SimCity Preview

Preview
woensdag, 25 april 2012 om 15:02
xgn google image
De koning der ‘bouw een stadje en doe wat je ermee wilt’-games is terug. Eindelijk. Na ongeveer tien jaar afwezigheid is het eindelijk weer eens tijd voor SimCity. EA Maxis kwam tijdens de EA Showcase met de eerste echte presentatie over het spel en XGN was daarbij. Een impressie.
Het eerste deel uit de serie stamt alweer uit 1989, maar de meesten van jullie zullen ongetwijfeld opgegroeid zijn met SimCity 3000 en SimCity 4. Ja, die mooie herinnering inderdaad. Het is geen eens een belachelijke schatting, om te zeggen dat meer dan de helft van de lezers hier ooit SimCity heeft gespeeld. En met plezier. Daarom was het niet verwonderlijk om te zien dat iedereen, maar dan ook iedereen blij was met de aankondiging van SimCity.
Glassbox
Glassbox is het toverwoord in SimCity. Het is de rode draad van SimCity. Het is het hart van SimCity. Inderdaad, de Glassbox engine is het belangrijkste wat het spel kent. Het houdt het spel op gang. Goed, wat houdt het allemaal in? In feite is Glassbox de wieken van de molen die alles op gang houdt. Denk aan het watersysteem, denk aan het afleveren van kolen, denk aan elektriciteit voor huizen, denk aan riolering, ga zo maar door.
Het mooie aan Glassbox is, is dat álles met elkaar verbonden is. Alle data die in SimCity technisch verwerkt wordt, heeft wat met elkaar te maken. Mocht je een politiestation bouwen, dan zie je ook dat er daadwerkelijk tien nieuwe banen worden gecreëerd. Dat zie je terug in de cijfers. Een nieuw park? Dan zie je ineens dat je best een sportieve bevolking hebt. Kortom; alles heeft met elkaar te maken. En alles heeft elkaar nodig. Glassbox zorgt ervoor dat alles geregeld wordt. Alsof het de persoonlijke assistent van de logica van de wereld is.
Stadje bouwen
In de presentatie die XGN te zien kreeg werd duidelijk gemaakt hoe een stad precies werkt. In het bovenstaande heb je al gelezen hoe afhankelijk Glassbox werkt, maar het echte werk – de uitstraling van de stad – was nog niet getoond. Nu wel. Het bouwen van een stad gaat makkelijk, en je ziet dat een stad redelijk snel tot leven komt. Tenzij je voor slechte voorzieningen zorgt, natuurlijk.
Maar het is mooi om te zien hoe het werkt. Je krijgt het gevoel dat de stad écht leeft. Stel, je gaat naar het westen van de stad en je pikt een willekeurig persoon uit. En je besluit om hem te gaan volgen. Twee dagen lang. Wat je ziet, is indrukwekkend. Hij gaat naar zijn werk – elke dag naar hetzelfde gebouw – hij gaat af en toe joggen, ga zo maar door. Maar het kan ook een crimineeltje zijn, en je ziet vervolgens hem elke keer om twee uur ’s nachts graffiti spuiten of een gebouw in de fik steken. Het kan allemaal.
Las Vegas
Natuurlijk kun je de stad ook globaal inrichten. Zo is het mogelijk om je stad te specialiseren. Denk aan een sportstad, maar ook een echte casinostad. Het is dus mogelijk om je stad te laten profileren als Las Vegas, iets wat in de voorgaande delen niet mogelijk was. Het ligt allemaal aan je beleid. Goed en logisch nadenken zorgt ervoor dat je je stad écht kunt inrichten naar wat je wilt. Mede door de Glassbox engine zal het systeem je voorkeuren herkennen – indien je maar de goede beslissingen maakt. Natuurlijk logisch, aangezien je net als in het echt nooit een brandweerkazerne krijgt als je een politiegebouw plaatst. SimCity is logica.
Denk groen
Ook nieuw in SimCity is de multiplayer. Het is overigens verplicht om constant een internetverbinding te hebben. Inderdaad, SimCity bestaat nu uit één grote wereld waar je een buurstad van je vrienden kunt worden. Samenwerken is dan ook een leuke taak. Vooral op het gebied van duurzaamheid wil EA Maxis iets laten zien, en dus zijn er veel mogelijkheden om samen met je vrienden Kyoto protocol-achtige afspraken te maken. Denk groen, ook al kost het meer dan vervuilend denken. Helaas werd de multiplayer in de presentatie niet uitgelicht, maar de verwachting is dat Electronic Arts binnenkort met meer details rond het online gebeuren, dan dit alleen, komt.
Minimalistische interface
Eén kritiekpunt van SimCity is de minimalistische interface. Vooralsnog zag het eruit alsof EA Maxis ervoor wil zorgen dat je zo weinig mogelijk menuutjes ziet. En dat is jammer. In SimCity was het juist fijn dat je zoveel knoppen had, zodat je een duidelijk overzicht kreeg. Want ja, SimCity zit met zóveel details. Dan moet je niet al die details in zo weinig mogelijk categorieën stoppen. Het is dan ook te hopen dat EA Maxis daar nog wat aan doet, want een beetje teleurstellend is het wel.
Voor de rest is de uitstraling van SimCity zeker prettig. Het komt weliswaar een beetje speels over, maar waarschijnlijk heb je na het lezen van dit artikel de indruk dat het allemaal nog heel serieus blijft. Natuurlijk, de nodige humor en cynisme van SimCity blijft, maar het is en blijft een echte simulator. De ontwikkelaar heeft er in ieder geval goed aan gedaan om de balans tussen speelsheid en serieuze gameplay te vinden.
Ouderwets plezier hebben
Met afstand was SimCity dan ook de allerleukste game van de EA Showcase. Letterlijk de allerleukste. Misschien niet de allertofste, maar qua leukheid gaat SimCity heel hoog scoren. Het is weer ouderwets plezier hebben. Het is weer tijd om die nostalgische herinneringen naar boven te halen, en als een kind lekker een stad gaan bouwen. Want dat is leuk. Iedereen vindt het immers leuk. Maar om even wat serieuzer te zijn: met de Glassbox engine en de logica die SimCity heeft gaat het spel zich duidelijk onderscheiden van allerlei andere simulatoren. Dit is innovatie van games, mensen.