SimCity Preview

    Tien jaar geleden is het dat SimCity 4 uitkwam voor de PC. Een officieel nieuwe SimCity zal op 7 maart van het volgend jaar eindelijk het levenslicht zien. Er is heel wat veranderd en heel wat verbeterd maar de opzet is nog steeds hetzelfde. Je bouwt een stad en probeert deze zo goed mogelijk te onderhouden. Is SimCity het lange wachten waard? In Londen woonden wij een presentatie bij over de nieuwe SimCity.

    Tijdens de vorige EA Showcase werden we voor het eerst verblijd met beelden van een nieuwe SimCity. Vooral de Glassbox engine werd hier flink uitgediept. Dankzij deze engine is de wereld van SimCity continu in beweging. Real-time houdt Glassbox alle bij wat je uitvoert in een stad. Alles wordt meteen geüpdatet en aangepast. Bouw je een nieuw kantoor dan komen er nieuwe banen vrij, bouw je een waterpomp dan wordt er water naar alle gebouwen gebracht. Dit allemaal dankzij Glassbox die zulke dingen voor je regelt. De engine zorgt ervoor dat de wereld erg levendig aanvoelt en je zonder zorgen op andere zaken kunt richten.

    Chillen in het park
    Maar genoeg over Glassbox, dat stond namelijk al in onze vorige impressie. Tijd voor iets nieuws. Tijdens de presentatie werd voor het eerst de impact van parken en bruggen getoond. Nu horen we jullie al denken wat is er nu in hemelsnaam interessant aan een park en een brug? Nou, behoorlijk veel. Te beginnen met de parken. Wanneer je veel ongelukkige mensen in je stad hebt wonen is het verstandig om een park aan te leggen. Hier kunnen de bewoners van jouw stad naartoe om te relaxen en van de natuur te genieten. De gelukkigheid gaat meteen omhoog en mensen die in een gebied rondom een park wonen zijn over het algemeen gelukkiger dan andere inwoners. De gelukstatus van de inwoners bekijken is trouwens ook een van de opties mogelijk gemaakt door Glassbox.

    Eén park is een goede manier om wat meer geluk rond te strooien, maar wat dacht je van twee parken? Of drie? Je kunt een park simpelweg uitbreiden door er nog een park naast aan te leggen. Een tennisveldje en een visvijver erbij en je hebt een oase aan gelukzaligheid gecreëerd. Doordat dit gebied voor zoveel blijheid zorgt, wordt dit gebied heel aantrekkelijk om te wonen. Mensen wonen nu eenmaal liever aan een park dan op een industrieterrein. Dit zie je ook meteen terug in de huizen die al snel omgebouwd worden tot echte villa’s en landhuizen. Door een gebied aantrekkelijk te maken trek je rijkere inwoners aan en maak je dus een rijkeluiswijk. Alles wordt dankzij Glassbox meteen verwerkt en de effecten zie je daardoor meteen terug in je stad.

    Bruggen en transportmiddelen
    In jouw vers aangelegde stad moet alles uiteraard wel bereikbaar zijn en daarbij komen bruggen goed van pas. EA Maxis heeft zich duidelijk niet ingehouden en heeft alles mogelijk gemaakt qua bruggen. Bruggen zijn er dit keer in alle soorten en maten. Je kunt een heel achtbaanparkoers aanleggen als je wilt. Naar boven, naar onder, onder een andere brug door terwijl je een bocht naar links maakt. Alles is mogelijk. Een simpele brug rechtdoor is natuurlijk ook nog altijd een optie. Zodra je merkt dat jouw brug voor veel opstoppingen zorgt, kun je de weg verbreden of verbeteren, waarna je meteen ziet dat het verkeer sneller doorstroomt. Je kunt meerdere upgrades toevoegen aan een weg waardoor het er steeds weer iets anders uit komt te zien.

    Bruggen zijn ook handig om het soms ruige terrein tussen twee steden te overbruggen. Voor het eerste zagen we hoe meerdere steden samen kunnen werken aan een betere wereld. In de presentatie werden drie steden getoond. Een stad waar voornamelijk goede woonvoorzieningen zijn, een transport stad vanwaar je overal naartoe kunt en de laatste was een casinostad waar mensen hun zuurverdiende geld uit konden geven. Alle steden zijn verbonden. Iedere morgen zie je de forensen vertrekken uit hun stad om naar hun werk te rijden met een auto of met de bus. Dat laatste is mogelijk door een busstation in je stad aan te leggen. Heb je er één in iedere stad, dan rijden er automatisch bussen rond die je inwoners naar hun gewenste locatie brengt. Het openbaar vervoer is erg uitgebreid en in alle vormen en maten aanwezig.

    Altijd met elkaar verbonden
    De connectie tussen de steden is tot in details uitgewerkt zonder dat het te ingewikkeld wordt voor de speler dankzij – je raadt het waarschijnlijk al – de Glassbox engine. In de uiteindelijke game kun je ook verbindingen leggen tussen je eigen stad en de steden van andere random gamers. Dat is ook de reden waarom je constant een online verbinding moet hebben. Je kunt ervoor kiezen om een privéserver te starten en in je eentje een megarijk te bouwen. Of je nodigt je vrienden uit en speelt enkel met hen tot je een ideale stad hebt. Jij hebt de keus, dus als je niet met vreemde mensen wilt spelen of wanneer je van plan bent je inwoners te tergen kun je dat ook achter gesloten deuren doen.

    Natuurrampen
    Hoe leuk een stad bouwen ook is. Dingen vernietigen is ook een vermakelijke bezigheid. Zoals we dat gewend zijn van SimCity zal de natuur niet altijd mee willen werken. Heb je net een goedlopende stad opgebouwd, verwoest een meteoriet al je werk. De natuurrampen zijn weer aanwezig en gaan voor flink wat problemen zorgen. In de presentatie mochten wij aanschouwen hoe een tornado tekeer ging midden in een stad. Minuten later is er enkel nog een ravage over. Met goede veiligheidsmaatregelen heb je jouw stadje er zo weer bovenop, maar een gigantisch vervallen spookstadje is natuurlijk ook hartstikke cool.

    Wachten op maart
    Opnieuw weet SimCity een positieve indruk op ons achter te laten. Er is gewoon zoveel mogelijk en alles lijkt nu al zo goed uitgewerkt te zijn. Als we zelfs al blij worden van parken en bruggen dan doe je als ontwikkelaar zeker iets goed. De manier waarop de steden in SimCity draaiende gehouden worden is erg indrukwekkend. Het enige wat nu nog mist is een eerste speelsessie. Na twee presentaties kunnen wij namelijk niet wachten om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een stad.

    SimCity

    Verkijgbaar vanaf 7 march 2013

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.