Interview: XGN spreekt met hoge pief van EA Maxis over SimCity

Article
woensdag, 25 april 2012 om 15:01
xgn google image
SimCity is terug en hoe! Na ongeveer tien jaar afwezigheid keert het eindelijk terug op je computer, iets waar menig gamer al jaren op wachtte. Maar natuurlijk wordt SimCity anders ten opzichte van het vorige deel, gezien de technologische en innovatieve vooruitgang in de game-industrie. Wat kunnen we verwachten? XGN stelt onder andere die vraag aan Bret Berry, general manager bij EA Maxis.
Met de Glassbox engine wil EA Maxis zich onderscheiden van elke andere game waar je steden moet bouwen. Meer over die engine vind je overigens in de impressie, die op hetzelfde moment is verschenen als dit interview. Er waren nog een heleboel vragen die nog niet beantwoord waren tijdens de presentatie, dus vroeg XGN Bret Berry van alles.
XGN: Wat vooral opviel aan de presentatie van SimCity was dat het telkens multiplayer, multiplayer en nog een multiplayer was. Wat nou als je dat niet wilt?
Bret Berry: Nou, de singleplayer is nog altijd mogelijk om te spelen. En het is nog leuk ook. Als je geen vrienden hebt of helemaal geen zin hebt om met je maat te spelen, dan kan dat. SimCity moet je de mogelijkheid geven om het spel te spelen zoals jij het wilt. Daarmee willen we je niet tegenhouden.
XGN: Hoe zit het dan met het feit dat je constant ingelogd moet zijn? Wat nou als je uit Macedonië komt en geen internetverbinding hebt?
Bret Berry: Dan moet je toch echt ervoor zorgen dat je internetverbinding hebt. Je moet cónstant verbonden zijn, aangezien er geen offline modus in SimCity zit. Dus ja, helaas voor de mensen zonder internet.
XGN: Hoe zit het met de connectie met De Sims?
Bret Berry: Nee, momenteel niet. Het is wel wat voor de toekomst, maar op het moment focussen we alleen op SimCity zelf. We willen eerst de echte gameplay aspecten van het spel perfectioneren, dan pas denken we aan enige connectie. Tot nu toe is het dus nog niet mogelijk om een Sim te ‘adopteren’ en hem te volgen.
XGN: Kunnen we nog steeds humoristische dingen als gebouwen in de fik steken of een alieninvasie verwachten?
Bret Berry: De Glassbox engine zorgt er inderdaad voor dat het allemaal veel serieuzer en gedetailleerder wordt, maar gelukkig zit er nog de nodige humor in. Denk inderdaad dus aan gebouwen in de fik steken, ufo’s, maar ook andere dingen. Het zal je verrassen!
XGN: De mogelijkheid om met andere mensen (met hun eigen steden) samen te werken lijkt heel serieus te worden. Komt er dan ook politiek bij kijken?
Bret Berry: Niet per se. Op een letterlijke manier niet, maar op het gebied van vervuiling en dergelijke kun je wel samen met je partner wat afspraken maken. Dus ja, op het gebied van bouwen en ontwikkelen kun je met elkaar samenwerken – en dat is ook politiek op een bepaalde manier. Kijk, als jij lekker aan het vervuilen bent en je vrienden zijn heel erg groen ingesteld, dan willen je vrienden je uiteraard overtuigen. Want ja, het feit dat jij de lucht vervuilt heeft ook effect op je vrienden. Dus je vrienden zullen dan ook hun best doen om je te overtuigen, óf ze kunnen ervoor kiezen om ook schijt te hebben aan al dat ‘groene gedoe’.
XGN:In vergelijking met SimCity 4; hoe makkelijk wordt SimCity?
Bret Berry: Het wordt voor beginnelingen veel en veel makkelijker. Het spel is makkelijk om te spelen, maar het spel zelf is niet makkelijk. SimCity is zó diep, maar tegelijkertijd heel erg toegankelijk. Daarom kunnen ervaren spelers het voor zichzelf, onbewust, moeilijker maken. Zij zoeken namelijk de uitdaging, en die krijgen ze dan ook.
XGN: Zodra SimCity uit is, kunnen we dan meer dingen verwachten in vorm van content?
Bret Berry: Momenteel zijn we zó druk bezig met het huidige spel, dat we nog geen tijd hebben gehad om te kijken naar hoe we het na de release gaan doen. Natuurlijk willen we wat na het uitbrengen van SimCity gaan doen, maar we weten nog precies hoe we dat gaan invullen. Verwacht nog geen aankondigingen daarover dus.
XGN: Bedankt!