken te zitten door hun geschreeuw, is erg tof. Skylanders heeft haar zet gemaakt, nu Disney Infinity nog...

Populair Nieuws