Redeemer features om in de gaten moet houden

Preview
zondag, 16 juli 2017 om 9:00
xgn google image
De E3 bood niet alleen een veilige haven voor de Triple-A titels die elk jaar met miljoenen exemplaren over de toonbank gaan. Er was namelijk ook genoeg ruimte voor indie games die met veel bewondering gespeeld konden worden. Hoe één van de opvallendste in elkaar steekt, lees je in de Redeemer features special.
Redeemer is een (over-de-)top-down action brawler die in elkaar is gezet door Sobaka Studio, een kleine ontwikkelaar in Rusland. Het spel wordt uitgegeven door Gamebitious Digital Entertainment voor een prijs van ongeveer 15 euro en komt ten eerste uit voor de PC op 1 augustus 2017. Mocht de game aanslaan, heeft de ontwikkelaar al aangegeven dat Redeemer ook naar de Xbox One en PlayStation 4 komt.

Wat een kalmte

Zoals de titel al enigszins doet verraden, volgt het spel het pad van verlossing. Vasily, een uit de kluiten gewassen monnik als protagonist, zoekt een manier om te boeten voor zijn daden. Ooit had hij een duister verleden waarin hij deel uitmaakte van een kwaadaardige wapenfabrikant, maar na alles dat hij daar heeft moeten doen, heeft Vasily zich bij het klooster aangesloten.
Helaas voor de boetedoener laat zijn oude werkgever hem niet met rust. Als laatste hoop om te ontsnappen aan zijn gruwelijke verleden pakt Vasily daarom weer de wapens op om een einde aan zijn belagers te maken, die hem met veel geweld terug proberen te halen. Alhoewel er nog enige vraagtekens of het uitmoorden van een corporatie een slecht verleden uitwist, lijkt Redeemer een in ieder geval een interessant concept te hanteren.

Bloedmooi plaatje

Naast een verhaal over een soepel vertaalde wraak, moet de omgeving ook een beetje in het thema vallen. Gedurende Redeemer ga je vanwege die reden verschillende facetten zien, waarbij zowel omgevingen van vriend als vijand naar voren komen. Een groot deel van de game speel je rondom heilige tempels, idyllische kloosters en in de wilde natuur. Aan de andere kant laat je je woede los in de klinische faciliteiten van de tegenstanders.
Redeemer is geheel isometrisch 3D vormgegeven zonder dat het afdoet aan de details. Het spel kent behoorlijk wat kleinigheden die ervoor zorgen dat je naast het vechten genoeg tijd neemt om even stil te staan bij wat er allemaal om je heen te zien is. Met name water, vuur en lichamen zijn met volle overtuiging op het beeldscherm getoverd.
Tijdens de E3 hands-on werden wij nog net niet letterlijk weggeblazen door hoe het speelveld eruit ziet. Niet alleen qua setting weet de game ervoor te zorgen dat je door wilt spelen, ook grafisch gezien weet het een flinke slag toe te dienen. Voor een top-down brawler is het zeker één van de overtuigendere games die je voorbij ziet komen.

Vasily is heer en meester

Redeemer is op z’n minst tegenstrijdig te noemen. Vasily probeert de vrede te bewaren, maar slaat daarvoor honderden mensen aan puin. Gelukkig steekt de combat zo in elkaar dat je hier nauwelijks over nadenkt en geen greintje medeleven bij voelt. Dat is maar goed ook, want er vinden gruwelijke slachtingen plaats waar standaard monniken nachtmerries van krijgen.
Er zijn over het algemeen drie verschillende manieren waarop Vasily de vijanden in pulp kan veranderen. Je kan ze op de normale manier een pak rammel geven, vanuit stealth een kopje kleiner maken en je kan de omgevingen naar je hand zetten. Vooral die laatste manier is iets om toe te juichen.
Als je in gevecht bent en je komt toevallig bij een object dat je voor je strijd kan gebruiken, verschijnt er lichte lijn om dit voorwerp. Bij het indrukken van de interactie knop laat je de opponent contact maken met dit gegeven, waardoor er spectaculaire beelden ontstaan. Beeld je hierbij een enorme kopstoot met een stenen oven in die niks anders dan een bloederige pulp over laat. Heel erg tof uitgevoerd en zeker een applaus waardig!

Meer dan alleen vuistslagen

De game focust zich op rauwe gevechten en niet zozeer op bijvoorbeeld het verdienen van ervaringspunten. In plaats van dat je levels omhoog gaat of andere RPG-elementen voorgeschoteld krijgt, richt Redeemer zich op het uitbreiden van een arsenaal. Vasily benut, naast het gebruik van de eerder genoemde technieken, ook schiet- en slagwapens. Dat mag ook wel want de game heeft een hoge moeilijkheidsgraad die niet erg vergevingsgezind is.
De wapens die je in de game gebruikt zijn erg sterk maar vergankelijk. Slagwapens breken na een bepaald aantal slagen en als geweren geen munitie meer hebben, heb je er niks meer aan. Op momenten dat er niks meer in de omgeving ligt om op je vijanden los te laten, zal Vasily weer zijn spierballen moeten rollen. Door middel van lichte en zware vuistslagen kan je ook een heel eind komen!
Als je deze Redeemer features bij elkaar zet, lijkt het een leuke game te worden die je ongeveer zo’n acht uur zoet houdt. Volgens de ontwikkelaar kan je er zelfs 10 uur mee uit de voeten als je opzoek gaat naar alle collectibles. Verwacht in ieder geval volgende maand een verlossende review over Redeemer!